Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Kandt levert precisiewerk in megaproject Oosterweelverbinding

Kandt levert precisiewerk in megaproject Oosterweelverbinding

Tijdens InfraTech 2025 wist Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf zich sterk te profileren. “We hebben continu mensen in onze stand gehad, bestaande relaties versterkt en nieuwe contacten gelegd”, zegt Marco Kandt. “Het was een mooie gelegenheid om ons specialisme in complexe funderingsvraagstukken onder de aandacht te brengen.” Eén van die projecten speelt zich af in Antwerpen, waar Kandt een belangrijke bijdrage levert aan één van de grootste infrastructuurprojecten van Europa: de verbetering van de Ring van Antwerpen. 

Dit grootschalige project, waarbij het allemaal draait om het verbeteren van de mobiliteit en het vergroten van de leefbaarheid in de regio, wordt uitgevoerd in opdracht van Lantis. 

IMG 2439
Behalve in de vrije hoogte brengt Kandt op project IGS ook in de beperkte ruimte damwanden aan met de eigen gebouwde KSC hydraulische damwandmachines met trilblok.

Verdiepte Ring Antwerpen

Dit unieke project wordt uitgevoerd door verschillende consortia, waaronder TM Roco. Dit bouwconsortium, waarin enkele van de grootste aannemers uit België en Nederland samenwerken, is verantwoordelijk voor de realisatie van het grootste perceel van de Oosterweelverbinding, waarmee de Ring rond Antwerpen wordt gesloten. Door het rondmaken van de Antwerpse Ring en de heraanleg van de weginfrastructuur, waarbij delen van de Ring verdiept worden aangelegd (ondertunneld), zal het verkeer zich veiliger en vlotter kunnen verplaatsen in de toekomst. Tevens wordt de Ring zo beter in harmonie gebracht met de stedelijke omgeving, doordat het verkeer deels door tunnels en overkappingen geleid wordt, en er zo bovengronds ruimte ontstaat voor parken en groenvoorzieningen. 

IMG 3341
De reeds aangebrachte damwanden op project IGS.

Bouw nieuwe Inkokering Groot Schijn (IGS)

Binnen dit kader is Kandt betrokken bij een specifiek deelproject: Inkokering Groot Schijn (IGS). Het projectdeel IGS omvat  het verplaatsen van de bestaande waterloop van de rivier ‘Groot Schijn’ voor de Vlaamse MilieuMaatschappij. De bestaande inkokering van de rivier ligt in de weg voor de bouw van de aanleg van de toekomstige verdiepte Ring en moet daarom worden verplaatst. Dit is een technisch uitdagend proces, waarbij Kandt is ingeschakeld vanwege zijn expertise in funderingswerken onder beperkte werkhoogte en met minimale trillingshinder.

“Onze specialisatie komt hier optimaal tot zijn recht”, legt Marco uit. “We werken ter hoogte van het Sportpaleis, onder de bestaande Ring van Antwerpen, en dat betekent dat we te maken hebben met hoogtebeperkingen. Veel van onze werkzaamheden moeten dus met aangepaste technieken en machines worden uitgevoerd.”

20250121 092440
Het trillingvrij indrukken van damwanden met de Silent Piler van Kandt.

Trillingsarm en trillingsvrij plaatsen van damwanden

Om de nieuwe inkokering aan te leggen, plaatst Kandt damwanden. Dit gebeurt deels trillingsarm en deels trillingsvrij, afhankelijk van de locatie en de omliggende infrastructuur. “Een bijzondere uitdaging was het traject waar de damwanden de pre-metro onder Antwerpen kruisen”, vervolgt Marco. “Daar moesten we niet alleen trillingsvrij damwanden plaatsen, maar hebben we ook een specifieke oplossing moeten bedenken.” Marco legt uit dat er op die plek in het verleden een startschacht gemaakt is voor een tunnelboormachine. “Dat betekende dat we door een enorm betonmassief heen moesten met onze damwand. We hebben hiervoor een speciale boorpunt toegepast waarmee we ondergrondse obstakels kunnen vergruizen.” Dit proces, waarbij het obstakel gecrusht is, nam enkele weken in beslag en werd volledig binnen de bestaande hoogtebeperkingen uitgevoerd. “Het vergt precisie en ervaring om dit soort werkzaamheden veilig en efficiënt uit te voeren”, aldus Marco. Inmiddels zijn de trillingsarme damwanden succesvol geplaatst en is het team bezig met het trillingsvrij aanbrengen van de damwanden in die specifieke sectie.

20241120 100724
Het crushen (vergruizen van obstakels) in het tracé om het aanbrengen van de damwanden mogelijk te maken.

Nieuwe opdracht: doorboren van bestaande verankeringen

Naast de huidige werkzaamheden is Kandt ook betrokken bij een volgende fase van het project. “Iets verderop langs het traject staan bestaande kademuren met verankering, die in de weg zitten om een nieuwe tunnelwand te maken. De bestaande verankeringen onder de grond moeten worden doorboord om ruimte te maken voor een nieuwe diepwand”, vertelt Marco. ” Deze diepwand zal dienen als één van de tunnelwanden van de verdiepte Ring. Ook hier passen we een speciale boormethodiek toe om de bestaande verankeringen veilig en gecontroleerd te verwijderen.”

De werkzaamheden van Kandt binnen de Oosterweelverbinding illustreren het specialistische karakter van het bedrijf. “Dit soort projecten vraagt om maatwerkoplossingen en innovatieve funderingstechnieken. Wij zijn er trots op dat we een essentiële bijdrage kunnen leveren aan de toekomst van de Antwerpse Ring”, zegt Marco en besluit: “Een uitdagend project – en precies het soort werk waar Kandt zich thuis voelt.”     

20240906 100252
Kandt trilt damwanden in bij project IGS, in dit geval in de vrije hoogte.

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf BV.

kandt 1 Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
kandt 1 Telefoonnummer +31 (0)180 633048 E-mailadres kandtbv@kandtbv.nl Website kandtbv.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten