Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Relatief weinig gereden, maar toch grote impact
Op dijkverzwaringsproject Mekante Diek zet Millenaar & Van Schaik namens Dura Vermeer drie van in totaal acht FH 8×4 Electric kipperauto’s in.

Relatief weinig gereden, maar toch grote impact

De bouwsector staat voor grote uitdagingen wat betreft verduurzaming. Voor Dura Vermeer, één van de meest gerenommeerde bouwbedrijven in Nederland, is de transitie naar emissievrij werken een prioriteit. Het bedrijf onderstreept dit met een recente bestelling van acht volledig elektrische Volvo-trucks.

De eerste truck, een Volvo FMX 8x4R Electric, is sinds juli operationeel en heeft inmiddels zo’n 15.000 kilometer afgelegd. De overige zeven voertuigen zijn in opbouw en zullen binnenkort worden ingezet op diverse projecten. De elektrische knijperauto is een opvallende verschijning op de bouwplaats en wordt door Marco Tieleman, vestigingsmanager van Dura Vermeer Materieel, omschreven als “de kruidenier op elk project.” Deze veelzijdige 4-asser wordt voornamelijk ingezet voor binnenstedelijke werkzaamheden. Hoewel de afgelegde kilometers relatief beperkt zijn, is de impact groot.

Marco elektrisch vooruit 1
Marco Tieleman, vestigingsmanager van Dura Vermeer Materieel.

Soepele werking

“In het begin was de chauffeur wat onzeker of de elektrische vrachtwagen een volledige werkdag kon draaien op één acculading”, vertelt Marco. “Het is vooral een kwestie van goed plannen en het voertuig inzetten voor het juiste werk. Korte ritten zijn ideaal, maar je moet niet tien keer per dag heen en weer rijden naar een asfaltcentrale of breker.” Volgens hem presteert de truck uitstekend. “De rijervaring is buitengewoon: geruisloos, trillingsarm en met een zeer soepele werking. De afstemming tussen de truck en de opbouw is bovendien perfect, wat het werken met dit voertuig echt een genot maakt.”

De keuze voor Volvo Trucks is volgens Marco een bewuste. Het Zweedse merk biedt een breed scala aan batterij-elektrische modellen in verschillende configuraties. Voor Dura Vermeer was vooral belangrijk dat af-fabriek een totaalgewicht van 50 ton op kenteken leverbaar is. Daarnaast biedt de organisatie uitgebreide ondersteuning bij de afstemming met opbouwers en toeleveranciers. “Je merkt dat Volvo Trucks echt de lead neemt in dit proces. Ze stemmen alles goed af met betrokken partijen, zodat wij als klant niet overal bovenop hoeven te zitten. Dat is een verademing, zeker in een sector waar maatwerk de norm is.”

1720786678652
De Volvo FMX 8x4R Electric tridem is uitgevoerd met kraan met knijperbak en Hyva kipper.

Duurzame strategie

De samenwerking met Volvo gaat verder dan alleen de aanschaf. Ook met Volvo Group Truck Center in Amsterdam en Gorinchem onderhoudt Dura Vermeer nauwe banden. Hier worden de voertuigen niet alleen opgebouwd, maar ook onderhouden. Deze relatie is een belangrijk onderdeel van de bredere duurzaamheidsstrategie van Dura Vermeer. Met een eigen wagenpark van ruim twintig vrachtwagens, waarvan achttien Volvo’s, zet het bedrijf nadrukkelijk in op verduurzaming. Tegelijkertijd vraagt het van onderaannemers om hetzelfde te doen door te investeren in innovatieve technologie.

“Ongeveer 90% van de machines die op onze projecten draaien, is ingehuurd”, aldus de vestigingsmanager van het materieelbedrijf. “We willen van elk machinetype minstens één emissievrije variant kunnen aanbieden. Als grote bouwer moeten we daarin natuurlijk wel het goede voorbeeld geven.” Dura Vermeer werkt niet alleen aan duurzaamheid op projectbasis, met name bij binnenstedelijke werken, maar heeft ook duidelijke beleidsmatige doelen gesteld om personeel en onderaannemers mee te nemen in de transitie. Het bedrijf wil in 2030 volledig emissievrij werken.

1721313839539
Dura Vermeer heeft via Volvo Group Truck Center acht elektrische trucks besteld van type FM, FMX en FH met 2, 3 of 4 assen. Als eerste is deze FMX 8x4R Electric geleverd.

Hand op de knip

“We leren veel over laadinfrastructuur op bouwplaatsen”, legt Marco uit. “Soms richten we tijdelijke laadpleinen in, zodat alles soepel verloopt. Ook kijken we naar hoe emissieloos materieel qua uurtarief concurreert met conventionele alternatieven.” De transitie verloopt niet zonder obstakels. “Er is dikwijls te weinig stroom beschikbaar en ook al zijn steeds meer opdrachtgevers bereid om extra te betalen voor duurzaamheid, geldt dat helaas nog niet voor iedereen. Projecten draaien op materieelgebied nu niet altijd rendabel en de overheid houdt steeds vaker de hand op de knip. Dat maakt het uitdagend om onze Net Zero-strategie uit te voeren, terwijl er juist beloftes zijn gedaan aan opdrachtgevers.”

De Volvo FMX 8x4R Electric heeft al bewezen dat elektrisch transport perfect aansluit bij stedelijke projecten. Uitgerust met drie elektromotoren, goed voor een gecombineerd vermogen van 490 kW (666 pk), en een batterijpakket van 450 kWh, is deze 4-asser ideaal voor schoon en stil transport. De vijf accu’s worden ’s nachts opgeladen op het depot van Dura Vermeer. De overige zeven trucks krijgen een batterijcapaciteit van 540 kWh. Dit vergroot het rijbereik tot 250 à 300 kilometer, waardoor de voertuigen op nog meer projecten inzetbaar zijn. “Meer actieradius betekent minder laadstress”, zegt Marco lachend.

Specifieke rol

Er worden verschillende configuraties geleverd en elk voertuig heeft een specifieke rol binnen het wagenpark van Dura Vermeer. Een FMX 6x2R Electric wordt straks ingezet als tweede emissievrije knijperauto, beide FMX’en 4x2R Electric werken als kleef-/emulsiesproeiwagens in de wegenbouw en drie FH’s 8x4R Electric gaan dienen als grondkippers op het dijkverzwaringsproject Tiel-Waardenburg. Deze voertuigen kunnen opladen bij de nabijgelegen Watthub-locatie in Geldermalsen. De order wordt compleet gemaakt met een FM 6×2 Electric kipper met autolaadkraan. De order voor acht elektrische Volvo trucks laat zien dat Dura Vermeer fors investeert in een schonere toekomst.

Marco: “We kijken constant naar hoe we opdrachten efficiënt kunnen inrichten en zoeken naar partijen in de buurt met voldoende laadcapaciteit. Door daar afspraken mee te maken over het afnemen van stroom gedurende het project, vaak met een looptijd van drie tot vier jaar, is het laadproces beter te structureren.” Met deze stappen geeft het bouwconcern niet alleen gehoor aan de vraag van opdrachtgevers, maar werkt ook actief aan de eigen doelstellingen. De samenwerking met Volvo Trucks bewijst dat duurzaamheid en productiviteit hand in hand kunnen gaan. Dura Vermeer blijft een voortrekker op weg naar een groenere bouwsector.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten