Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Specialistischelaad- en lospontons
De laad- en lospontons van Aannemingsbedrijf J. den Boer waren onder meer de stille kracht achter het verbreden en verdiepen van het Julianakanaal.

Specialistischelaad- en lospontons

De specialistische laad- en lospontons van Aannemingsbedrijf J. den Boer maken goede sier op menig waterbouwproject. Zo waren ze de stille kracht achter het verbreden en verdiepen van het Julianakanaal, en bewijzen ze hun meerwaarde bij diverse dijkversterkingsprojecten in binnen- én buitenland. Ton Kuijs, directeur van Aannemingsbedrijf J. den Boer, neemt ons mee ‘de brug op’. 

Het Julianakanaal is in een recordtempo verbreed en verdiept. Na krap een half jaar ‘verbouwen’ is de vaarweg sinds half april weer open voor de scheepvaart. In die periode is er ontzettend veel grond en slib verzet. Er was dan ook een hoofdrol weggelegd voor laadponton De Buffel van J. den Boer. “Meer dan 300.000 kuub aan verontreinigd slib moest worden afgevoerd naar twee Rijksdepots in het Hollandsch Diep en bij de Slufter”, legt Kuijs uit. “De Buffel leent zich uitstekend voor dit soort opdrachten, omdat het is uitgerust met een speciale uitschuifbare stortkoker. De stortkoker voorkomt opspatten en morsen van verontreinigd slib. De koker laat zich op afstand bedienen en beweegt mee met de hoogte van het te beladen schip. Naarmate die voller raakt, beweegt de stortkoker mee naar beneden en de schipper kan vanuit de stuurhut de koker ook middels een afstandbediening bedienen. Rubberen flappen aan de onderzijde voorkomen tot slot het opspatten van het verontreinigde slib.”

Laden en lossen zonder morsen

Laden was één, het verontreinigde slib moest er ook weer uit. “Bij het Hollandsch Diep werden de pontons gelost met een bakkenzuiger. In het verontreinigde slib bevond zich echter ook grof materiaal met Limburgse stenen die niet door de bakkenzuiger opgepikt werden”, legt Kuijs uit. “Om toch alle restlading eruit te krijgen en de pontons op te schonen, hebben wij geassisteerd met ons drijvend losponton BJI. Dit ponton is voorzien van een oprijdbrug, overslagkraan en hydraulische morsklep op het dek. Vrachtwagens kunnen efficiënt en snel worden geladen. De morsklep voorkomt dat verontreinigd materiaal in het water belandt. Door de hydraulische bediening van de morsklep is er geen tijdverlies tijdens het wisselen van de schepen.”

DBIII grubbenvorst 5
Met de DBIII heeft Aannemingsbedrijf J. den Boer in Grubbenvorst de nodige kuubs zand gelost, waarbij de ponton werd uitgerust met een extra Telestack als maatwerkoplossing.

Eigen materieeldienst

De BJI is ook nog ingezet nadat de scheepvaart alweer was hervat op het Julianakanaal. “We hebben gedurende een week of vier nog alle restmaterialen zoals stortsteen, grond en wiepen afgevoerd. Daarvoor mochten we onze spudpalen niet gebruiken en hebben we zelf met onze eigen materieeldienst een verankering bedacht met lieren op de wal om de ponton op zijn plek te houden.” 

Ook onze beide laadpontons De Buffel en de Huibert zijn nog altijd actief op het Julianakanaal en wordt volgens Kuijs de rest van het jaar nog ingezet. “We assisteren bij de overslag van 700.000 kuub grond die per schepen worden afgevoerd naar project de Grensmaas.”

Ook op andere projecten bewijzen de laad- en lospontons van Aannemingsbedrijf J. den Boer hun meerwaarde. “Ze hebben we met onze DBIII in Grubbenvorst de nodige kuubs zand gelost, waarbij we de ponton hebben uitgerust met een extra Telestack als maatwerkoplossing. Dit ponton DBIII wordt nu weer klaargestoomd en omgebouwd voor project de Meanderende Maas. De BJI is inmiddels verhuisd naar de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg en onze Antonia Johanna wordt binnen kort ingezet op een project in Duitsland voor een week of twaalf. En zo leveren we als kleine aannemer een bijdrage aan prachtige projecten in de waterbouw, in binnen- en buitenland.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten