Artificial Intelligence gaat bij voertuigveiligheid een steeds grotere rol spelen
Het voorkomen van ongelukken tussen voertuigen en weggebruikers is al bijna een halve eeuw het belangrijkste werkterrein van Brigade Electronics. Een breed scala aan hulpmiddelen wordt ingezet om wegen en werkomgevingen veiliger te maken. Zo lopen voetgangers en fietsers in nauwe straten al snel het risico zijdelings te worden geraakt door een vrachtauto. Om dat te voorkomen heeft Brigade een aparte oplossing ontwikkeld: Sidescan Predict.
We nemen als voorbeeld de de inzameling van huishoudelijk afval. Voor de bestuurder van de vaak groot en breed uitgevallen huisvuilwagens zijn hulpmiddelen om ongelukken te voorkomen van groot belang. Uiteraard geldt hetzelfde bij groot bouwmaterieel. Het door nauwe straten rijden met een groot voertuig brengt risico’s met zich mee. Door de aanwezigheid van voetgangers, fietsers en tegenwoordig ook de vele huurscooters en snelle fietskoeriers wordt het houden van overzicht steeds moeilijker.
Gelukkig volgen de technologische ontwikkelingen elkaar de laatste jaren snel op. Zo gaat Artificial Intelligence (AI) een steeds grotere rol spelen en wordt het werken efficiënter door gebruik van bijvoorbeeld vulgraadsensoren, intelligente meters en radartechnologie.
Maar hoe slim die systemen ook zijn, de meeste ongelukken tussen een voertuig en weggebruiker gebeuren nog (te) vaak door menselijk handelen of onvoldoende zicht op de omgeving. De bestuurder van een huisvuilwagen moet ogen in voor én achterhoofd hebben. Kortom, zolang de zelfrijdende huisvuilwagen bij ons nog geen werkelijkheid is, blijft de bestuurder van de huisvuilwagen verantwoordelijkheid voor veilig rijden en heeft hij dus behoefte aan hulpmiddelen om ongelukken te vermijden. Hier komt de Sidescan Predict in het spel.
Sidescan Predict is een nieuw systeem, dat kan voorspellen of een zijdelings ongeluk met een rijdend of lopend persoon staat te gebeuren. Met behulp van sensoren en Artificial Intelligence verzamelt Sidescan Predict voortdurend allerlei gegevens, zoals de snelheid en afstand van een kwetsbare weggebruiker tot het voertuig. In het systeem zit aanvullende technologie ingebouwd om informatie te verzamelen over snelheid, richting, versnelling en draaisnelheid van het eigen voertuig. Deze gegevens voeden een algoritme, dat door Brigade zelf is ontwikkeld, om snel en gericht het risico van een botsing met fietser of voetganger naast het voertuig te berekenen.
Sidescan Predict maakt gebruik van visuele en akoestische waarschuwingen. Dat gebeurt in drie in kracht oplopende stappen. De eerste stap ‘Bewegend voorwerp gedetecteerd’ geeft een gele visuele waarschuwing, maar zonder geluid om de bestuurder zo weinig mogelijk af te leiden. De tweede stap ‘Gevaar voor botsing’ wordt geactiveerd als bijvoorbeeld een fietser dicht bij de vrachtwagen komt. Het waarschuwingslampje licht geel op en tegelijkertijd geeft het systeem een geluidssignaal om waakzaam te zijn. De laatste stap ‘Voorspelde botsing’ geeft een rood licht en op hoge toon een geluidswaarschuwing, met de duidelijke boodschap dat de bestuurder onmiddellijk in actie moet komen om een botsing te voorkomen.
Sidescan Predict wordt automatisch ingeschakeld bij snelheden onder 30 kilometer per uur en is actief met of zonder richtingaanwijzers. Het systeem is ontworpen voor onder meer huisvuilwagens, bakwagens, kiepers, mixers, touringcars, bussen en brandweerwagens met een minimale lengte van 5,2 meter. Deze lengte is nodig voor het zestal sensoren dat aan beide zijkanten van het voertuig wordt gemonteerd. De sensoren hebben een detectiebereik van 2,5 meter.