De verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht is een indrukwekkend project dat bouwcombinatie VeenIX in opdracht van Rijkswaterstaat uitvoert. De beperkte ruimte, slappe bodemgesteldheid, sloop, bouw en verbreding van vele kunstwerken en de bouw van een verdiepte ligging dwars door Amstelveen maken het project behoorlijk uitdagend. En dat ook nog in de directe nabijheid van Amsterdam en Schiphol Airport, én op steenworpafstand van diverse andere ingrijpende infrastructurele projecten.
VeenIX is een bouwcombinatie gespecialiseerd in het realiseren van grootschalige infrastructurele projecten. “We zijn altijd geïnteresseerd in projecten met een technische uitdaging. Daar kunnen wij onze expertise goed in kwijt”, zegt Jaime Carrasco Reyes, Technical Manager op de A9 bij VeenIX, die eerder op projecten in onder meer Australië en het Midden-Oosten actief was. “En uitdagend is de A9 zeer zeker, niet alleen in technische zin, maar ook vanwege het feit dat ‘de winkel’ altijd open moet blijven. Er rijdt dagelijks ontzettend veel verkeer langs. We hebben te maken met tal van logistieke uitdagingen en nog veel meer stakeholders met allemaal hun eigen belangen.”
De A9 loopt dwars door de Randstad, een dichtbevolkt gebied. “Het is geen snelweg ergens in het midden van het land, zonder stakeholders of buren”, zegt Carrasco Reyes. “Er is op veel plekken bebouwing rondom het tracé en de snelweg loopt zelfs dwars door Amstelveen, terwijl we de weg daar over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aanleggen. Beperkte ruimte, geluid en trillingen zijn dan ook belangrijke aandachtspunten tijdens de werkzaamheden. Voor de geluids- en trillingshinder worden allerlei beheersmaatregelen getroffen. In de planning houden we er bijvoorbeeld rekening mee dat we palen boren in plaats van heien. Dat duurt langer maar geeft een stuk minder geluid. Verder is de A9 een van de belangrijkste toegangspoorten tot de Europese hotspot Amsterdam en de luchthaven van Schiphol. Al dat verkeer moet ook zijn doorgang kunnen vinden, ondanks de ingrijpende werkzaamheden die we uitvoeren. Daarnaast is de A9 niet het enige grote infrastructurele project rond Amsterdam. Ook aan de A4, A10 en A12 wordt gewerkt. Verkeersomleidingen voor grote ingrepen moeten dus ook met al die partijen worden afgestemd om te voorkomen dat we de regio compleet afsluiten. Dat vergt behoorlijk wat coördinatie, niet alleen voor ons project maar voor de hele omgeving.”
De A9 is opgesplitst in drie deelgebieden. “Elk deelgebied heeft zo zijn specifieke uitdagingen, maar overall is de slappe ondergrond toch wel het meest uitdagende”, zegt Carrasco Reyes. “Dat is typisch voor Nederland. We werken dan ook nauw samen met specialistische onderaannemers die wel vaker met dit bijltje hebben gehakt.” De Technical Manager is uiterst tevreden over het professionele niveau van de lokale onderaannemers en de flexibiliteit die ze tonen. “Dat is in sommige andere landen wel anders. Alle mensen zijn hier goed opgeleid en zijn in staat om flexibel in te spelen op uitdagingen of wijzigingen in de planning. Het enige wat hier niet meezit is het weer”, zegt Carrasco Reyes met een lach. “Maar ook daar weten de onderaannemers mee om te gaan. Ze zijn er immers aan gewend.”
De officiële oplevering van de A9 staat gepland voor eind 2027. “Deelgebied west en oost worden naar verwachting in het voorjaar van 2026 afgerond. Deelgebied midden, waar de snelweg verdiept door Amstelveen wordt aangelegd, is als laatste klaar. Als we kijken naar het totale volume van het project dan zijn we nu ergens halverwege”, zo schat Carrasco Reyes de status in.