Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Slim assetmanagement voor een veilige en goed presterende A9
Als de bouw van de A9 klaar is – dat is gepland in 2027 – start de onderhoudsfase. INNOCY blijft dan nog twee jaar betrokken bij het onderhoud.

Slim assetmanagement voor een veilige en goed presterende A9

INNOCY speelt een belangrijke rol in het A9-project tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Het advies- en ingenieursbureau is namelijk verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de A9 tijdens de bouwfase. In de praktijk komt dit er op neer dat ze zorgt dat alles op en rond de ‘oude’ A9 door kan blijven gaan.

“De grootste uitdaging is dat we een druk stuk snelweg moeten onderhouden, terwijl er tegelijkertijd wordt gebouwd aan de nieuwe A9”, zegt Pim Bos, Maintenance Manager bij INNOCY. In opdracht van Rijkswaterstaat verbreedt en verdiept VeenIX de A9. “Deze snelweg tussen Badhoevedorp en Holendrecht is een belangrijke verkeersroute. Er is weinig ruimte om te werken en alles wat gebouwd wordt, moet van hoge kwaliteit zijn zodat het lang meegaat. Bij Amstelveen komt de A9 zelfs verdiept te liggen, wat technisch complex is.” INNOCY is al vanaf het begin betrokken bij dit project. VeenIX vroeg het advies- en ingenieursbureau om het hele assetmanagement te regelen: van strategie en planning tot uitvoering. “Concreet betekent dit, dat de prestaties van de weg hetzelfde moeten blijven, volgens de eisen van Rijkswaterstaat”, legt Pim uit. “Ondertussen werken veel partijen aan de bouw van de nieuwe weg. Op strategisch niveau letten we op de ultieme balans van prestaties van de assets, risico en kosten zodat de weg slim gebouwd en beheerd wordt. Daarnaast zorgen we voor het dagelijks beheer en onderhoud, maar kijken ook naar de lange termijn. In 2040 moet alles namelijk nog steeds voldoen aan de afgesproken kwaliteit.”

Duidelijkheid over kosten en goed onderhoud

INNOCY heeft veel ervaring met vergelijkbare projecten, zoals de A9 Gaasperdammerweg en de A24 Blankenburgverbinding. Dankzij deze kennis en de goede samenwerking met alle betrokken partijen, kan het onderhoud slim worden gepland. Zo is er zo min mogelijk hinder voor het verkeer en blijven alle onderdelen optimaal functioneren.

BAHO Kunstwerken 028 Bron RWS
Er is weinig ruimte om te werken en alles wat gebouwd wordt, moet van hoge kwaliteit zijn zodat het lang meegaat.

Slimme keuzes voor minder kosten en risico’s

Bij assetmanagement is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen risico’s, prestaties en kosten. Daarom maakt INNOCY, waar mogelijk en nodig, slimme keuzes. Daan Jenken, Assetmanager, geeft als voorbeeld de beweegbare Schipholbrug. “Sommige onderdelen van de brug hebben onderhoud nodig. Dan moet je daar in het ontwerp al rekening mee houden. Die onderdelen moeten bereikbaar zijn zonder dat we de snelweg hoeven af te sluiten. Daar letten wij op en we denken daarin mee.” Een ander voorbeeld is de keuze voor verlichting langs de weg. “Kies je voor goedkope lampen die je tot 2040 zes keer moet vervangen? Of neem je iets duurdere lampen die je maar één keer hoeft te vervangen? Alle keuzes, klein en groot, hebben impact. Want als je alles doorrekent op een dergelijk groot project als de A9, kunnen er in totaal veel kosten bespaard worden.”

Na de bouw begint het onderhoud

Als de bouw van de A9 klaar is – dat is gepland in 2027 – start de onderhoudsfase. INNOCY blijft dan nog twee jaar betrokken bij het onderhoud. In 2029 draagt INNOCY het werk over aan een andere partij, SPC. Jenken: “In 2027 hebben we een project dat af is, maar dat we pas twee jaar later echt overdragen. Dan tonen we aan dat alles voldoet aan de eisen en van goede kwaliteit is.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten