De werkzaamheden aan de N264 moeten volledig energieneutraal plaatsvinden. Reden waarom de TS Group Holland elektrische hoogwerkers heeft ingezet voor de opbouw van de intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s).
“BAM benaderde ons met de vraag of we konden assisteren bij het opbouwen van verkeersregelinstallaties”, vertelt Dennis van Ingen, directeur van TS Group Holland. Het bedrijf richt zich op onder meer het oplossen van (complexe) kabelstoringen, kabelbescherming, het onderhouden van openbare verlichtingssystemen en verkeerssystemen, maar bijvoorbeeld ook op de verhuur van tijdelijke CO2-neutrale camerasystemen en verlichting. “Voor dit project zijn wij specifiek gevraagd voor ondersteuning met een hoogwerker en servicemonteurs. We hebben onder andere de masten van de openbare verlichting aangesloten op het provinciale netwerk. Hierbij moesten kabels zorgvuldig worden ingevoerd en gemonteerd. Daarnaast hebben we ook ondersteuning geboden bij het opbouwen van de portalen voor de intelligente verkeersregelinstallatie (iVRI), waarbij ook complexe kabelwerkzaamheden nodig waren.”
Een belangrijke eis vanuit BAM was om energieneutraal te werken. Dennis: “Op dit project hebben we dan ook hoogwerkers ingezet die elektrisch zijn en zijn wij met HVO100-brandstof van locatie naar locatie gereden. Dat maakt het project N264 meteen een belangrijk project voor ons, omdat het onze eerste ervaring is met volledig energieneutraal werken.”
“Onze taak was om flexibel inzetbaar te zijn en kundige ondersteuning te bieden bij verschillende aspecten van het project”, legt Dennis uit. “Die flexibiliteit kunnen wij ook bieden omdat wij een eigen hoogwerkersservice hebben voor de realisatie en het onderhoud aan infrastructurele werken als de N264. Daarnaast zetten we onze hoogwerkers altijd in met een servicemonteur. Deze kan dus ook andere werkzaamheden verrichten dan alleen de hoogwerker besturen. Ook hebben we een eigen metaalfabriek, zodat we snel kunnen schakelen als we op een locatie komen waar bijvoorbeeld ook kabelgoten, omegaprofielen, RVS-buizen of andere specifieke materialen nodig zijn.”
De samenwerking met BAM was zeer positief. “We hebben een goede werkrelatie opgebouwd met BAM vanuit eerdere projecten. Dat maakt dat we snel kunnen schakelen voor zowel geplande als spoedklussen.” De genoemde werkzaamheden heeft de TS Group Holland het afgelopen jaar uitgevoerd. In 2024 en 2025 komt het bedrijf weer in actie, zodra de werkzaamheden plaatsvinden op het tracé van de Karrevracht tot aan de Industrielaan.