Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Grootschalige renovatie Veerhaven Puttershoek 
De kademuren vertonen scheuren en de afmeer- en veiligheidsvoorzieningen gebreken.

Grootschalige renovatie Veerhaven Puttershoek 

De historische Veerhaven in Puttershoek wordt dit jaar flink gerenoveerd. De haven kent een rijke geschiedenis die teruggaat naar de tijd van de veerdiensten en wordt flink opgeknapt om de haven veiliger en duurzamer te maken, maar ook om de charme van dit historische stukje Puttershoek te behouden voor de toekomst. Een complex project dat out-of-the-box-denken en een innovatieve aanpak vereist. Iv werkt al sinds 2021, in opdracht van gemeente Hoeksche Waard, aan deze grootschalige renovatie. Wat komt hier allemaal bij kijken? En wat verandert er met de renovatie? 

20180719 123306
Gelegen aan de Oude Maas, fungeert de Veerhaven van Puttershoek al decennialang als een cruciaal knooppunt voor het regionale personen- en goederenvervoer.

Een duurzame impuls voor de Veerhaven 

Gelegen aan de Oude Maas, fungeert de Veerhaven van Puttershoek al decennialang als een cruciaal knooppunt voor het regionale personen- en goederenvervoer. De veerdienst die hier operationeel is, verbindt Puttershoek met omliggende dorpen en steden. Historisch gezien heeft de haven altijd een centrale positie ingenomen in de maritieme identiteit van de Hoeksche Waard. 

Jaren van intensief gebruik, gecombineerd met verouderde infrastructuur, hebben geleid tot aanzienlijke slijtage van de Veerhaven. Zo vertonen de kademuren scheuren en de afmeer- en veiligheidsvoorzieningen gebreken. Bovendien hebben klimaatveranderingen, zoals hogere waterstanden en extremere weersomstandigheden, de druk op de haven vergroot.

De renovatie van de veerhaven in Puttershoek zorgt ervoor dat de haven wordt versterkt. Met moderne technieken en werkmethoden worden zowel de oost- als westzijde van de haven gerenoveerd, waardoor de veiligheid en functionaliteit voor de toekomst worden gewaarborgd. Met een focus op herstel en vernieuwing van de infrastructuur van de haven, levert Iv advies voor het technische ontwerp en is Iv namens gemeente Hoeksche Waard verantwoordelijk voor het technisch- en contractmanagement, de aanbesteding en de begeleiding van het bouwproces door directievoering en toezicht. Iv werkt hiervoor in een bouwteam samen met gemeente Hoeksche Waard en Beens Groep uit Genemuiden als aannemer. Met de renovatie van de Veerhaven worden onder andere de kademuren vervangen. Ook de bestrating wordt vernieuwd om de haven weer een frisse uitstraling te geven. De renovatie is noodzakelijk omdat de kademuren lek zijn en in combinatie met het regelmatige hoogwater zorgt dit voor problemen met de bestrating. De nieuwe kademuren moeten het hoogwater, de sterke stroming en golven vanuit de Oude Maas goed kunnen opvangen en een veilige (lig)plaats bieden voor de woonschepen en panden rondom de haven.   

Overzichtfoto haven
Historisch gezien heeft de haven altijd een centrale positie ingenomen in de maritieme identiteit van de Hoeksche Waard.

Innovatieve werkmethoden en technische uitdagingen 

Een van de unieke uitdagingen bij dit project is de ligging van de Veerhaven. Om de werkzaamheden veilig en efficiënt te laten verlopen, is gekozen voor een innovatieve aanpak waarbij de havenmonding tijdelijk wordt afgesloten met een kistdamconstructie en de haven gedempt en drooggelegd. Deze methode vermindert de complexiteit van de uitvoering van de nieuwe kadeconstructie, waardoor er sneller en in een droge omgeving gewerkt kan worden. Ook zorgt de demping van de haven voor een stabiele werkomgeving en een reductie van het risico op schade aan de omgeving. De huidige kades worden namelijk gestabiliseerd door het dempen van de haven, waarna vanuit een stabiele situatie de nieuwe kademuren aangebracht kunnen worden. Daarnaast moet in het ontwerp en in de fasering van de werkzaamheden rekening worden gehouden met omwonenden die pal aan de haven wonen en de veerdienst die in gebruik dient te blijven.

In de haven is een belangrijke inlaathevel aanwezig die zorgdraagt voor voldoende en schoon water in de achterliggende polder. Door het tijdelijk dempen van de haven dreigde de inlaathevel gedurende de uitvoering niet beschikbaar te zijn. In nauwe samenwerking met waterschap Hollandse Delta is daarom een tijdelijke aanpassing aan de inlaathevel voorzien. Het inlaatpunt wordt tijdens de uitvoering circa 75 meter verplaatst naar de Oude Maas.

De nieuwe kademuren moeten het hoogwater, de sterke stroming en golven vanuit de Oude Maas goed kunnen opvangen en een veilige (lig)plaats bieden voor de woonschepen en panden rondom. Hiervoor zijn diverse technische ontwerpen gemaakt en materialen onderzocht om vast te stellen welke constructie nodig is. Iv heeft vanaf de eerste ontwerpstappen een centrale rol gespeeld in de voorbereiding en coördinatie van deze aanpak, die samen met de aannemer Beens Groep verder is uitgewerkt en die de renovatie veiliger en duurzamer maakt. Door de intensieve samenwerking met de aannemer is het ontwerp volledig geoptimaliseerd in relatie tot de werkwijze, fasering en het in te zetten materieel.

De diversiteit aan werkzaamheden vraagt om een gedetailleerde en zorgvuldige aanpak. De oude, deels gemetselde kademuur wordt vervangen en er wordt een stalen damwand met betonnen deksloof geplaatst. Daarbij moet rekening worden gehouden met nabijgelegen historische en monumentale panden en de primaire waterkering. Ook is het behoud van de ecologische waarde een prioriteit. De werkzaamheden worden bij voorkeur buiten het broedseizoen uitgevoerd of volgen een ecologisch werkprotocol om verstoring van de natuur te voorkomen. Daardoor wordt een groot deel van het werk in het hoogwaterseizoen uitgevoerd. Dit brengt uitdagingen met zich mee, omdat de haven normaal gesproken bij hoogwater grotendeels onder water staat. Tijdens de uitvoering is daarom een tijdelijke hoogwaterkering voorzien om de werkzaamheden in de haven uit te kunnen voeren. 

De uitvoeringswerkzaamheden zijn in november 2024 gestart. De renovatie is naar verwachting in oktober 2025 gereed.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten