Bij de verbreding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht worden verschillende bruggen en viaducten vervangen. Dit betekent een enorme hoeveelheid sloop- en demontagewerk. Hoe pak je dat veilig, efficiënt en duurzaam aan? Een vraag die perfect past bij MNE uit Mijdrecht. Het sloopbedrijf heeft inmiddels al duizenden tonnen staal en beton gesloopt, gedemonteerd en verwerkt.
MNE is geen onbekende in de wereld van specialistisch sloopwerk. Van complete havenkranen en oude kolencentrales tot opslagtanks en brugkleppen – het bedrijf heeft ervaring met uitdagende projecten. Opgericht in 2011 door de broers Marc en Edward van Golen, heeft MNE in korte tijd een goede reputatie opgebouwd in de grond-, water- en wegenbouwsector. Tot hun referentieprojecten behoren onder andere de renovatie van de Haringvlietbrug en de ontmanteling van de oude elektriciteitscentrale aan de Hemweg in Amsterdam. “Dit is onze corebusiness”, zegt Fred Hulshof, projectmanager bij MNE. “We regelen sloopprojecten van A tot Z: van engineering tot uitvoering. We hebben onze eigen constructiewerkplaats, transport, hijskranen en ervaren vakmensen.” Duurzaamheid speelt daarbij een grote rol. “We kijken altijd of en hoe materialen hergebruikt of gerecycled kunnen worden. Wat nog bruikbaar is, bieden we via ons netwerk aan.”
In opdracht van Hollandia verzorgde MNE de sloop en demontage van de Schipholbruggen op het A9-traject. “Hollandia heeft de nieuwe stalen bruggen van de Schipholbrug gebouwd. Zij zijn een goede relatie van ons. Onderdeel van hun werk was dat zij de oude brug moesten verwijderen, zodoende zijn we bij het project A9 betrokken geraakt.” Twee kunstwerken sprongen eruit qua complexiteit: het viaduct over de Beneluxbaan en de Schipholbrug. Bij de Schipholbrug moest het werk gefaseerd worden uitgevoerd, omdat het verkeer er geen hinder van mocht ondervinden. “Eerst hebben we het brugwachtershuisje en het bewegende brugdeel aan de noordzijde verwijderd, terwijl al het verkeer over de zuidzijde werd geleid”, legt Hulshof uit. “Daarna gebeurde hetzelfde aan de zuidkant.”
Beperkte werkruimte en de enorme afmetingen van de betonnen delen – sommige wogen tot 70 ton – maakten het een uitdaging. Toch werd alles binnen de strakke tijdsplanning afgerond. In totaal ging het om 450 ton staal en ruim 1.800 ton beton, verwerkt in slechts 2x vier weken tijd.
MNE begon met het demonteren van de oude stalen noordelijke brug. De eerste stap van de sloop van de zuidelijke brug was het uithijsen, afvoeren en verschroten van het stalen val inclusief ballastkist en bewegingswerk én de tijdelijke hulpbrug. Hiervoor heeft MNE de stalen constructie in delen gesneden. Deze delen zijn over water afgevoerd naar een externe slooplocatie. “Dat is typisch MNE: alles in eigen beheer.” Na de stalen brugdelen volgde de betonnen bovenbouw. De kelder werd in delen gezaagd en met een kraan uitgehesen. “Wat het extra complex maakte, was dat de delen niet recht waren maar afwijkende vormen hadden. Dat vroeg om precisie bij het zagen en hijsen. Het bordes hebben we opgehangen aan een stalen balkenconstructie om het veilig te hijsen.”
Eén van de andere kunstwerken die MNE gesloopt heeft, is het viaduct in de A9 over de Beneluxbaan. Na twee weken keiharde voorbereiding van ondersteuningen bouwen, boren en zagen, heeft MNE in één weekend het complete viaduct gedemonteerd. “De grote uitdaging hier was dat het consortium VeenIX en Rijkswaterstaat de A9 en het onderliggende wegennet niet volledig kon afsluiten. Bovendien hadden we te maken met een tramspoor. We hebben een ondersteuningsconstructie ontworpen, zodat de liggers en de complete onderbouw losgezaagd konden worden waarna het in rap tempo gedemonteerd kon worden. Het mooie is dat we voor die constructie materiaal hebben hergebruikt uit een ander sloopproject.” In totaal werd bijna 3.000 ton aan betonnen delen gedemonteerd, inclusief 84 betonliggers, 6 pijlerbalken en 6 kolommen.
Rode draad bij alle zes de kunstwerken die MNE tot dusver op het project A9 heeft gesloopt, is circulariteit. Het begon met het relatief kleinere kunstwerk over de Holendrechterzijweg in Ouderkerk aan den Amstel. “Hier zijn we begonnen met het oogsten van de betonliggers. In samenspraak met gespecialiseerde zaag- en boorbedrijven hebben we een methode ontwikkeld om de betonliggers schadevrij te demonteren. In totaal zijn er tot nu door ons op dit werk bijna 300 liggers succesvol geoogst die in de toekomst een nieuwe bestemming gaan krijgen in een ander kunstwerk.”
Bijkomende uitdaging bij de demontage van de viaducten was het opvangen van het vele stof en water dat vrijkomt tijdens het betonzagen. “Ook hier zijn we inventief geweest. De tussennaden hebben we aan de onderkant dichtgezet met kunststof strips. Het zaagwater en stof konden we zo goed opvangen zodat het onderliggende wegennet er geen hinder van ondervond. Een eenvoudig maar zeer efficiënte oplossing.”
Hulshof kijkt met trots terug op het project. “Bij de A9 hebben we laten zien dat sloop en hergebruik prima samengaan. Dit is de toekomst: snel, veilig én duurzaam demonteren. We zien dan ook volop kansen om materialen in toekomstige projecten opnieuw toe te passen. De samenwerking met de diverse betrokken partijen is uitermate goed. Samen zijn we tot mooie, werkbare oplossingen gekomen.”
Neem dan rechtstreeks contact op met MNE B.V..