Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
TKD 2025: naast drukte en veel zon ook een beurs vol primeurs
Veel Chinese merken op de TKD met veel elektrische machines, zoals deze 6,5-tons wiellader van Shantui.

TKD 2025: naast drukte en veel zon ook een beurs vol primeurs

Met 16.350 bezoekers, 192 exposanten en een terrein van maar liefst 250.000 m² met ruim 1.000 machines was de 29ste editie van de Technische Kontakt Dagen (TKD) een ongekend succes. Van 12 t/m 14 juni veranderde de Ratelaar in Sint-Oedenrode in het grootste actieve bouwmaterieelspektakel van West-Europa.

Na meerdere edities in Almere was de TKD dit jaar voor het eerst te gast in het Brabantse land. Mede dankzij het schitterende weer – op vrijdag was het in de ochtend al 30 °C – en de nieuwe opzet met een route langs alle kavels kunnen de bezoekers en exposanten terugkijken op een geslaagde beurs. Een recordaantal van 16.350 professionals uit de grondverzet-, recycling- en infrasector kwam op dit driedaagse spektakel af. Inclusief standhouders en vele nieuwsgierige omwonenden liep het aantal aanwezigen zelfs op tot ruim 21.000. Op een recordoppervlakte van 250.000 m² (het equivalent van 35 voetbalvelden) waren zo’n duizend werkende machines te bewonderen (andermaal een record), maar ook uitrustingsstukken en innovatieve technologieën of diensten.

De tweejaarlijkse machinebeurs, waarvan de volgende editie in 2027 plaatsvindt, is een initiatief van de Stichting TKD met BMWT, Cumela en Bouwend Nederland. De drie brancheorganisaties hechten er waarde aan dat het evenement naast een demonstratie van kracht en techniek een platform biedt voor kennisdeling en samenwerking. Er kan dan ook volop worden genetwerkt, kennis uitgewisseld en inspiratie opgedaan, met dank aan de handige beursapp en gevarieerd programma vol netwerkactiviteiten en live-demo’s. Vandaag de dag is duurzaamheid prioriteit. Exposanten presenteerden vele zero-emissie of laagemissie technologieën, waaronder hybride, batterij-elektrisch en waterstof, die geïnteresseerden vaak zelf in een realistische praktijksituatie konden ervaren.

Intelligente machines

Het is ondoenlijk om in dit bauma-jaar alle nieuwe modellen te noemen, dus beperkt dit artikel zich tot de noviteiten en innovaties die ons in het oog sprongen. Om te beginnen bij Komatsu, dat met de van A tot Z nieuwe ‘intelligente’ PC220LCi-12 het eerste model uit de Dash-12 serie introduceerde. De extra brede cabine garandeert een zee aan ruimte en de motor plus hydrauliek zorgen voor een 19% lager verbruik. Develon presenteerde met de DX260LC-9 de eerste telg van de nieuwste generatie. Onder de noemer Smart Crawler Excavator biedt deze tien innovatieve technologieën voor nog meer efficiency en verfijning. De DX160WE-7 is de eerste in eigen beheer (nou ja, samen met ETEC) ontwikkelde elektrische mobiele graafmachine van de Zuid-Koreaanse fabrikant.

Ook bij Liebherr zagen we – naast de ultracompacte A911 – twee volledig elektrische modellen op banden (A913) en rupsen (R914 Compact), ontwikkeld door Liebherr, importeur Wynmalen & Hausmann en DENS Powertrains. “Voor beide machines is vanaf celniveau een nieuwe batterij ontworpen, zodat het 280 kWh accupakket precies binnen de contouren van de bovenwagen past”, vertelt DENS’ CEO Tijn Swinkels. Hitachi toonde een hele lijn aan zero-emissie modellen, waaronder de nieuwe ZE150W en ZE225. Bij Tomach kon worden proefgedraaid met de 10-tons ET2100 op basis van  een Takeuchi TB290. Staad pakte uit met een compleet emissievrij aanbod, waaronder het kersverse prototype STAAD 17W. Deze eerste geheel in eigen beheer ontwikkelde mobiele graafmachine is een pareltje om te zien. Vooral de geringe hoogte van de bovenwagen is indrukwekkend.   

Nog meer uit China

Op iedere TKD valt opnieuw op dat de Chinese fabrikanten steeds verder oprukken in machineland. Naast de wat meer vertrouwde merken Sany, LiuGong, XCMG en Zoomlion konden bezoekers in Sint-Oedenrode ook kennismaken met in Europa nog relatief nieuwe spelers als SDLG, Shantui en dan vergeten we er ongetwijfeld nog enkele. De producenten uit het land van de rijzende zon zetten vooral in op elektrificatie, om zo de veeleisende Europese gebruikers een goedkoper alternatief te bieden in een nog relatief onontgonnen segment. MACO Equipment verraste met de SDLG E6215H van circa 21,8 ton, terwijl DNL Machines (Sany) en De Heus (XCMG) al een redelijk breed aanbod showden, met een minigraver, 20-tons rupsgraafmachine én een grote wiellader. 

