Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Efficiënt ruimte winnen langs de A10 Zuid
Werken pal naast een drukke rijksweg brengt aanzienlijke risico’s met zich mee, zoals valgevaar en de nabijheid van verkeer. (Beeld: Topview)

Efficiënt ruimte winnen langs de A10 Zuid

Unieke aanpak met vernagelde taluds

De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer in de A10 Zuid, onderdeel van Zuidasdok, behoort tot de meest uitdagende infraprojecten van Nederland. Bouwcombinatie TriAX werkt hier samen aan de aanleg van een parallelstructuur die doorgaand en lokaal verkeer van elkaar scheidt. Gezien de omvang van dit project hebben twee funderingsspecialisten zich verenigd in Funderingscombinatie Franki – Heijmans (FCFH). Hun gezamenlijke expertise in damwanden, boortechnieken, verankering en vernageling maakt het mogelijk om efficiënt ruimte te winnen in de beperkte omgeving langs de A10. 

Inherent aan de verbreding is dat bestaande kunstwerken op het tracé verbreed (viaducten) en deels vervangen (bruggen) moeten worden. “Vooral bij rivier de Schinkel zijn extra landhoofden en funderingen nodig, waarbij de werkzaamheden vaak plaatsvinden onder beperkte ruimte en in nachtelijke buitendienststellingen om het verkeer zo min mogelijk te hinderen”, vertelt Jan Leen van der Vlies, directeur uitvoering bij Franki Grondtechnieken.

Efficiënt ruimte winnen langs de A10 Zuid 1
Een bijzonder onderdeel van dit project is de toepassing van vernagelde grond met spuitbeton.

Vernagelde taluds

Een bijzonder onderdeel van dit project is de toepassing van vernagelde grond met spuitbeton. “Het is een methode die internationaal vaker wordt gebruikt, maar in Nederland vrijwel uniek is”, weet Van der Vlies die eraan toevoegt dat het juist één van de expertises is van Franki Grondtechnieken. “De nieuwe parallelweg moet op hoogte aansluiten bij de bestaande A10 Zuid die op redelijke hoogte ligt ten opzichte van het maaiveld. Vanwege de aangrenzende bebouwing is er onvoldoende ruimte om een traditioneel talud van 45 graden te creëren. De oplossing: het bestaande talud wordt telkens stukje bij beetje afgegraven, waarna we ankers en spuitbeton aanbrengen. Dat kunstje herhalen we een keer of zes, zodat een bijna verticale kerende wand van 80-85 graden ontstaat met een hoogte van 6 meter. Op die manier creëren we heel efficiënt werkruimte voor de funderingsmachines, zonder dat de bestaande rijksweg hier hinder van ondervindt.”

Efficiënt ruimte winnen langs de A10 Zuid 2
Een groot deel van de funderingswerkzaamheden bij de Schinkel wordt uitgevoerd vanaf pontons, omdat de ruimte op het land ontbreekt.

Fundament voor het weglichaam

Funderingscombinatie FCFH is medio vorig jaar begonnen met het plaatsen van de faseringsdamwanden langs de A10 Zuid en vanaf oktober 2024 met de vernagelde grondconstructies. “Sinds maart 2025 zijn we bezig met het aanbrengen van zeven rijen palen aan weerszijden over de gehele lengte van het tracé als fundament voor het paalmatras. In totaal boren we zo’n 4.500 funderingspalen, volledig trillingsvrij”, legt Van der Vlies uit. “Daarop komen betonnen kappen waarop het pakket gewapende grond wordt aangebracht. Op die manier wordt het nieuwe wegdeel op hoogte gebracht en sluit het naadloos aan op het bestaande weglichaam. Door deze aanpak kan in één bouwfase veel werk worden uitgevoerd en blijft de verkeersdoorstroming gewaarborgd.”

Efficiënt ruimte winnen langs de A10 Zuid 3
Vernagelde grond met spuitbeton is een methode die internationaal vaker wordt gebruikt, maar in Nederland vrijwel uniek is.

Veilig werken

Een groot deel van de funderingswerkzaamheden bij de Schinkel wordt uitgevoerd vanaf pontons in het water, omdat de ruimte op het land ontbreekt. Van der Vlies: “Palen en damwanden worden grotendeels per schip aangevoerd en ter plaatse geïnstalleerd. Deze logistieke oplossing beperkt de hinder voor de stad en zorgt voor een veilige werkomgeving.” En over veiligheid gesproken. “Werken pal naast een drukke rijksweg brengt aanzienlijke risico’s met zich mee, zoals valgevaar en de nabijheid van verkeer. Veiligheid staat daarom centraal: zowel bij de uitvoering als in de voorbereiding, waarbij 3D-modellen en BIM zijn ingezet om alle bouwstappen, de inzet van machines én de logistiek nauwkeurig te plannen”, verzekert Van der Vlies.

De samenwerking tussen de twee funderingsspecialisten blijkt een succes. Heijmans brengt ervaring in met damwanden en heitechnieken, terwijl Franki Grondtechnieken juist gespecialiseerd is in verankeringen, vernageling en grote diameters boorpalen. “We vullen elkaar heel goed aan, en dat maakt het mogelijk om innovatieve methoden toe te passen en complexe uitdagingen het hoofd te bieden.”     

Gerelateerde artikelen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten