De nieuwe Linde E en Xi elektrische vorkheftrucks, met hefcapaciteiten variërend van 1,0 tot en met 2,0 ton zetten een nieuwe standaard in de industrie op het gebied van prestaties, ergonomie en compact ontwerp. Het brede scala aan modellen zorgt ervoor dat er een perfecte match is voor een breed scala aan eisen van de klant. De Linde Xi10 tot Xi20 modellen hebben een geïntegreerde 90-volt lithium-ion batterij en een synchrone reluctantiemotor voor een hoge acceleratie en snelle hef-/daalsnelheden. De Linde E14 tot E20 modellen bieden veelzijdigheid, zodat bestuurders kunnen wisselen tussen lood-zuur en lithium-ion accu’s of bestaande accu’s kunnen blijven gebruiken volgens het plug-and-play principe.
Lading oppakken en neerzetten, hellingen op- en afrijden, vrachtwagens laden, materiaal lossen en weer van voren af aan beginnen, uur na uur, in weer en wind. Hier draaien de nieuwe elektrische Linde Xi trucks hun hand niet voor om. Zelfs ervaren dieselrijders zijn onder de indruk, zo ook Michael Heying van het Duitse Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH: “Ik rijd al meer dan 22 jaar met verbrandingstrucks en ik moet zeggen, de Linde Xi is echt geweldig gereedschap! Als je gas geeft, is het vermogen er meteen en hetzelfde geldt voor heffen en dalen. Het is echt een snelle machine.” In feite haalt de Linde Xi10 – 20 serie hef- en daalsnelheden die tot 20 procent boven het marktgemiddelde liggen. Tegelijkertijd, zoals Heying bevestigt, biedt de heftruck een hoog gebruikerscomfort dankzij de verlaagde en verbrede instap. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat de batterij permanent geïntegreerd is en er dus geen batterijlade nodig is zoals bij andere modellen.
Het feit dat de batterij permanent geïntegreerd is, biedt ook andere ergonomische voordelen, bijvoorbeeld op het gebied van hoofd- en beenruimte. Michael Heying: “Je hebt veel ruimte en het voelt niet zo krap. Ik kan alles zien door de grote ramen, wat het laden van vrachtwagens veel gemakkelijker maakt. Ook ga ik ’s avonds zonder dreunende hoofdpijn naar huis, omdat de heftruck zo stil is en de trillingen effectief worden geabsorbeerd.” Dit wordt deels bereikt door het dempingsconcept, waarbij elastomeerringlagers worden gebruikt om niet alleen de stuuras en het chassis, maar ook de mast en de aandrijfas van elkaar los te koppelen.
Wanneer een elektrische vorkheftruck een taak overneemt die voorheen door een verbrandingstruck werd uitgevoerd, komt vroeg of laat de kwestie van het uithoudingsvermogen aan de orde. Toch heeft de Linde Xi20 bewezen over voldoende energiereserves te beschikken, zelfs tijdens intensief non-stop gebruik. Daarnaast zullen de nieuwe elektrische trucks de ecologische voetafdruk van uw bedrijf geleidelijk verkleinen. En als een emissievrije elektrische vorkheftruck het werk net zo goed doet als een heftruck met verbrandingsmotor, de rijprestaties ongeëvenaard zijn en de bestuurders ergonomisch en comfortabel zitten en de trucks standaard is uitgerust met tal van veiligheidsassistenten, dan spreek je over een geboren winnaar.