Nederland staat voor een enorme renovatie- en vervangingsopgave. Onze wegen, bruggen en sluizen zijn grotendeels gebouwd in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw en naderen het einde van hun technische levensduur. Met ruim 40.000 bruggen, 137 sluizen en duizenden kilometers aan wegen en vaarwegen is onze infra het grootste maatschappelijke bezit van ons land. Door het intensieve gebruik, vaak vele malen zwaarder dan destijds voorzien, blijkt meteen ook dat onze infra essentieel is: voor onze bereikbaarheid, en voor het vervoeren van goederen bijvoorbeeld. Kortom voor de economie. Dit alles maakt het onderhoud anno 2025/2026 urgenter dan ooit.
De grote vraag is: hoe maken we onze infrastructuur toekomstbestendig? Het antwoord begint bij inzicht. Zonder gedetailleerd en onafhankelijk inzicht in de actuele staat van onze kunstwerken ontstaat het risico dat gebreken pas aan het licht komen wanneer het al te laat is. Voorbeelden uit het recente verleden, zoals de Merwedebrug en de Nelson Mandelabrug, tonen aan dat verrassingen leiden tot kostbare noodmaatregelen en verstoringen in bereikbaarheid en veiligheid.

A-Quin levert dit cruciale inzicht. “Als één van de weinige partijen in Nederland brengen wij een integraal beeld van kunstwerken: civieltechnisch, elektrotechnisch én werktuigbouwkundig”, vertelt directeur Mans Damen. “Deze brede expertise maakt het mogelijk om niet alleen de afzonderlijke onderdelen te beoordelen, maar ook de raakvlakken ertussen. Juist die integrale benadering onderscheidt ons en voorkomt dat belangrijke risico’s over het hoofd worden gezien. Onze kracht ligt bovendien in onafhankelijkheid. Wij hebben geen ander belang dan het verschaffen van een helder en objectief advies. Daarmee helpen we beheerders en aannemers prioriteiten te stellen: waar kan onderhoud veilig worden uitgesteld, en waar mag dit absoluut niet?”
A-Quin is één van de partijen die verbonden is aan het landelijke programma Instand-houdingsadvisering Kunstwerken (IAK) van Rijks-waterstaat. Het doel is om de kwaliteit, veiligheid en levensduur van de circa 5.700 kunstwerken te waarborgen door middel van risico-gestuurde inspecties en advies over onderhoud. Maar het bedrijf wordt ook door het bedrijfsleven ingeschakeld. Een concreet voorbeeld daarvan is de bijdrage van A-Quin aan de Krammersluizen. “Rijkswaterstaat had hier een risicodossier opgesteld, maar de aannemer twijfelde of dit volledig was”, vertelt Olivier Dolk, teamleider werktuigbouwkunde en projectleider Krammersluizen bij A-Quin. “Wij werden gevraagd om een onafhankelijke beoordeling te doen. Dankzij onze inspecties in alle disciplines tot zelfs aan thermografisch onderzoek van elektrotechnische installaties toe, werden risico’s vroegtijdig in beeld gebracht. Dit zorgde voor een heldere prioritering en voorkomt discussie en stagnatie tijdens de uitvoering.”
De komende decennia vraagt de Nederlandse infrastructuur om forse investeringen, maar vooral om kennis en inzicht. A-Quin ziet het als haar missie om met integrale inspecties en onafhankelijk advies bij te dragen aan een veilige, betrouwbare en toekomstbestendige infrastructuur. “Want hoe eerder risico’s zichtbaar zijn, hoe beter we samen kunnen zorgen dat Nederland bereikbaar blijft”, zegt Damen tot besluit.