Boomrooierij Weijtmans investeerde de afgelopen tijd maar liefst vijf miljoen euro in de elektrificatie van hun machinepark en de ontwikkeling van een eigen ‘zonnepark’. Boomrooien kan voortaan dus ook emissievrij. “Wil je je onderscheiden en vooroplopen, dan moet je een rechte rug en een lange adem hebben. Het vereist bovendien inventiviteit. Maar, met honderd jaar ervaring zijn we wel wat gewend”, zegt directeur-eigenaar Kees Weijtmans.
Het elektrische machinepark van Boomrooierij Weijtmans is intussen indrukwekkend. “Naast een arsenaal aan accugereedschap hebben we nu een 16-tons elektrische mobiele kraan en twee elektrische servicebussen in gebruik”, vertelt Kees. “Om de opgewekte stroom van onze zonnepanelen in te zetten voor ons elektrisch materieel, hebben we geïnvesteerd in twee stuks 1.600 kWh-accucontainers. Ook zijn er nog twee elektrische kraanwagens in bestelling, evenals een elektrische vrachtwagen-hoogwerker en een elektrische containerwagen, zodat we de accucontainers kunnen verzetten.”
Het geduld van de boomspecialist wordt echter zwaar op de proef gesteld. De elektrische vrachtwagens zouden eind 2022 geleverd worden, maar de levering is ondertussen al zes keer uitgesteld en vindt volgens de laatste berichten eind 2024 plaats. Ook het verkrijgen van een zwaardere stroomaansluiting vraagt geduld. De wachttijd bedraagt maar liefst vijftien maanden tot twee jaar. Toch blijft Kees optimistisch. “Een positieve houding en inventiviteit helpen in deze gevallen. Zo maken we bijvoorbeeld in de avonduren gebruik van een zwaardere stroomaansluiting van een metaalbedrijf om de hoek om ons materieel op te laden.”
Hoewel de energietransitie dus de nodige uitdagingen kent, blijft de toestroom van mooie opdrachten bij Boomrooierij Weijtmans wel constant. “Als een klant vandaag belt om een project volledig emissievrij uit te voeren, dan kunnen we dat. Dat is ook wat waard.”