Met de recente goedkeuring van de Failsafe Network Multiplexer (FN-mux) door de Indiase spoorwegautoriteit RDSO is een belangrijke stap gezet in de digitalisering van het Indiase spoor. De SIL 4-gecertificeerde oplossing, ontwikkeld door Deltron in nauwe samenwerking met Pilz, speelt een sleutelrol in het bewaken van automatische blokbeveiliging, wissels, seinen en overwegen.
Achter die formele goedkeuring gaat een intensief traject schuil, waarbij Pilz Business Unit Rail een doorslaggevende rol speelde in het begeleiden van de klant en het onderbouwen van de veiligheid én betrouwbaarheid van de technologie. “We ervaren wat het betekent om een internationale standaard te willen neerzetten in een complex, veeleisend systeem”, aldus Jan van der Heide, global business developer rail bij Pilz. “Een stempel lijkt een formaliteit – tot je hem écht nodig hebt. Het was zeker geen kwestie van wat documenten aanleveren en dan komt het wel goed. Het bleek vele malen complexer en uiteindelijk ook veel leerzamer dan verwacht.”
“De FN-mux is een soort vertaalunit, een slimme kast waarin je signalen stopt, van wissels, overwegen of seinen, en waarmee je die via glasvezel verder het netwerk in stuurt”, legt Van der Heide uit. “Wat het bijzonder maakt, is de combinatie van veiligheid (SIL 4), digitalisering en flexibiliteit: het systeem is volledig modulair. De RDSO (de Indiase keurende instantie, red.) noemde het terecht ‘a one box fits all-oplossing’.”
De technologie is gebaseerd op het PSSrail-besturingssysteem van Pilz en gebruikt multiplexing over glasvezel, waarmee meerdere signalen tegelijk via één medium lopen. “Dat scheelt bekabeling en verhoogt de betrouwbaarheid. Alleen de veldcomponenten zelf, een sein of wissel, zitten nog op koper.”
De eerste contacten met Deltron dateren al van enkele jaren terug. Pilz werd gevraagd te helpen bij het complexe certificeringstraject. Van der Heide reisde af naar India en voerde gesprekken met stakeholders, gaf demonstraties en ondersteunde bij de technische documentatie. “Toen we zagen wat ze hadden opgebouwd – een compleet testcentrum met onze technologie – beseften we: dit is geen proefballon. Dit is een serieuze klant met grote ambities.”
Hij vervolgt: “We hebben honderden pagina’s aan safety cases, testrapporten en memo’s aangeleverd. De RDSO las álles. Inclusief vragen over de onafhankelijk ons testlaboratorium. Een extra uitdaging vormden de referenties. We moesten aantonen dat onze technologie al lang en veilig draait. Onze klant in Zwitserland werkte al ruim tien jaar met het systeem, maar de RDSO accepteerde alleen een verklaring van de eindgebruiker, niet van de system integrator. Die handtekening kostte maanden.”
Uiteindelijk volgde in het voorjaar van 2025 de officiële goedkeuring. “Een echt succesmoment”, volgens Van der Heide. “Zeker als je bedenkt hoeveel lagen, documenten en partijen erbij betrokken waren. Dit is niet zomaar een vinkje, dit is een volwaardige validatie van ons systeem.” Van der Heide is dan ook trots op de actieve rol van Pilz Business Unit Rail in de digitalisering van het Indiase spoor.
De Nederlandse bijdrage is belangrijk, vindt Van der Heide. “We werken als engineeringsteam heel internationaal, met collega’s vanuit ons hoofdkantoor in Duitsland en Oostenrijk. Vanuit deze Business Unit Rail helpen wij partners wereldwijd om succesvol en veilig hun systemen te laten keuren. Dit project laat zien wat dat in de praktijk betekent.”
Wat hem persoonlijk het meest trots maakt? “Dat je iets wat zó stroperig begint, toch tot een goed einde brengt. Je helpt een klant door een ingewikkeld proces heen. En op een dag ligt daar dat papiertje. Met stempels, vele stempels. En natuurlijk de handtekeningen en officiële goedkeuring.”
Technisch gezien is FN-mux voorbereid op meer. “De oplossing is door de Deltron redundant opgezet met een hot standby-configuratie, zodat je bij een fout altijd overschakelt zonder onderbreking. In het verleden gebruikte Deltron hier twee PLC’s voor maar dankzij PSSrail behalen we nu SIL 4 met één systeem, dat maakt het systeem compacter en efficiënter”, zegt Van der Heide.
“We zijn bezig met de implementatie van de EULYNX SCI-Gateway, een standaard interface, zodat FN-mux straks volgens Europese interoperabiliteitsstandaarden gereed gemaakt kan worden. Anders gezegd: het systeem spreekt dezelfde taal als Europese systemen. Daarmee is het systeem echt klaar voor een digitale, internationale spoorwereld.”
De volgende stap is de uitrol van FN-mux. “We hopen dat het nu snel gaat. De non-safety variant draait al over meer dan duizend kilometer spoor in India. Met deze nieuwe goedkeuring kunnen we ook de veilige variant grootschalig gaan toepassen.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Pilz.