Bijzondere metaalconstructies sinds 1957. Dat is de pay-off van Bersselaar Constructie. In de werkplaats in Udenhout ‘ontstaan’ de meest toonaangevende creaties, zoals recent nog de architectonische Langzaamverkeersbrug Amstelkwartier. Maar ook bij het upgraden en renoveren van kunstwerken komt de meerwaarde van vele decennia kennis en ervaring en de pragmatische aanpak van het familiebedrijf tot zijn recht. Zo levert Bersselaar Constructie een belangrijke bijdrage aan het verkrijgen van de CE-markering op de bijna vijftig jaar oude Spijkenisserbrug.
In de afgelopen zes decennia heeft Bersselaar Constructie een breed scala aan projecten gerealiseerd voor een groot aantal opdrachtgevers in de (voedingsmiddelen)industrie, utiliteitsbouw, infrastructuur, waterzuivering en offshore/energy. “Onze hand-ons mentaliteit wordt gewaardeerd”, merkt Koen van Balkom op, projectleider bij Bersselaar Constructie. “We hebben alles in eigen hand, van de engineering en werkvoorbereiding tot de productie en montage. Daarmee zijn we in staat om een ontwerp vaak net iets slimmer, makkelijker en economischer te maken. Een mooi voorbeeld daarvan is de Langzaamverkeersbrug Amstelkwartier naar een ontwerp van ipv Delft.”
Bersselaar Constructie is een vertrouwd gezicht in de Amsterdamse regio. “Zo hebben we voor de Samenwerkingsovereenkomst Kademakers in een eerder stadium een steigerconstructie gerealiseerd in het Amstelkwartier”, vertelt Van Balkom. “Op een gegeven moment zochten ze ook een partner die de langzaamverkeersbrug kon bouwen. Op basis van de eerste summiere schetsen hebben we een raming gemaakt. En dat sprak alle partijen wel aan. Ondanks de architectonische insteek wisten we uiteindelijk door slim te engineeren binnen het budget te blijven. Meedenken in optimalisaties en oplossingen, daar ligt echt onze kracht. Dat hebben we in het verleden al veelvuldig bewezen.”
Langzaamverkeersbrug Amstelkwartier is een stalen brug met twee steunpunten in het water, vormgegeven als V-vormige pijlers die vloeiend in het brugdek overlopen. “We hebben de brug in onze werkplaats opgebouwd uit drie delen. De naden daarentegen zijn in het werk niet meer zichtbaar en gecamoufleerd in de beplating”, legt Van Balkom uit. “De brug is aan weerszijden voorzien van een unieke stalen leuning in een afwijkend ontwerp. Verder sluit de brug in de plattegrond aan op een ronde kademuur. Dat maakte het behoorlijk complex in de detaillering, waarover we ook de nodige afstemming hebben gehad met ipv Delft: wat is maakbaar en wat is haalbaar.”
Bersselaar Constructie heeft de brug in de werkplaats volledig voorgebouwd én gemonteerd om er zeker van te zijn dat alles paste. Al met al een fors kunstwerk van 48 meter lang, 6,5 meter breed en een gewicht van 100 ton. “Aan de voorkant hebben we dan ook een ministudie uitgevoerd om te bekijken hoe we de brug ter plaatse krijgen”, vertelt Van Balkom. “Uiteindelijk is ervoor gekozen om de brug in drie delen, inclusief conservering en slijtlaag, per as naar Amsterdam te transporteren. Met een hijsbok zijn vervolgens de brugdelen in januari 2025 op hun positie geplaatst. De officiële opening laat nog even op zich wachten, want het terrein eromheen wordt momenteel nog aangelegd.”
Ook bij de Spijkenisserbrug komt de kennis en expertise van Bersselaar Constructie goed van pas. “Hier gaat het niet om de tonnages, maar vooral onze inbreng in de engineering, het praktisch meedenken en het behalen van optimalisaties waarin we het verschil maken voor combinatie Heijmans Infra en Yunex Traffic”, zegt Van Balkom. “De brug wordt zodanig gerenoveerd dat er een CE-markering op afgegeven kan worden. Dat is een behoorlijke ingreep als je bedenkt dat de brug in de jaren zeventig van de vorige eeuw is gebouwd. Er is heel weinig documentatie beschikbaar en de brug blijft tijdens de hele transitie gewoon in gebruik. Kortom, een opdracht die ons op het lijf is geschreven en waarin wij een actieve rol nemen in de engineering.”
Bersselaar Constructie construeert, produceert en monteert voor de Spijkenisserbrug een groot aantal trappen(torens), kooiladders, leuningwerk. “Het unieke van dit project is dat we op locatie alles met de rolmaat moeten inmeten. Dat, in combinatie met een 3D-scan van de bestaande situatie, helpt ons om alles tot op de millimeternauwkeurig in elkaar te passen. Momenteel zijn we bezig op de oostelijke hef, in het najaar volgt de westelijke hef. Inspanningen die uiteindelijk leiden tot het befaamde CE-keurmerk.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Bersselaar Constructie.