‘We doen het goed, of we doen het niet’, is het motto van Patrick van den Bemt van Betonfiguratie. Het bedrijf brengt betonverharding aan al dan niet gefigureerd. Voor de N264 heeft zij het beton voor alle verkeersgeleiders van het traject vanaf de A50 tot aan Karrevracht aangebracht, evenals het beton voor de spottersplekken bij vliegveld Volkel. Gezien de verkeersdrukte op dit traject, bij tijd en wijle een pittige klus.
Betonfiguratie, ofwel verhardingen in printbeton, zien we steeds vaker toegepast op wegen, rotondes en verkeersgeleiders maar ook vooral in bochten waar de berm vaak wordt weg gereden. Bijvoorbeeld een rammelstrook op de rotonde voorzien van een kasseienlook waar tevens drempels in zijn verwerkt om het verkeer te ontmoedigen. “We kunnen allerlei structuren geven aan het beton”, legt Patrick uit. “Denk aan kasseien, blokverbanden, halfsteens en ga zo maar door. Groot voordeel is dat er geen voegen en naden in het oppervlakte zitten, zoals in de huidige bestrating, waardoor je ook geen last hebt van bijvoorbeeld onkruid en verzakkingen.” Betonfiguratie b.v. is al jaren actief op dit terrein en onderdeel van de Gebr. Oomen Groep b.v. Ze werkt veelal in opdracht van aannemers en gemeenten. “Met beton kun je heel veel, als je maar creatief blijft denken van wat mogelijk is en kan. We hebben bijvoorbeeld al eens een fiets-teststrook gemaakt in een fietsspeciaalzaak waarbij de baan van beton is met klinkerfiguratie. Ander mooi voorbeeld is de Oude Politiekazerne in Brussel. Hier hebben we het terrein voorzien van een kasseien betonfiguratie.”
Reden dat betonfiguratie steeds vaker toegepast wordt op wegen, is dat het onderhoudsvriendelijk is en tegelijkertijd fraai oogt. “Het kan in feite op iedere denkbare plaats, ongeacht de verkeersintensiteit. Afhankelijk van de locatie kiezen we de juiste betonsterkte, betondikte en passen we wapening toe.” Voor de ombouw van de N264 heeft Betonfiguratie b.v. alle verkeersgeleiders voorzien van een grijs blokverband. Daarnaast zijn de spottersplekken voorzien van betonverharding in kasseivorm. “Later dit jaar volgt het volgende traject, de rotonde bij Velmolen. Ook hier voorzien we de rotondes van betonverharding.”
Het betonstorten is in praktijk niet altijd even eenvoudig. Met name de verkeersdrukte op het traject N264 zorgt voor de nodige uitdagingen. “Je moet in een kort tijdsbestek zoveel mogelijk werk verzetten om het verkeer minimaal te hinderen. Dat betekent veel nachtwerk en soms weekendwerk. Het lastige met betonstorten is dat je binnen een bepaald tijdsbestek moet zagen om de spanning van de betonverharding af te halen tijdens het drogingsproces. In de praktijk lukt dat niet altijd, omdat de weg niet zomaar afgesloten kan worden.” Dat neemt niet weg dat Patrick zeer te spreken is over de samenwerking met BAM. “Onze relatie gaat al heel wat jaren terug en het is ook altijd een goede relatie geweest. We hebben diverse malen voor uitdagingen gestaan die we altijd tot een goed einde wisten te brengen. Dit doen we niet alleen, maar samen in goed overleg. Deze goede samenwerking en verstandhouding die we hebben met elkaar, geeft ons de gelegenheid om iets moois neer te leggen zoals op de N264.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Betonfiguratie B.V..