Voor de hoofd- en noodaandrijving van de keersluis bij Kornwerderzand, heeft het Belgische bedrijf Demako een rail-wiel constructie ontworpen. Een cruciaal onderdeel van de keersluis. Managing director Thomas Beckx vertelt hoe zij gekomen zijn tot het uiteindelijke ontwerp.
“Voor de vernieuwing van de Afsluitdijk hadden wij twee opdrachten van bouwconsortium Levvel, die de werkzaamheden in opdracht van Rijkswaterstaat uitvoert”, legt Thomas uit. “Allereerst de realisatie van de hoofdaandrijving voor de keersluis bij Kornwerderzand inclusief de onderrolwagens en de rails. Daarnaast hebben we de noodaandrijving voor de keersluis gebouwd. De keersluis heeft een grote stalen deur van 1.000 ton, 58 meter lang, 9 meter breed en 14 meter hoog. Hiervoor hebben we een rail-wiel ontwerp toegepast. De deur wordt open en dicht getrokken door een kabelwerk. De deur zelf rust op twee onderrolwagens op de bodem van de doorvaart die fungeren als wagonstellen die over rails rijden. Gezien het gewicht en de vereiste ontwerplevensduur is gekozen voor speciaal extra hard en taai staal voor de sporen die volledig ondersteund worden door stalen profielen.”
Demako is specialist in de engineering van mechanische aandrijvingen voor bruggen, sluizen en andere constructies. Deze opdracht is het bedrijf dan ook op het lijf geschreven. “We hebben veel kennis mede dankzij de verscheidenheid aan uitzonderlijke projecten die we uitvoeren, zoals de derde kolk bij de Beatrixsluizen, de Kieldrechtsluis in Antwerpen en de nieuwe Verbindingsbrug in Zeebrugge. Belangrijk voordeel is dat we alles in huis hebben om een project van A tot Z te realiseren: een eigen engineersafdeling, een las- en machinehal en montage in eigen beheer. Dankzij deze ervaring in het bouwen van vele soorten kunstwerken kunnen we de verschillende werkwijzen, systemen en principes toepassen binnen het project Afsluitdijk. Met andere woorden, we kunnen dus nieuwe systemen introduceren die al een bewezen track record hebben bij andere projecten, zoals in dit geval het rail-wiel ontwerp.” De bouw van de keersluis bij Kornwerderzand is bijna gereed en alle testen, inclusief de belangrijke operationele test, zijn goed verlopen. “Voor ons de bevestiging dat het systeem werkt zoals we het ook bedacht hebben.”
De aspecten Duurzaamheid en Veiligheid spelen een belangrijke rol in zowel het ontwerpproces als de uitvoering. Zo is onder meer ingezet op recycling van verbruiksmaterialen en onderhoudsvriendelijkheid. “Voor het gebruik van de schutsluis op de lange termijn proberen we te zorgen dat het zo onderhoudsvriendelijk mogelijk is. Daar houden we in het ontwerp al rekening mee. De keuze voor bijvoorbeeld een onderhoudsvrije glijlager of kogellager kan een wereld van verschil zijn voor de kosten, maar zeker ook voor het verbruik en dus de impact op het milieu. Ook de veiligheid is reeds meegenomen in het ontwerpproces. En op onze werf zelf worden inspecties, toolboxen en Laatste Minuut Risico Analyses (LMRA) uitgevoerd.”
Thomas kijkt tevreden terug op de samenwerking met het ontwerp- en uitvoeringsteam van Levvel en HSM. “Onze kracht zit ‘m in het discipline overstijgend denken. Met het ontwerpteam van Levvel en HSM zijn we aan de slag gegaan. Hierbij hebben we continu gekeken naar ‘best for project’ oplossingen. Alle betrokkenen waren zeer constructief om uitdagingen het hoofd te bieden. Wat Demako betreft kunnen we dan ook zeker spreken van een geslaagde samenwerking met constructieve discussies.”