In de technieksector groeit de behoefte aan slimme, efficiënte manieren om personeel te werven. Zeker voor mkb-bedrijven in de gww is het vinden van geschikte vakmensen vaak een flinke uitdaging. De instroom vanuit het onderwijs blijft achter, terwijl andere sectoren juist met een overschot kampen. “Er zijn genoeg mensen die toe zijn aan iets anders dan de kantoorbaan die ze al vijftien jaar doen”, constateert Remco Booghmans, Employer Branding Strategist bij Recruitment Marketeers. “Techniek is aantrekkelijker dan men denkt – en ook nog beter betaald dan vroeger.” Een nieuwe samenwerking met Techniek Nederland moet de drempel verlagen voor bedrijven die gericht willen werven én bouwen aan hun zichtbaarheid als werkgever.
De spanning op de arbeidsmarkt raakt volgens Booghmans alle hoeken van de sector. “Van grote bouwers tot kleinere installatie- en infrabedrijven: iedereen zoekt mensen.” Recruitment Marketeers werkte al voor diverse leden van Techniek Nederland – zoals VolkerWessels, Strukton en Croonwolter&dros – maar een aanbod vanuit de branchevereniging was er nog niet. Daarom ontwikkelde Recruitment Marketeers een praktisch model: maatwerk wervingscampagnes met collectief voordeel. Zonder abonnementen of ingewikkelde trajecten, waar álle leden van Techniek Nederland van konden profiteren. “Je zoekt iemand, wij maken een voorstel, en binnen twee uur heb je een passend campagnevoorstel afgestemd op jouw vacature. Geen gedoe, geen verplichtingen. Snel, datagedreven, voordelig en resultaatgericht. Ook bedrijven die maar twee keer per jaar iemand nodig hebben, kunnen zo makkelijk instappen.”
De campagnes richten zich op zowel actief werkzoekenden als mensen die latent openstaan voor een overstap. Er wordt geadverteerd via social media, afgestemd op de doelgroep en altijd in naam van het bedrijf zelf. “We zorgen dat de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste mensen terechtkomt”, legt Booghmans uit. Kandidaten reageren rechtstreeks bij de werkgever. Dat bespaart tijd en geld, voorkomt onnodige tussenstappen én draagt bij aan het werkgeversimago. “Zeker voor kleinere bedrijven is zichtbaarheid in de regio heel waardevol.”
De kracht zit in de eenvoud. Geen langdurige wervingstrajecten, geen inhuurconstructies – en dus ook geen dure bemiddeling. Maar wél professionele begeleiding en ontzorgd worden. “Bedrijven houden zelf de regie, maar profiteren van onze expertise en scherpe media-inkoop. Wij zorgen dat je met een beperkt budget tóch de juiste mensen bereikt.” Of het nu om een timmerman, uitvoerder of werkvoorbereider gaat: de campagnes zijn altijd op maat. “Het werkt voor de grote jongens, maar net zo goed voor een mkb’er die af en toe iemand zoekt.” Voor veel leden is het volgens Booghmans een eerste stap richting een bewustere manier van arbeidsmarktcommunicatie. “En dat begint gewoon met één vacature.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Recruitment Marketeers.