Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
A9: Een project van de grote aantallen voor Van Schaik Grondverzet
Rupskranen zijn ingezet voor het grondverzet.

A9: Een project van de grote aantallen voor Van Schaik Grondverzet

Van een complete waterhuishouding en gewapende grond tot palenmatras en keerwanden. De variatie aan werkzaamheden die Van Schaik Grondverzet uitvoert voor de verbreding en verdieping van de A9 is op z’n zachtst gezegd groot. Directeur Peter van Schaik: “In de afgelopen vier jaar heb ik vaak gedacht ‘dit is Mission Impossible’, maar toch krijgen onze mannen het weer voor elkaar. Dat maakt mij echt trots.” 

Kringssleufbekisting A9
Kringsleufbekisting bij de A9.

Bij grote infraprojecten wordt Van Schaik Grondverzet vaak gevraagd voor specialistisch grondverzet. Zo ook voor de verbreding en verdieping van de A9 waar VeenIX in opdracht van Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor het project. Het begon met de vraag of Van Schaik een stuk riool aan kon leggen. Inmiddels zijn we vier jaar verder en heeft Van Schaik een indrukwekkende lijst aan opdrachten uitgevoerd. “We werken op het hele tracé”, vertelt Peter van Schaik, de tweede generatie Van Schaik. Zijn vader richtte het bedrijf 55 jaar geleden op. Vandaag de dag is het een specialist in grondverzet in de breedste zin van het woord. Ze beschikken over een groot machinepark en hebben de vakmensen in eigen huis, van werkvoorbereider tot GPS-specialist. “Het werk aan de A9 is voor ons een super uitdagende opdracht met heel veel variatie. Ter hoogte van Amstelveen komt de A9 straks verdiept te liggen over een lengte van 1,6 kilometer. Hier hebben we eerst twee jaar gewerkt aan de bypass. Daar hebben we grondwerk gedaan voor de tijdelijke bruggen en de complete waterhuishouding verzorgd met leidingwerk over een lengte van 5 kilometer. Dit doen we geheel in eigen beheer.” 

Weekend werk Keizelkarelweg
Voor het weekendwerk zet Van Schaik extra materieel in.

Lichtgewicht

Om de bypass te realiseren, heeft Van Schaik heel veel heiplateaus gemaakt voor het hei- en damwandwerk. Hiervoor heeft ze zo’n 100.000 kuub aan grond verzet om ervoor te zorgen dat de plateaus waterpas staan. “Ook hebben we ongeveer 90.000 kuub Argex-korrels aangebracht als ophoogmateriaal. Dit is een lichtgewicht kleikorrel en daardoor heel geschikt voor de slappe ondergrond bij Amstelveen. Maar omdat het licht van gewicht is, is het tegelijkertijd ook best uitdagend om het aan te brengen. We hebben speciaal hiervoor een lichte bulldozer aangeschaft die erover heen kan rijden.” Of dit niet al genoeg is, heeft de grondverzetspecialist ook nog eens dagelijks 900 kuub water geleverd zodat de 17.000 GWI-ankers in de bouwkuipen geboord kunnen worden.

A9 Eps 2025
Voor de bypass bij Amstelveen verwerkt Van Schaik ruim 80.000 kuub EPS.

80.000 kuub EPS

Nu we het toch hebben over aantallen: naast het grondverzet voor de bypass bij Amstelveen verwerkt Van Schaik ruim 80.000 kuub EPS bij vier bruggen. “Het EPS is ideaal omdat het licht van gewicht is, zo’n honderd keer lichter dan zand, en het dus de ondergrond minder belast.” Ook levert Van Schaik voor de diverse kunstwerken betonnen stootplaten, 411 stuks in totaal. Deze stootplaten worden gebruikt om een soepele overgang te creëren tussen de weg en de brug. Ze helpen om eventuele verzakkingen en hoogteverschillen te voorkomen die kunnen ontstaan door bodembewegingen en verkeersbelasting.

Rioolwerk Keizelkarelweg A9
Van Schaik verzorgde het complete rioolwerk aan de Keizer Karelweg.

Race tegen de klok

Eén van de uitdagingen binnen dit project is tijd. “Je werkt altijd tegen de klok. Het verbaast mij iedere keer dat het toch weer lukt. Een weekendafsluiting moet bijvoorbeeld een jaar van tevoren bij Rijkswaterstaat aangevraagd worden. Dagelijks hebben we gemiddeld vijftien tot dertig man op het project aan het werk, vijf dagen per week en nog zeker twintig weekenden Hier moet je goed op plannen. Al het werk moet als een puzzel in elkaar passen. Bovendien kost het maken van plannen veel tijd, waardoor de uitvoeringstijd korter wordt. Hoe korter de uitvoeringstijd, hoe meer je afhankelijk bent van de inzetbaarheid van je mensen. Als je dan moet opschalen, is dat best een uitdaging”, zegt Van Schaik.

A9 groot grondverzet
Van Schaik is ingeschakeld voor groot grondverzet aan de A9.

Netwerk ingezet

Voor Van Schaik is de A9 duidelijk een project van de grote getallen. “De ene keer zijn we met water bezig, dan weer met grondwerk, dan maken we een transportleiding. Geen dag is hetzelfde.” Gezien de hoeveelheid werk zet de grondverzetspecialist haar netwerk in van onderaannemers. “Voor een weekendwerk zetten we extra materieel in. Dan rijden we bijvoorbeeld zo maar met vijf mobiele kranen, vier trekkers, twee rupskranen en vier grote shovels. Gelukkig hebben we collega’s die graag willen helpen. Een goed netwerk is heel belangrijk. Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen”, zegt Van Schaik tot besluit.      

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Van Schaik Grondverzet B.V..

Van Schaik Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten