Binnen enkele maanden levert TOBROCO-GIANT de G2700-serie wielladers ook met elektrische aandrijving. Deze zijn een maatje groter en krachtiger dan de al geëlektrificeerde modellen uit de G2200E-lijn en kunnen complete pallets met stenen vervoeren of flinke bak grond verplaatsen.
Het ‘verlangen’ naar een milieuvriendelijkere manier van werken krijgt steeds meer invloed op beslissingen over investeringen in sectoren als de bouw en sloop, infrastructuur, grondverzet, hoveniers, in de agrarische sector en bij gemeentelijke diensten. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om op locatie te kunnen werken met geluidarme en emissieloze, elektrisch aangedreven machines. Tegelijkertijd zorgt de huidige situatie ervoor dat fossiele brandstoffen een steeds grotere kostenpost worden.
TOBROCO-GIANT uit Oisterwijk heeft al meer dan 800 knikladers met elektrische aandrijving gebouwd. Daarbij worden de nieuwste technologieën toegepast op het gebied van lithium-ion accu’s en batterijmanagementsystemen. Het einddoel van TOBROCO-GIANT is duidelijk: van elk model een elektrische versie kunnen aanbieden.
Door hun hogere bedrijfsgewicht (2.775 kg inclusief grondbak en machinist) en de toegenomen trekkracht van 12,5 kN kunnen de geëlektrificeerde G2700E en G2700E X-TRA zwaardere werkzaamheden uitvoeren dan de kleinere en lichtere modellen G2200E en G2200E X-TRA. De machines zijn optioneel uit te rusten met diverse contragewichten onder de machine (maximaal 200 kg). Dat leidt tot hoge kiplasten van maximaal 2.390 kg (G2700E) en zelfs 2.800 kg (G2700E X-TRA). Deze hoge kiplasten maken het tillen en transporteren van een complete pallet klinkers of tegels geen enkel probleem.
Verder overtuigen de machines door een hefhoogte van 2,96 meter voor de G2700E en 2,5 meter voor de G2700E X-TRA. De keuze uit drie verschillende snelheden zorgt voor een nauwkeurige en gecontroleerde manier van werken. De hill-hold functie is erg handig en voorkomt dat de machine terugrolt wanneer op een helling wordt gestart. De wielladers hebben een grote en comfortabele cabine. Tegelijkertijd zorgen de compacte afmetingen en het beperkte gewicht ervoor dat ze gemakkelijk op een aanhanger zijn te vervoeren.
De wielladers zijn voorzien van een 48V lithium-ion accu, die via de boordlader binnen vijf uur volledig kan worden opgeladen. Nieuw is de mogelijkheid om de kniklader net als een elektrische auto op te laden bij een laadpaal. Ook is het mogelijk om een externe snellader met 48V/150A of 48V/300A te gebruiken. Dit kan zinvol zijn als de machine de hele dag zonder veel onderbrekingen wordt gebruikt voor zware taken. De accu wordt automatisch bijgeladen als de rem wordt gebruikt of de machine uitrolt.
De G2700E en G2700E X-TRA worden aangedreven door een krachtige 6,5V elektromotor. De hydrostatische vierwielaandrijving met automotive besturing en 100 procent schakelbare vergrendeling op beide 14-tons assen zorgt ervoor dat de machine het contact met de grond niet verliest en altijd voldoende trekkracht levert voor een soepele beweging.
De werkhydrauliek wordt aangedreven door een aparte elektrische motor (12 kW), die 35 l/min oliestroom met een druk van 170 bar levert voor de aanbouwdelen. Hierdoor kan er langdurig worden gewerkt met maaiers, veegmachines of klepelmaaiers. Dergelijke aanbouwdelen vergen voor hun aandrijving een fors debiet aan hydrauliekolie. Om te voorkomen dat deze olie te warm wordt, is het mogelijk om de machines uit te rusten met een oliekoeler.