Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Nieuwe generatie elektrische DAF-trucks
De Nieuwe Generatie DAF-trucks zetten in hun segment de norm op het gebied van veiligheid, comfort en gebruiksgemak.

Nieuwe generatie elektrische DAF-trucks

DAF was in 2018 de eerste Europese truckfabrikant die met de CF Electric een volledig elektrische truck op de markt bracht. Vervolgens bleef het lange tijd relatief stil, want van serieproductie  was geen sprake. Nu, zeven jaar later, is het dan eindelijk zover. DAF’s nieuwe fabriek voor batterij-elektrische trucks is klaar voor serieproductie. En wij mochten alvast een blokje om met de nieuwe generatie elektrische voertuigen. 

DAF begint zijn zero emissie offensief bewust met de kleinere modellen: de XB, XD en XF van de nieuwste generatie. De XD en XF Electric worden gebouwd op het fabrieksterrein in Eindhoven, waarvoor een compleet nieuwe assemblagelijn is gerealiseerd. De DAF Electric Truck Assembly heeft een oppervlakte van 5.000 m2 en kent twee sub-assemblagelijnen: één voor de voorbereiding van de batterijpakketten en één voor het samenstellen van de ‘Electric Drive Module’. Op de bijna 150 meter lange hoofdlijn worden deze hoofdcomponenten samen met de e-motor met geïntegreerde versnellingsbak op het chassis gemonteerd. De kleinere XB Electric wordt gebouwd bij Leyland in het Verenigd Koninkrijk.

Nieuwe generatie elektrische DAF-trucks 1
De gemene deler van de nieuwe generatie elektrische DAF-truck is dat ze leverbaar zijn in verschillende vermogensvarianten en accusamenstellingen.

Modulaire accupakketten

De gemene deler van de nieuwe generatie elektrische DAF-truck is dat ze leverbaar zijn in verschillende vermogensvarianten en accusamenstellingen. De XB Electric is er in een 12-, 16- of 19-tonsuitvoering met vermogens van 120 kW/156 pk of 190 kW/250 pk en keuze drie batterijpakketten van 141, 210 of 282 kWh, goed voor een range tot 350 kilometer. Bij de XD en XF Electric is keuze uit twee tot vijf accupakketten wat neerkomt op een capaciteit van 210 tot 525 kWh en afhankelijk van de uitvoering een elektrische range van 200 tot ruim 500 kilometer. In alle gevallen zijn het vloeistofgekoelde lithium-ijzer-fosfaatbatterijen (LFP) van de nieuwste generatie die steeds tot 100% kunnen worden opgeladen zonder in te boeten op de levensduur. Snelladen kan met een vermogen tot 325 kW. Een batterij met drie pakketten van 0 tot 80% opladen duurt iets meer dan drie kwartier, en het grootste batterijpakket kan binnen 2 uur volledig worden opgeladen. Een onboard charger is optioneel voor het laden met wisselstroom (AC) tot 22 kW.      

Bijkomend voordeel is dat de batterijcellen dicht op elkaar geplaatst kunnen worden, wat ruimte bespaart. En over die ruimte gesproken, dankzij de flexibele en modulaire plaatsing van de batterijpakketten aan het chassis, bieden de elektrische trucks dezelfde opbouwvriendelijkheid als alle andere modellen van de Nieuwe Generatie DAF-serie. Een 650 V e-PTO (25 kW en 90 kW) is als optie leverbaar, evenals een Bolt & Play-pakket voor zijladers.

Verschillende aandrijfunits 

Voor de aandrijving van de XB Electric is keuze uit een PACCAR EX-M1 of EX-M2-motor met direct drive en vermogens van 120 of 190 kW. De XD en XF Electric worden aangedreven door permanent-magneet aandrijfunits: de PACCAR EX-D1 en de PACCAR EX-D2 met vermogens van 170 kW/230 pk tot 350 kW/480 pk. Beide aandrijfunits zijn zeer compact geconstrueerd en bestaan uit twee afzonderlijke elektromotoren en een centrale, geïntegreerde transmissie met drie versnellingen. Precies die ‘speciale’ versnellingsbak en vooral de finetuning ervan, is volgens ingewijden de reden dat de introductie van de elektrische trucks wat ‘vertraging’ heeft opgelopen. Maar het zij ze vergeven, want het concept werkt fenomenaal. Schakelen gaat ongemerkt. Er zijn geen voelbare schakelovergangen en van een dood moment is al helemaal geen sprake. Echt een genot voor de chauffeur die bovendien altijd de beschikking heeft over voldoende power. Je hebt vaak geen notie met zoveel gewicht onderweg te zijn. Tegelijk is dat natuurlijk ook een valkuil. 

One pedal drive

Na een ritje van zo’n 36 kilometer in de XD 350 FT Electric 4×2 hebben we maar één keer hoeven remmen. Het is te danken aan het zogenaamde ‘one pedal drive’ waarbij het stroompedaal gebruikt kan worden om zowel te versnellen als te vertragen. De onderste slag van de pedaalslag is gereserveerd voor acceleratie, terwijl het bovenste gedeelte gebruikt kan worden om regeneratief te remmen. Met de schakelaar van de ‘motorrem’ aan het stuurwiel kan ‘one pedal drive’ worden ingeschakeld en gekozen worden voor de gewenste hoeveelheid aan remvermogen (33, 66, of 100% van het totale remvermogen). Op snelwegen en binnenwegen kan ook de elektrische truck een ‘neutrale stand’ aannemen voor lang doorrollen zonder weerstand, terwijl via ‘one pedal drive’ in de binnenstad juist energie wordt gerecupereerd. Het vergt over het algemeen minder inspanning van de chauffeur en maakt het rijden minder vermoeiend. Sowieso is de rust aan boord indrukwekkend, en ben je in de elektrische truck jezelf meer bewust van defensief rijden.

Eersteklas veiligheid

De elektrische XD- en XF-trucks kenmerken zich door hetzelfde onderscheidende DNA als de bestaande Nieuwe Generatie DAF-trucks. Zo draagt het cabineontwerp in belangrijke mate bij aan de veiligheid. Dankzij een grote voorruit, lage raamlijnen en opties zoals het Kerb View Window, het DAF Digital Vision System en de DAF Corner View, bieden de voertuigen een hoge mate van direct en indirect zicht. DAF City Side & Turn Assist verhoogt op zijn beurt de veiligheid in stedelijke omgevingen. De chauffeur wordt actief gewaarschuwd voor kwetsbare weggebruikers die zich in de buurt van de truck bevinden. De XD en XF Electric-modellen zijn leverbaar als 4×2 trekkers en bakwagens en 6×2 bakwagens met gestuurde voor- of naloopas, en te herkennen aan subtiele blauwe accenten aan het in- en exterieur, waaronder in de grille en koplampen. In de loop van 2026 zal het aanbod aan as-configuraties met elektrische aandrijving verder worden uitgebreid.

DAF Trucks levert naast een uitgebreid programma volledig elektrische trucks ook een reeks aan diensten die ondernemers ondersteunen in de energietransitie. Dat varieert van het aanbieden van specifieke chauffeurstrainingen tot aan financieringen op maat, en van het leveren van laadpalen en energiemanagementsystemen tot aan interessante services van het PACCAR Connect online fleet management-platform. Want, de energietransitie behelst volgens DAF meer dan alleen het aanschaffen van een DAF XB, XD of XF Electric. Waarvan akte.     

Gerelateerde artikelen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten