Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Kwaliteit als kompas
Conceptmodel LANDCROS One op de bauma in München.

Kwaliteit als kompas

Voor dit GWW-Bouwmat Jaarboek schoven we aan tafel bij Joris Hoogenboom, sinds begin vorig jaar directeur bij Hitachi Construction Machinery Nederland. Een boeiend gesprek over hoe een toonaangevend merk anticipeert op trends, innovaties en andere bewegingen in de markt.

Na een internationale carrière, die hem langs zeven landen leidde, besloot Hoogenboom in 2022 om met zijn gezin terug naar Nederland te verhuizen en ging hij niet veel later aan de slag bij Hitachi Construction Machinery Nederland. Niet zomaar. “Ik wilde werken voor een premium merk, eentje dat groot is geworden door kwaliteit te leveren”, vertelt hij openhartig. Dat had een bedrijf in de agribusiness kunnen zijn, maar de bouwmaterieelsector  voelt voor hem toch het meest als thuiskomen: “In deze branche kan ik de meeste waarde toevoegen.”

Dat blijkt. Al binnen een paar zinnen wordt duidelijk dat Hitachi Nederland allesbehalve een doorsnee leverancier is. Vanuit Oosterhout en Hoogeveen werkt de Nederlandse importeur naadloos samen met het Europese hoofdkantoor en de fabriek in Amsterdam. “We vormen één entiteit, waarbij korte lijnen een essentieel fundament vormen. Niet om winst te maximaliseren, maar om klanten optimaal te bedienen. Wij zijn hier om de klant succesvol te maken, dát is het uitgangspunt.”

Maatwerk leveren

Een snelle blik in de werkplaats bevestigt dat verhaal. De meeste machines verlaten de fabriek niet linea recta richting klant. “Iedere aflevering is een project op zich”, benadrukt Hoogenboom. Aanpassingen zijn eerder regel dan uitzondering: van giekverlengingen of kantelbare cabines tot aangepaste onderwagens en ballastverzwaringen. Wat nodig is, wordt gebouwd. Door op korte termijn steeds meer aanpassingen te centraliseren in Amsterdam, zoals de montage van overdruksystemen, draaikantelstukken, 3D-besturing of centrale vetsmering, kan de vestiging in Oosterhout zich concentreren op het écht klantspecifieke werk. Efficiëntie en kwaliteit gaan zo hand in hand.

Die sterke band tussen de locaties is voelbaar. “Er heerst hier nog echt een familiegevoel, maar wel met een corporate sausje”, zegt hij met een glimlach. “De link met Japan is onmiskenbaar. Ik ben er vaak geweest en hun focus op kwaliteit zie je nergens anders – tot in het kleinste detail.” Waar Japanners staan voor perfectie, brengen Nederlanders juist ondernemersgeest mee. Die combinatie van compromisloze kwaliteit en oog voor wat de markt verlangt maakt de Hitachi-organisatie in Nederland bijzonder krachtig. “We zijn misschien duurder dan andere merken, maar daar staat ook veel tegenover.”

Kwaliteit als kompas 1
Joris Hoogenboom in de werkplaats bij enkele machines die klantspecifiek gebouwd worden.

Strategisch speerpunt

Een duidelijke trend in de markt is de verschuiving van eigendom naar gebruik. Verhuur groeit en Hitachi speelt daar slim op in. “We hebben een uitgebreide verhuurvloot, geschikt voor zowel korte als lange termijn. Zelfs maatwerk of een machine in bedrijfskleur is mogelijk.” Daarmee anticipeert het bedrijf niet alleen op marktwensen, maar creëert het ook kansen om zich te onderscheiden. Niet in de marge, maar in de kern van de bedrijfsvoering.

Een andere ontwikkeling is elektrificatie. Emissievrij werken is geen luxe meer, maar noodzaak. “Onze nieuwe mobiele graafmachine is een mooi voorbeeld, met een elektrisch aangedreven onderwagen en tal van innovaties om de efficiency te verhogen.” Elektrische modellen maken inmiddels in belangrijke mate deel uit van de verhuurvloot, ondanks dat die investering op korte termijn verlieslatend is. “Maar het is essentieel om voorbereid te zijn op de toekomst. Dit is een investering in relaties, niet in marges. De transitie zet voort, daar zijn we als merk en dealer van overtuigd.”

Nog teveel hapsnap

Volgens hem is het een misverstand dat klanten niet wíllen investeren in duurzaam materieel. “De bereidheid is er zeker, maar men verlangt wel meer duidelijkheid vanuit de overheid. Nu is het beleid nog te veel hapsnap. Er moet een pool komen van emissieloze projecten, zodat investeren ook loont.” Zonder structurele regie blijft het voor bedrijven lastig om door te pakken. Dat geldt volgens Hoogenboom niet alleen voor de aanschaf van elektrische bouwmachines maar ook voor investeringen in laadinfrastructuur.

Tegelijkertijd worstelt de sector met een klassieke driehoek: duurzaamheid, kwaliteit en veiligheid versus kostenefficiëntie. “Voor ons staan die eerste drie op nummer één. Natuurlijk proberen we prijzen beheersbaar te houden, maar de goedkoopste aanbieder is zelden marktleider. Onze klanten zijn professionals, die zelf ook hoge eisen stellen qua kwaliteit en veiligheid. Wij investeren in kennis ten aanzien van CE-certificering en andere regelgeving om dat waar te maken.”

Toonaangevend zijn

Naast duurzaamheid vormt technologie een belangrijk thema. De introductie van conceptmodel LANDCROS One op bauma 2025 is daarvan het bewijs. Een paraplu-concept waarin alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van telematica, connectiviteit en kunstmatige technologie samenkomen. “Op het vlak van hydrauliek lopen de Japanners wereldwijd voorop. Qua innovatie en digitalisering willen ze net zo toonaangevend zijn, dit om andere en ook nieuwe fabrikanten voor te blijven. Het is goed dat er meer concurrentie is vanuit China”, meent Hoogenboom. “Dat houdt iedereen scherp en zet aan tot verdere verbetering. De LANDCROS One is daar een mooi voorbeeld van. De machine oogt futuristisch, maar onderhuids is alles juist heel realistisch.” In de komende jaren wil Hitachi Nederland nog dichter bij de klant komen te staan. Het streven: een organisatie waar iedereen klantcontact heeft en met regionale servicemedewerkers als vast aanspreekpunt voor aftersales, om die relatie persoonlijker te maken.

Duurzame relaties

En wat het productgamma betreft? “We zijn naast Hitachi-dealer al distributeur van HSC Cranes en Bell knikdumpers, maar staan open voor uitbreiding. Dat moet wel een kwaliteitsmerk zijn. Alleen dan voegen we écht iets toe voor de klant. We gaan niet voor kortetermijnwinst, maar voor duurzame relaties.” De nauwe banden met de fabriek in Amsterdam biedt Hitachi Nederland unieke voordelen. Klanten kunnen een machine daar testen op het demoterrein en ook voor productontwikkeling is de korte afstand goud waard. “Feedback uit de markt wordt direct naar de engineers teruggekoppeld, om zo snel structurele aanpassingen te kunnen realiseren.”     

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Hitachi Construction Machinery Nederland.

Hitachi Construction Machinery Nederland 2 Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Hitachi Construction Machinery Nederland 3 Telefoonnummer 0162 – 484 310 E-mailadres info@hitachicm.nl Website www.hitachicm.nl

Gerelateerde artikelen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten