Hier schuilt de kracht van GVG Oliehandel, een bedrijf van de derde generatie van de Van Gelderfamilie in de olie. Het familiebedrijf is groots in niches, heeft ontzettend veel kennis in huis en ontwikkelt voortdurend groene alternatieven voor conventionele brandstoffen en smeermiddelen. Met name in de infrasector kunnen nu al serieuze stappen worden gezet om de uitstoot van onder meer CO2, stikstof en fijnstof fors te reduceren.
"As a family business, we play just a different role in the world of oil trading," begins Ernst van Gelder. The three brothers are true technologists and have developed a number of unique products under the banner of GVG Oil Trade. "We see what is in demand in the market and respond to it with our own R&D department. Our focus is on developing green alternatives to conventional fuels and lubricants. There is still a world to be won here. Especially in the infrastructure sector."
Since 1990, GVG Oliehandel has been an independent Benelux importer of Aspen, producer of clean alkylate gasoline for small gasoline engines. "This fuel reduces benzene emissions by 99% compared to pump gasoline and contributes significantly to nitrogen reduction," says Van Gelder. "In addition, we operate internationally with our own brands. Under the Agealube brand name, we develop fuels and lubricants that minimize human and environmental impact without compromising on technical qualities. Agealube Eco Diesel is a great example of this, a sustainable fuel that is also better for the engine."
Naast jerrycans levert Agealube de Eco Diesel als plug-and-play product in tanksets van twee 200 liter vaten tot zelfs twee 1.000 liter IBC-tanks. “Ideaal voor ‘zelfbediening’ op een groot infraproject, maar ook op locatie van de infra-aannemers zelf”, zegt Van Gelder. “Agealube Eco Diesel is een fossielvrij product, zonder aromaten, geheel gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Het resulteert in een reductie van de CO2-uitstoot met 89% en daarnaast in een aanzienlijke reductie van fijnstof en stikstof. En met de Tankset bieden we dus ook nog een logistieke oplossing. Namelijk de mogelijkheid om zonder problemen op élke gewenste locatie deze schone brandstof te tanken. We zorgen ervoor dat alles 100% goed geregeld is, dat je nooit zonder komt te zitten en je werkzaamheden dus niet stil komen te liggen.”
“We moeten met z’n allen het klimaatprobleem tackelen”, vervolgt Van Gelder. “In plaats van te wachten op de eindoplossing, kunnen er nu al serieuze stappen worden gezet door bijvoorbeeld een dieselmotor te voorzien van een andere olie en/of brandstof. Het heeft direct effect. Dat willen we meer en meer onder de aandacht brengen, ook in de infrasector. Gelukkig erkennen steeds meer bedrijven dat ze moeten verduurzamen. We worden dan ook regelmatig benaderd om de mogelijkheden tot verduurzaming te bekijken. En vooral: wat kunnen onze brandstoffen en smeermiddelen daaraan bijdragen ten aanzien van CO2-, stikstof- en fijnstofreductie? Dat leidt in veel gevallen tot verrassende resultaten.”