Ook bij bouwmachines gaat het roer om. We komen van een weggooicultuur, maar steeds vaker ondergaan machineonderdelen een revisie voor een tweede leven. Dat merken ze bij Geurts van Kessel Hardfacing als geen ander. Zelfs machinefabrikanten weten de weg naar het familiebedrijf te vinden, dat gespecialiseerd is het in aanbrengen van slijtvaste lagen op zowel nieuwe als gebruikte machineonderdelen. Los van een duurzamere keuze biedt levensduurverlengend onderhoud nog meer voordelen.
Geurts van Kessel Hardfacing is al meer dan twintig jaar actief in het aanbrengen van slijtvaste lagen op machineonderdelen. “Wij staan bekend om onze unieke, soms experimentele lasmethoden en zien het als een sport om onszelf hierin te blijven verbeteren”, zegt Kim Geurts van Kessel. “We werken sectorbreed: machinebouwers zijn al sinds jaar en dag klant bij ons, maar ook de slimme eindgebruiker weet de voordelen van levensduurverlengend onderhoud op waarde te schatten. Want een nieuwe slijtlaag zorgt voor een constantere output, minder stilstand, minder brandstof en lagere onderhoudskosten. Bovendien is het een veel duurzamere keuze.”
Asfaltmengers, freeskoppen van asfaltfrezen, slijtstippen op bakken, baktanden, het potentieel voor levensduurverlengend onderhoud van bouwmachines in de GWW is enorm. “Door machineonderdelen van een nieuwe slijtlaag te voorzien, hoeven er veel minder nieuwe onderdelen gesmeed te worden. Daarmee wordt ontzettend veel CO2-uitstoot bespaard”, zegt Kim. “Vrijwel alle machineonderdelen met een slijtlaag komen voor revisie in aanmerking en kunnen we na verloop van tijd weer in originele staat terugbrengen, waardoor er veel minder vervangen hoeft te worden.” Geurts van Kessel Hardfacing opereert bij voorkeur vanuit de eigen werkplaats in Heesch, maar volgens Kim is afhankelijk van de situatie ook een revisie op locatie bespreekbaar. “Vaak hebben onze klanten de beschikking over een wisselset, zodat stilstand tot een minimum beperkt blijft. Mocht dat niet het geval zijn, kunnen we snel handelen.”
Geurts van Kessel Hardfacing hanteert verschillende methodieken. “Wij geloven in een maatwerkaanpak en zorgen altijd voor de meest optimale slijtlaag passend bij de toepassing. Dat kan soms ook een samenstelling van lagen zijn. Bedenk bovendien dat een hardere slijtlaag niet altijd beter hoeft te zijn”, legt Kim uit. “Een slijtlaag uit wolfraamcarbide wordt het meest toegepast, maar ook daarin maken we verschillende combinaties. Een gebroken freeskop van een asfaltfrees bijvoorbeeld zullen we nog verder crushen en dat materiaal strooien we in de laslaag voor het reviseren van de andere freeskoppen. En zo zijn we altijd op zoek naar de perfecte mix van materialen. Nog hardere toevoegmaterialen, draden die nog mooier lassen en dat alles natuurlijk in een juiste balans tussen prijs en kwaliteit. De sector komt van een weggooicultuur, maar wij bewijzen dat het ook anders kan. Kwalitatief hoogwaardiger én duurzamer.”