Enige tijd geleden maakten we kennis met Ton van Leeuwen Snijwerken uit Harmelen. Al bijna 30 jaar wordt dit metaalbewerkingsbedrijf voor de meest uitdagende projecten ingeschakeld. Van werkzaamheden aan onze Rijkswegen en dijken, tot de levering van onderdelen voor de machinebouw of grondverzettechniek. Bedrijfsleider Sam van Engelen heeft een grote passie voor metaal: “Mijn opa was lasser en ikzelf begon ook al op mijn vijftiende te werken als lasser en metaalbewerker. Nu heb ik als verantwoordelijke voor de inkoop en planning een ontzettend leuke en afwisselende baan. ’s Morgens neem ik bij wijze van spreken een kijkje bij een bouwplaats waar onze spullen worden gebruikt om een dijk te versterken en ’s middags rijd ik naar een klant die mooie machines maakt voor de recyclingindustrie.”
Dankzij de centrale ligging in Nederland en het feit dat de snij- en constructiewerkzaamheden onder één dak uitgevoerd worden, kunnen ze snel leveren. “Er is vaak sprake van urgentie bij de klant, dus het is voor hen ideaal dat we snel kunnen werken, mede omdat we vier lassers op onze werkplaats hebben. En door jarenlange ervaring zijn we in staat om voor acute problemen adequaat een oplossing te bedenken. Alles zodat een project zo kort mogelijk stilligt.”
“Momenteel zijn we ingeschakeld voor de verbreding van de A9, waarvoor we eigenlijk alle voorkomende snijwerkzaamheden verrichten. Denk aan de kop- en knieplaten en ankerschotels voor damwandversterkingen. Of de tijdelijke deksels voor buisafdichtingen. Tevens leveren we veel slijtvast materiaal aan machinebouwers, die het vervolgens weer gebruiken in bijvoorbeeld grondverzetmachines of kraanbakken. En we doen veel voor de high-end funderingsindustrie. Van de deksels in de heipalen tot de onderdelen van de heimachines. Ook bedienen we constructiebedrijven met stalen constructies in allerlei afmetingen.”
Op de vraag waarom zoveel klanten bij hen aankloppen, antwoordt Sam: “Onze wens is om iedereen te ontzorgen, hoe cliché dat ook klinkt. Wil de klant dat we het komen brengen, dan doen we dat.” Onlangs hebben ze hiervoor een nieuwe auto met grote aanhanger aangeschaft. “En wie weet, misschien rijdt er in de toekomst nog wel een drie-assige trailer met Ton van Leeuwen erop. Onze klanten staan soms letterlijk en figuurlijk in de bagger. Die zitten op de bouwplaats met een probleem, bellen ons en willen zo snel mogelijk geholpen worden. Meestal zorgen we voor een conventionele oplossing, maar soms komen we ook met een onconventionele. Alles zodat de ploeg grondwerkers zo snel mogelijk weer verder kan. Niks is te gek en daardoor is alles eigenlijk normaal”, vat Sam het prachtig samen.
Het metaalbewerkingsbedrijf heeft continu klantcontact en doet dat bewust zoveel mogelijk telefonisch in plaats van via de e-mail. “Stel dat een klant iets vraagt wat niet mogelijk is of waarvoor wij een betere oplossing kunnen bieden? Aan de telefoon kunnen we dat gelijk aan hem voorleggen en gaat er voor hem geen tijd verloren.”