Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Asfalteren en machinaal bestraten onder een helling
Boot G.W.W. is gespecialiseerd in het machinaal aanbrengen van asfalt onder een hellingshoek.

Asfalteren en machinaal bestraten onder een helling

Het versterken van een dijk vraagt veelal om de inzet van specialistisch materieel en vooral ook kennis van zaken. Al vrij snel na de oprichting in 1986 is Boot G.W.W.B.V. zich gaan specialiseren in dijkverzwaringen. Menig infra-aannemer weet het Brabantse bedrijf dan ook te vinden voor het uitvoeren van specialistische taken, zoals het asfalteren en machinaal bestraten onder een helling. Zo was Boot G.W.W. ook een aantal jaren actief op de Afsluitdijk en is sinds vorig jaar betrokken bij de dijkversterking Lauwersmeerdijk – Vierhuizergat in opdracht van Combinatie Waddenkwartier. 

In 2019 is Boot G.W.W. gestart op het Friese deel van de Lauwersmeerdijk. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het bedrijf zich zou bekommeren over het aanbrengen van het asfalt op de dijk, maar omdat er op deze dijk ook zetstenen aanwezig zijn werd de opdracht al snel uitgebreid. “Met dertig jaar ervaring in het versterken van dijken in met name Zeeland, zijn we de laatste vijf jaar vooral actief in het midden en noorden van ons land”, zegt Richard Verheyen, directeur van Boot G.W.W. “Zo zijn we momenteel ook voor Heijmans, GMB en DEME  bezig met de dijkversterking tussen Gorinchem en Waardenburg, en sinds 2023 hier op de Lauwersmeerdijk. De werkzaamheden aan de dijk zelf vinden overigens plaats buiten het stormseizoen, van april tot oktober.”

IMG 3826
Met een kraan, voorzien van een speciaal hulpstuk, legt Boot G.W.W. in één beweging een serie Verkalit-blokken keurig op hun plek.

Precisiewerk

Boot G.W.W. is onder meer gespecialiseerd in het machinaal aanbrengen van asfalt onder een hellingshoek. “Het is echt precisiewerk en komt heel nauw. Hoe nauwkeuriger de laagdikte wordt behaald, hoe beter en hoe minder materiaal je in feite ‘verspilt’”, stelt Richard terecht. “In dit geval brengen we over een traject van circa 8 kilometer een 15 centimeter dunne asfaltlaag aan van 10 meter breed op het talud van de dijk.” Het asfalt wordt met vrachtauto’s aangevoerd, gekiept op een rijplaat, waarna de specialisten van Boot G.W.W. het met een longreach graafmachine op de dijk aanbrengen en gladstrijken. “Met behulp van GPS-apparatuur in onze kraan houden we de dikte nauwkeurig in de gaten. Overigens maken we ook zelf eerst de onderbaan keurig vlak, voordat de bovenlaag met asfalt wordt bedekt.”

IMG 5549
Met behulp van GPS-apparatuur in de kraan wordt de dikte van het asfalt nauwkeurig in de gaten gehouden.

Machinaal bestraten

Nadat Boot G.W.W. goed en wel gestart was met het asfalteren op de Lauwersmeerdijk aan de Friese zijde in 2020, kwam er vanuit Heijmans een aanvullende vraag om ook het plaatsen van de Verkalit-blokken voor rekening te nemen. Oprichter Kees Boot heeft zelf klemmen ontwikkeld om verschillende soorten blokken (zetstenen) te kunnen plaatsen op dijken. “We doen dat al vele jaren succesvol door heel Nederland, België en Duitsland”, zegt Richard. “En nu dus ook op de Lauwersmeerdijk. Het aanbrengen doen we met twee longreach graafmachines met GPS-machinebesturing, waarbij we met één machine de bedding maken op dezelfde manier als voor het asfalt, maar dan bestaande uit een laag Noors graniet met geotextiel eronder. Met de andere machine, voorzien van een speciaal hulpstuk, leggen we in één beweging een serie Verkalit-blokken keurig op hun plek tegen de betonnen opsluitband aan de teen van de dijk. En waar de blokken ophouden, brengen we in een latere fase het asfalt aan. En zo volgen de werkzaamheden elkaar op.”

IMG 5396
Boot G.W.W. maakt eerst de onderbaan keurig vlak, voordat de bovenlaag met asfalt wordt bedekt.

Het machinaal bestraten en asfalteren kan enkel buiten het stormseizoen, maar ook in het stormseizoen weet Combinatie Waddenkwartier Boot G.W.W. bezig te houden met allerlei werkzaamheden. De oude zetstenen worden hergebruikt als rammelstrook in de nieuwe, versmalde Defensieweg aan de binnenkant van de dijk. “Wij hebben zelf een klem ontwikkeld om ook dát machinaal uit te voeren, en dat terugplaatsen kan dus gewoon in het stormseizoen.” Richard verwacht dat Boot G.W.W. nog één seizoen actief zal zijn op het project.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten