Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Modulaire hulpbrug TK58 is waar spektakelstuk
TK58 van Retro Bridge blijft volgens planning 76 weken in gebruik.

Modulaire hulpbrug TK58 is waar spektakelstuk

Circa twaalf modulaire bruggen van Retro Bridge hebben de afgelopen jaren hun dienst bewezen op en rond de A16 Rotterdam. Het merendeel daarvan is tussen medio vorig jaar en begin dit jaar gedemonteerd. Een aantal elementen is echter onlangs weer ingezet om het sluitstuk van de  operatie mogelijk te maken, de vervanging van het viaduct in de A16 over de Hoofdweg (KW58).  Voor Retro Bridge een waar spektakelstuk, want de tijdelijke brug (TK58) is qua oppervlakte  exceptioneel groot en moet de doorstroming op één van de drukste verkeersknooppunten van ons land garanderen.

Via een eerdere overeenkomst met bouwcombinatie De Groene Boog heeft Retro Bridge de nodige hulpbruggen geleverd om onder meer de Rottemerentunnel en het aansluitende wegtracé te maken. “Het betrof een grote variatie aan hulpbruggen voor een mix aan functies. Zo hebben we bruggen geleverd die alleen door (zwaar) bouwverkeer werden gebruikt, maar ook bruggen voor het doorgaande gemotoriseerde verkeer en fiets- en voetgangersbruggen”, zegt Han Kastermans van Retro Bridge. “Op één voetgangersbrug na, zijn al die tijdelijke bruggen tussen de zomervakantie van 2023 en januari 2024 gedemonteerd. Buiten dit contract om heeft De Groene Boog ons een jaar geleden benaderd om de tijdelijke brugconstructie TK58 te verzorgen voor het vervangen van KW58. Met daarbij het verzoek om dat te realiseren met de vrijkomende Retro Heavy Bridge-elementen die al in het project aanwezig waren.”

Unknown 8
Het dek is in totaal 102 meter lang en 25 meter breed, en dat is exceptioneel voor Nederlandse begrippen.

102 bij 25 meter

Kunstwerk KW58 is enkele jaren geleden aangemerkt als risicovol viaduct. Het kunstwerk is uit voorzorg voorzien van een ondersteuningsconstructie, zodat het veilig zijn functie kon blijven vervullen. Inmiddels is gestart met de omvangrijke vervangingsoperatie. Om dat mogelijk te maken, wordt het verkeer in beide richtingen omgeleid over een tijdelijke brugconstructie. Het verkeer van noord naar zuid wordt sinds 29 april jongstleden omgeleid over de TK58 van Retro Bridge. “Onze hulpbrug ligt in de A16 ter hoogte van afrit Prins Alexander”, verduidelijkt Han. “Het dek is in totaal 102 meter lang en 25 meter breed, en dat is exceptioneel voor Nederlandse begrippen. Dat komt omdat de vier rijstroken in een boogstraal op het dek zijn geprojecteerd.” 

Unknown 20
Logistiek gezien was het best wel een puzzel om de juiste elementen te selecteren uit alle vrijkomende elementen in het project.

1.500 ton

TK58 van Retro Bridge is opgebouwd uit 120 elementen en goed voor een totaalgewicht van 1.500 ton. “De brug bestaat uit drie deeloverspanningen van twee keer 40,5 meter en één keer 21 meter allemaal uit onze Retro Heavy Bridge-range”, legt Han uit. “Er is tot in detail aan gerekend en de elementen zijn zorgvuldig geselecteerd. In de rijstroken bevinden zich de meest recente elementen, terwijl de wat ‘oudere’ delen zijn opgenomen in de strengen waar de vangrail en barriers bovenop staan. Logistiek gezien was het dus best wel een puzzel om de juiste elementen te selecteren uit alle vrijkomende elementen in het project. Uiteindelijk zijn de elementen midden januari naar de voorbouwlocatie gebracht – aan de andere kant van de snelweg – en hebben we hier de drie delen geassembleerd.”

0d7cd671 5cb7 45bc ac6d d30df75905dd
De tijdelijke brug (TK58) van Retro Bridge moet de doorstroming op één van de drukste verkeersknooppunten van ons land garanderen.

Strakke deadline

TK58 rust op demonteerbare steunpunten die De Groene Boog zelf heeft aangebracht. “Begin maart hebben we de eerste deeloverspanning van 40,5 meter bij 25 meter gemonteerd. Daartoe is het dek met uitschuivers in positie gebracht en met grote kranen op de steunpunten gelegd”, zo schetst Han de gang van zaken tijdens de montage. “Enkele weken later konden we de twee andere delen op dezelfde wijze monteren, zodat De Groene Boog keurig voor de deadline op 29 april het tijdelijke kunstwerk (TK58) in gebruik kon nemen”, zegt Han. TK58 van Retro Bridge blijft volgens planning 76 weken in gebruik. “Dan is het nieuwe viaduct gereed, gaan we onze brug demonteren en zullen we de elementen ongetwijfeld weer elders kunnen inzetten.”     

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Retro Bridge Nederland.

retrobridge logo Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
retrobridge logo Telefoonnummer +31 (0)73 6408770 E-mailadres sales@retrobridge.com Website retrobridge.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten