Preventief onderhoud in de wegenbouw schaalt stevig op. Levensduurverlengend onderhoud van asfaltdeklagen middels in situ aangebrachte verjongende producten (LVOv) ontwikkelt zich in een rap tempo van innovatieve techniek naar een vast onderdeel van de onderhoudsstrategie. Waar voorheen vaak pas werd ingegrepen wanneer de weg al gebreken vertoonde, gaan steeds meer wegbeheerders voor preventief handelen. Een switch die vraagt om een andere manier van budgetteren: investeren vóórdat schade zichtbaar wordt. De resultaten? Een veel efficiëntere inzet van middelen en een langere levensduur van de bestaande infrastructuur.
Het principe van levensduurverlengend onderhoud met verjongingsmiddelen is ingenieus, maar conceptueel eigenlijk hartstikke simpel: vul aan wat er in de weg mist, waardoor deze uiteindelijk kapot gaat. Daarvoor is het alleen wel van belang om te weten wat er nu precies ontbreekt.

Latexfalt, ontwikkelaar van producten op basis van bitumen en polymeren, is al verschillende decennia bezig om dit in kaart te brengen. Inmiddels is het in Koudekerk aan den Rijn gevestigde bedrijf tot een duidelijke conclusie gekomen, zo blijkt uit de woorden van manager research & development Hans Hendrikse. “Niet alleen verliest elke weg door de tijd heen een hoeveelheid bindmiddel, het bindmiddel dat overblijft wordt ook nog eens bros. Zeker in de toplagen. Dit zorgt ervoor dat wegen op den duur stenen beginnen te verliezen, het verschijnsel dat we kennen als rafeling. Dit leidt tot zwakke plekken die vervolgens weer tot grotere schade kunnen leiden. Om dit alles te voorkomen is de oplossing simpel: zorg ervoor dat het bindmiddel weer wordt aangevuld en op de juiste manier verzacht.” Juist daarvoor heeft Latexfalt producten als Modimuls ZV voor ZOAB en Neomex Eco SE voor SMA en AC Surf ontwikkeld. “Hiermee kunnen we per behandeling een weg tot wel 6 jaar langer mee laten gaan. Met minimale inspanningen, welteverstaan. En dat is geweldig, zowel voor budgetten als voor het milieu.”



De door Hendrikse genoemde techniek wordt door Latexfalt al de nodige jaren toegepast. In Nederland én erbuiten. “In eigen land is de ontwikkeling van LVOv mede gestart vanuit duurzaamheidsdoelstellingen”, licht manager commercie Tom Peppink toe. “Hoe langer een weg meegaat, hoe kleiner de hoeveelheden uitgestoten CO2, nieuw asfalt en afval. Maar ook de uitvoering maakt de methode aantrekkelijk. Nadat het product binnen een verkeersafzetting is aangebracht, kan aansluitend de weg vrijwel direct weer open. De verkeershinder is dus minimaal. Vooral op drukke wegen is dat een doorslaggevend voordeel.”
In Portugal voert Latexfalt al geruime tijd LVOv uit in opdracht van een private partij die namens de overheid tolwegen beheert. Hoewel duurzaamheid en hinderbeperking daar minder zwaar wegen, blijft LVOv de voorkeursoptie. “Het verlengt de levensduur van de infrastructuur tegen relatief lage kosten en met beperkt materiaalverbruik”, aldus Peppink. “Tegelijkertijd laat de toepassing in Portugal zien dat de techniek ook puur economisch hout snijdt. Kortom, met LVOv geef je wegen letterlijk extra levensjaren. De techniek combineert economische voordelen met duurzaamheid en verkeersvriendelijkheid. Daardoor is hij uitgegroeid tot een onmisbare bouwsteen in het moderne onderhoudsrepertoire.”