Platform on civil engineering, underground infrastructure, energy, construction equipment & construction machinery
Speciale mengselsamenstellingen zorgen voor aanmerkelijk lagere CO2-voetafdruk
Sinds 2019 heeft Dyckerhoff Basal circa 380.000 m3 betonmortel geleverd op het project, waarvan de grootste hoeveelheid ten behoeve van de Rottemerentunnel.

Speciale mengselsamenstellingen zorgen voor aanmerkelijk lagere CO2-voetafdruk

Met de bouw van de nieuwe snelweg A16 Rotterdam is een enorme hoeveelheid betonmortel gemoeid. Dyckerhoff Basal, die met vier betonmortelcentrales in de buurt de A16 Rotterdam als het ware ‘inklemt’, kreeg van bouwcombinatie De Groene Boog de opdracht om in totaal 400.000 m3 betonmortel te leveren. Door speciaal hoogovencement toe te passen in de verschillende mengsels ligt de CO2-voetafdruk tot circa 55% lager dan die van portlandcement.

De eerste leveringen van betonmortel zijn gestart in 2019, begint Ron Mulder, betontechnoloog bij Dyckerhoff Basal. “Aanvankelijk had De Groene Boog het idee om met een mobiele betoncentrale te gaan werken, maar het vinden van de juiste locatie in deze drukke omgeving bleek een zware opgave. Aangezien wij met onze centrales in de regio West in de buurt zitten (Delft, Rotterdam, Dordrecht en Den Haag), was de keuze snel gemaakt. Op piekmomenten werd ook de centrale in Nieuwegein bijgeschakeld.” Eén van de grootste pieken betrof de levering van ruim 29.000 m3 betonmortel in een maand. “Dat was écht een flinke uitdaging, mede vanwege de wereldwijde problemen met cementleveranties. Maar ook dat is uiteindelijk allemaal goed gekomen.”

CO2-besparing

Dyckerhoff Basal heeft in samenspraak met de betontechnologen van De Groene Boog de mengsellijst samengesteld. “Het gaat hier om mengsels van verschillende sterkteklassen, variërend van C12/15 tot C60/75 in allerlei consistenties tot zelfverdichtend beton”, legt Ron uit. “De verschillende cementsoorten zijn afkomstig van Duitse Dyckerhoff-fabrieken, waarbij we voornamelijk gebruik maken van het hoogovencement (CEM III/B 42,5N) uit Neuss en ECODUR (CEM III/B-L) uit Neuwied. In totaal wordt hiermee een 52-55% reductie van CO2 gerealiseerd in vergelijking met de toepassing van standaard portlandcementen.” Sinds 2019 heeft Dyckerhoff Basal circa 380.000 m3 betonmortel geleverd op het project, waarvan de grootste hoeveelheid ten behoeve van de Rottemerentunnel. 

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten