Bij een belangrijk verkeersknooppunt in Maasbree moest de permanente verkeersregeling worden vervangen. Een uitdagende klus, in een drukke periode en verspreid over drie drukbezochte kruisingen, waaronder twee op- en afritten van de A67. BUKO Infrasupport heeft in een recordtijd de tijdelijke verkeersinstallaties werkend opgeleverd. “Het draaide allemaal om voorbereiding, samenwerking, snelheid én veiligheid”, zegt Patrick Lamper, verkeersdeskundig productspecialist DVM bij BUKO.
In opdracht van Swarco en in samenwerking met Provincie Limburg, verzorgde BUKO de tijdelijke verkeersregeling, zodat de permanente lichten vervangen konden worden. “De bestaande installatie was verouderd”, vertelt Lamper. “Je wilt vervangen vóórdat er uitval optreedt, en natuurlijk met zo min mogelijk hinder voor het verkeer.” Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. “De uitdaging zat ‘m vooral in de locatie”, legt Lamper uit. “Het ging om drie kruisingen die op een druk verkeersknooppunt liggen, met verkeer richting Maasbree, een nabijgelegen McDonald’s en pretpark Toverland. Daar kwam bij dat het rond Hemelvaart extra druk was, ook met Duits verkeer. Dan moet je exact weten wat je doet.”
In de aanloop werd niets aan het toeval overgelaten. Er kwam een tijdelijk depot op een strategische locatie tussen de kruisingen in, waar materiaal werd verzameld en getest. Acht zware zweepmasten werden lokaal opgebouwd. “Dat scheelde enorm in tijd, transport en hijswerk, maar vooral in risico’s tijdens de opbouw. Alles was erop gericht om het in één keer goed te doen.”
Dat de opbouw binnen 16 uur is uitgevoerd, noemt Lamper een prestatie van formaat. “Op piekmomenten werkten er twintig mensen tegelijk aan het project, inclusief verkeersregelaars. Ondanks de snelheid had veiligheid de prioriteit. “Onze mensen werkten langs rijdend verkeer, dus we kozen ervoor om alle kabels en armaturen vooraf te monteren. Zo konden we de masten tijdens korte verkeerstops snel plaatsen.”
Bijzonder was het gebruik van de permanente regeling in de tijdelijke situatie. “De provincie wilde dat graag, omdat de doorstroming dan optimaal blijft. Wij hebben die regeling omgebouwd en ingeladen in onze eigen automaat, met aanpassingen voor de tijdelijke situatie. Denk aan andere detectiemiddelen zoals camera’s, drukknoppen en aangepaste stopstrepen. Ook de PTP-koppeling tussen twee installaties moest perfect werken. Daar komt serieuze afstemming, verkeerskundige kennis en technisch testwerk bij kijken.”
Lamper is vooral trots op het totaalplaatje. “De samenwerking was ijzersterk, iedere schakel in het proces, van voorbereiding tot uitvoering, zat strak op elkaar. En als je hoort van de provincie tijdens de inbedrijfstelling: ‘het staat er mooi bij en werkt naar behoren’, dan weet je dat je samen iets goeds hebt neergezet.” Volgens Lamper zal deze aanpak vast vaker ingezet worden. “Want hoe minder hinder we veroorzaken, hoe beter – voor de weggebruiker én voor onze mensen.”