Op shovelgebied was er ook genoeg elektrisch te spotten, waaronder Ahlmann’s es1000, de 6,5-tons Shantui LE20X5 en een karrenvracht aan miniloaders. Ook al is en blijft duurzaamheid een belangrijk thema, emissievrije modellen werden op de TKD qua geluid én aanwezigheid nog altijd overstemd door de dieseluitvoeringen. Zo introduceerde Gebr. Geens met de 3,6-tons KM350 de grootste Knikmops ooit en onthulde Van der Schans een prototype gesloten cabine voor de Relly 1.8E. Bij Tobroco-Giant was het nu eens geen kniklader maar de 1-tons wieldumper GD10H die veel aandacht trok. Datzelfde gold voor de Techno L25s op de stand van Inter-Techno, waar tussen de compacte Bobcats ineens een in eigen beheer ontwikkelde 2,5-tons miniloader viel te ontdekken.

Kubota op banden

Meer compact nieuws, maar dan op het vlak van mini- en midigravers, was er bij de drie meest vooraanstaande producenten. Zo toonde Meerman Vlaardingen een retrofitkit om bestaande dieselversies van de Kubota KX019 en U27 om te bouwen naar volledig elektrisch én waren er twee bauma-noviteiten, te weten de U18-5 (opvolger van de populaire U17-3) en de 9,5-tons KW095 (Made by Liebherr) op banden. Takeuchi nam drie (voor Nederland) nieuwe modellen mee naar Sint-Oedenrode in de vorm van de elektrische TB10e plus TB35e en de 7-tons TB370W bandenkraan. Op de Yanmar-stand ging de meeste aandacht uit naar de nieuwe SV100-7 2PB in de opvallende huisstijl van de Tuytel Groep. Een tweede nieuwkomer is de 3,4-tons binnendraaier ViO38-7.

De TKD is meer dan alleen machines kijken; als grootste live-demonstratiebeurs in West-Europa is het juist de charme van dit evenement dat iedereen – al dan niet onder begeleiding – proef kan draaien op verschillende machines. Een uitgelezen kans dus om een bepaald merk of type eens aan den lijve te beleven door zelf plaats te nemen achter de joysticks of het stuur. Op de grote demobaan waren het vooral trucks en dumpers die hun rondjes reden. Pal naast de baan toonde MAN met de hTGX de eerste waterstoftruck die nog dit jaar in serieproductie gaat, terwijl Ludo Pauwels een MAN met e-PTO liet zien voor het elektrische Fliegl afschuifsysteem. Veldhuizen Trucks maakte gewag van een Scania 8×4 en 10×4 met luchtgeveerde Wide-Spread en geringe chassishoogte.

Compacte Protector

Naast machines en voertuigen was de TKD ook weer het toneel om allerlei uitrustingsstukken en andere toebehoren te zien en te ervaren. BMair liet naast de compacte nieuwe Protector (die voortvloeit uit de fusie met Freshfilter) zien hoe een overdruksysteem in de praktijk werkt. Voor het bijladen van emissievrij materieel onthulde ETEC een mobiel waterstofaggregaat: de W-TEC Box. Er was uiteraard opnieuw veel belangstelling voor de draaikantelstukken en automatische snelwissels van engcon, Rototilt en Steelwrist. Een nieuwkomer in dit segment is het Duitse Tibatek, dat met de Tibalok een relatief voordelige ombouwkit lanceerde om een hydraulische snelwissel van het type CW20 tot en met CW55 te automatiseren. Bakken of sloopwerktuigen hoeven zo niet omgebouwd te worden.

Twee opvallende afwezigen op de 29ste TKD-editie waren Hyundai (dat nog altijd geen nieuwe importeur heeft in Nederland) en Dehaco. De specialist in aanbouwdelen voor sloop en recycling ging eind mei vrij onverwacht failliet. Inmiddels is het MACO Equipment van Cor Nell en Marinus Nijhof (beiden ex-Dehaco) aangesteld als Benelux-importeur voor Mantovanibenne. Voor wie een alternatief voor de Dehaco sloophamers zoekt: Hyreco is nu ook dealer voor Montabert en onder de merknaam STM Europa introduceerde Saes op de TKD een nieuwe lijn sloophamers voor mini- en midigravers. De CSB-serie levert indrukwekkende prestaties in een compact solid body ontwerp en geldt als een voordeliger en eenvoudiger alternatief voor de hamerlijn van Epiroc.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten