De renovatie van de Krúsrak brug, over de N7 bij Sneek, is verre van een alledaags project. Niet alleen is de houten brug in zijn geheel verplaatst naar een aparte werklocatie, ook is er een complete loods omheen gebouwd. Deze moet ervoor zorgen dat de houten brug goed kan drogen. Precies een project dat past bij Bouwcombinatie HWO, bestaande uit Hupkes Wijma en Koninklijke Oosterhof Holman.
Voor wie over de N7 bij Sneek rijdt, kan de indrukwekkende loods ter hoogte van Krúsrak en Akkerwinde niet missen. In deze tijdelijke loods vindt een bijzonder renovatieproject plaats, namelijk die van de houten Krúsrak brug. Opdrachtgever is Rijkswaterstaat. Bouwcombinatie HWO is verantwoordelijk voor de gehele renovatie. “Als bouwcombinatie werken we vaker samen aan projecten. Onze bedrijven vullen elkaar goed aan qua kennis en specialismen”, vertelt Martien Tolboom, projectmanager bij Koninklijke Oosterhof Holman uit Harlingen. Samen met Marcus Schiere, product- en salesmanager bij Hupkes Wijma, is Martien nauw betrokken bij de renovatie. De Krúsrak brug, gebouwd in 2008, vertoont scheurvorming in het Accoya-hout. Voor duurzaam herstel moet het hout eerst volledig droog zijn. De gekozen oplossing: een geïsoleerde, demontabele loods van 21 meter hoog, 40 meter lang en 20 meter breed. “Daarmee creëren we een energiezuinige en geconditioneerde omgeving voor het gecontroleerd drogen van de brug”, legt Tolboom uit. “In de loods hebben we geen last van weersinvloeden en het minimaliseert de uitstoot van stof en geluid naar de omgeving. Binnenin de loods is de brug rondom voorzien van steigers, waarmee alle zijden van de constructie goed bereikbaar zijn.”
Bouwcombinatie HWO heeft een renovatieplan opgesteld. Schiere vertelt over het plan: “Met ventilatoren, heaters en industriële luchtontvochtigers wordt de temperatuur tot 35 à 40 graden Celsius verhoogd en de relatieve luchtvochtigheid gecontroleerd. Sensoren in het hout monitoren realtime het vochtgehalte. Naar verwachting wordt in totaal circa 20.000 liter water aan de brug onttrokken. Met name in de zuidkant van de brug bevinden zich meerdere ‘hotspots’ waar het vochtgehalte aanvankelijk veel te hoog was.”
Zodra het hout voldoet aan de eisen van Rijkswaterstaat start de hersteloperatie. Grotere scheuren worden hersteld met ingelijmde houten stroken, wat spanningen beter opvangt dan vulmiddelen. Bovendien worden de stalen draadeinden vervangen door exemplaren van roestvast staal. Alle werkzaamheden worden uitgevoerd volgens gedetailleerde werk- en keuringsplannen, afgestemd met kennispartners Stichting Houtresearch en Lüning.
De laatste fase bestaat uit het conserveren van de brug: een meerlaags verfsysteem op basis van epoxyprimer en UV-bestendige eindlagen zorgt voor langdurige bescherming. Ook worden alle voegnaden vernieuwd met duurzame, dampopen kit. Zo wordt de constructie optimaal beschermd tegen vocht, temperatuurschommelingen en belasting.
Begin 2026 verwachten Tolboom en Schiere de klus geklaard te hebben. Een moment waar ze zeker naar uitkijken. “Ieder project heeft uitdagingen en van ieder project leer je weer. De renovatie van de brug Krúsrak doen we met heel veel bedrijven samen, je hebt elkaar nodig. We zijn trots als de brug weer klaar en opgeleverd is.”