Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Hoe vroegtijdige communicatie met omwonenden Dijkversterking Stad Tiel klachten voorkomt 
Tijdens de Dag van de Bouw 2023 stelde FPH Ploegmakers en Waterschap Rivierenland het werkterrein aan de Hertog Arnoldstraat open voor publiek.

Hoe vroegtijdige communicatie met omwonenden Dijkversterking Stad Tiel klachten voorkomt 

Kijkmiddagen, informatiebijeenkomsten, nieuwsbrieven en een BouwApp. Alles wordt uit de kast gehaald om iedereen die in Tiel woont en/of werkt op de hoogte te houden van de werkzaamheden. Jeroen Duifhuizen is vanuit advies- en ingenieursbureau RPS verantwoordelijk voor het omgevingsmanagement van het project Dijkversterking Stad Tiel. Hij vertelt meer over zijn rol en wat daarbij komt kijken.

RPS bezoekers
Tijdens een showcasemiddag konden mensen het effect van damwanden aanbrengen ervaren.

Jeroen is als omgevingsmanager het eerste aanspreekpunt voor omwonenden. En vanuit deze rol zorgt hij voor alle omgevingscommunicatie. “Ik maak deel uit van het kernteam bestaande uit FPH Ploegmakers, het waterschap en de gemeente. Gezamenlijk houden we iedereen op de hoogte van de werkzaamheden. Zeker in dit project waarbij we midden in de stad Tiel werken, waarbij sommige wegen een aantal weken niet toegankelijk zijn, waar sprake is van stofoverlast, lawaai et cetera, is het ontzettend belangrijk om de omwonenden in een vroeg stadium goed te betrekken bij de werkzaamheden. Behalve communicatie is het mijn taak om te kijken of de eisen en wensen van de omgeving, en de afspraken die gemaakt zijn met de bewoners ook daadwerkelijk nageleefd worden.” Naast omgevingsmanagement is RPS, onderdeel van Tetratech, tevens verantwoordelijk voor het vergunningsmanagement van a tot z. Welke vergunningen zijn nodig, hoe staat het met de wet- en regelgeving, tot aan de controle of alle procedures op de juiste manier doorlopen zijn. 

showcase RPS
Tijdens de Dag van de Bouw in 2023 konden belangstellenden het bouwterrein verkennen.

Goed luisteren lost al veel op

Als eerste aanspreekpunt krijgt Jeroen met allerhande vragen en klachten te maken. “Het fijne is dat we met een klein kernteam werken en je elkaar zodoende goed kent. Als een bewoner mij belt over een draaiende pomp die een raar geluid maakt, heb ik aan één belletje met FPH Ploegmakers genoeg om het te op te lossen.” Ook als mensen een klacht hebben of boos zijn, omdat ze bijvoorbeeld een lekke fietsband hebben door de werkzaamheden, is het Jeroens taak om aan te horen en te luisteren van wat er aan de hand is. “Als mensen hun verhaal kwijt kunnen en ze ervaren dat er ook naar ze geluisterd wordt, is het probleem al voor een groot deel opgelost. Tot nu toe verloopt het goed. Er zijn mensen die al een jaar lang hinder ondervinden van onze werkzaamheden. Maar juist door vroegtijdige communicatie en ze mee te nemen in het project, zijn de mensen blij met hoe het geworden is. Als team mogen we daar straks best trots op zijn.”

RPS bellevue
Gedurende het project zijn diverse bewonersbijeenkomsten georganiseerd.

Van showcasemiddag tot belevingsroute en BouwApp

Voor de omgevingscommunicatie worden diverse media ingezet; nieuwsbrieven, diverse soorten bijeenkomsten en de BouwApp. Zo is er een showcasemiddag georganiseerd voor de omgeving op de dijk bij Bellevue. Hierbij ging het vooral om het ervaren en beleven van trillen en drukken van damwanden en wat er aan gedaan wordt om schade aan woningen en gebouwen te beperken. Vorig jaar konden inwoners zelfs een speciale belevingsroute langs de stad Tiel lopen en via een kijker en eigen telefoon de veranderingen zien van vóór en na de dijkversterking. En tijdens de Dag van de Bouw 2023 stelden FPH Ploegmakers en Waterschap Rivierenland het werkterrein aan de Hertog Arnoldstraat open voor publiek. Tevens kunnen alle werkzaamheden en het laatste nieuws gevolgd worden via de speciale BouwApp. Op de BouwApp kunnen mensen tevens een tevredenheidsenquête invullen. “Bij de mensen waar we echt in de tuin moeten werken, gaan we persoonlijk langs voor een eindgesprek over hoe ze de samenwerking ervaren hebben en wat er eventueel beter kan.” De resultaten van de enquête en de gesprekken zijn nog niet bekend, maar gezien het minimaal aantal klachten dat tot nu toe binnen is gekomen, durft Jeroen te zeggen dat de mensen tevreden zijn over het verloop van de werkzaamheden. “Door het hoge water was bijvoorbeeld de Havendijk veel langer dan gepland gesloten. We hadden veel klachten verwacht hierover, maar uiteindelijk hebben we maar twee telefoontjes gehad. Ook dit laat zien dat heldere en vroegtijdige communicatie heel veel doet.”     

bewonersavond beeld RPS
Speciale container als uitkijkpunt waar geïnteresseerden de werkzaamheden kunnen volgen.

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met RPS Advies en Ingenieursbureau.

RPS logo HR Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
RPS logo HR Telefoonnummer +31 88 99 04 500 E-mailadres info@rps.nl Website www.rps.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten