Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
A9: Slimme oplossing voor testen ankerpalen nabij damwand
Het aanbrengen van de ankerpalen gebeurt uiterst nauwkeurig.

A9: Slimme oplossing voor testen ankerpalen nabij damwand

In opdracht van Rijkswaterstaat verbreedt en verdiept VeenIX de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Ter hoogte van Amstelveen wordt de A9 over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aangelegd. De locatie van de toekomstige verdiepte ligging is verdeeld in 18 bouwkuipen door het plaatsen van damwanden. Bouwcombinatie VeenIX heeft High 5 Solutions ingeschakeld voor het aanbrengen van ongeveer 2.000 stuks zelfborende ankerpalen type C. Deze houden het onderwaterbeton op zijn plek en dienen later als funderingspalen van de verdiepte bak. High5 Solutions bedacht hiervoor een bijzondere hefboomconstructie vanaf een ponton voor het testen van de palen. 

“Wij werken sneller en schoner dankzij sonische techniek. Dat betekent: minder energie en minder grout nodig”, vertelt Timo Gijbels, hoofd bedrijfsbureau van H5S en tevens als werkvoorbereider betrokken bij de A9 Badhoevedorp-Holendrecht. “Onze boormotor draait niet alleen, maar trilt ook met een speciale sonische trilling. Die trilling is heel snel, tussen de 150 en 180 keer per seconde. Door deze sonische trillingen kunnen wij eenvoudiger door zeer harde zandlagen boren en verbruiken wij minder grout. Daarbij hebben de hoge frequenties van de trillingen nauwelijks effect op de omgeving.” High 5 Solutions, ook wel H5S genoemd, is een jong bedrijf dat zich richt op funderingstechniek. Ze gebruiken een unieke boor- en triltechniek die ze zelf hebben bedacht en gepatenteerd. Daarmee maken ze onder andere groutankers en ankerpalen. Ook passen ze nog andere groutingtechnieken toe, bijvoorbeeld om verzakkingen van gebouwen of leidingen te voorkomen. “De sonische techniek is ook goed te gebruiken bij andere boor- en trilwerkzaamheden in de bouw, infrastructuur, offshore en milieuprojecten. Denk hierbij aan destructief voorboren van obstakels, zoals bestaande kades of paalfundaties. We werken in Nederland, maar ook in het buitenland. Projecten waar we trots op zijn, zijn onder meer de Maasdeltatunnel, de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg, en het Ocean Reef Island project in Panama.”

Beproeven ankerpalen vanaf water en damwand 2
Het beproeven van de ankerpalen vanaf water en damwand.

Speciale hefboomconstructie

Bij de A9 plaatst H5S ongeveer 2.000 zelfborende ankerpalen type C langs de randen van de bouwkuipen. Naast het plaatsen test H5S of de palen goed vastzitten, dit doen ze samen met een onafhankelijk bedrijf. Het bijzondere aan dit project is dat de testen vanaf het water moeten gebeuren. “Als de palen in het midden van de bouwkuip zitten, kunnen we die makkelijk testen vanaf een ponton. Maar wij hebben juist de palen langs de rand geplaatst, dicht bij de damwand. Dan werkt de standaard methode niet.” H5S bedacht een slimme oplossing: een speciale hefboomconstructie. Hierbij ligt de testbalk zowel op de ponton, maar ook op de damwand. Deze constructie is in Nederland nog niet eerder gebruikt voor dit soort testen. “We duwen de ponton met een vijzelconstructie naar beneden in het water. Omdat de paal op afstand zit, ontstaat er een hefboom. Zo konden we met een klein ponton en relatief weinig kracht toch 150 ton aan de paal trekken.” H5S heeft voorafgaand aan de plaatsing ook bezwijkproeven uitgevoerd op hun ankerpalen type C. “Hiermee tonen we aan dat de productiepalen voldoen aan de geoptimaliseerde factoren van het ontwerp.”

De bezwijkproef wordt s nachts uitgevoerd
De bezwijkproef wordt ’s nachts uitgevoerd.

Werken onder beperkte hoogte

Op verzoek van VeenIX heeft H5S ook ankerpalen onder de twee tijdelijke hulpbruggen aangebracht. “Onder deze hulpbruggen hadden we te maken met een beperkte hoogte. Hiervoor hebben wij onze boormachine aangepast door de makelaar in te korten. Dat maakte ons de enige partij die onder deze hulpbruggen de ankerpalen kon aanbrengen.” 

Beproeven ankerpalen vanaf water en damwand 1
H5S bedacht een slimme oplossing: een speciale hefboomconstructie.

Trots

De A9 is een meerjarenproject wat veel vraagt van een relatief klein bedrijf als H5S. “Er zitten ook best een aantal complexe zaken in, zoals de zwaarte van de palen en het verdiept wegzetten tot wel 10 meter onder het maaiveld. Dit samen met de bezwijkproeven en geschiktheidsproeven maakt dat je op een hoog kwaliteitsniveau aan het werk bent. Dat maakt ons extra trots dat we bij mogen dragen aan dit stukje infrastructuur in Nederland.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten