Platform on civil engineering, underground infrastructure, energy, construction equipment & construction machinery
Slim faseren voor de verbreding en verdieping van de A9
Bij de werkzaamheden aan de A9 vormt BIM een onmisbaar instrument in het ontwerpen en afstemmen van de tijdelijke wegfaseringen.

Smart phasing for widening and deepening the A9

Voor het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht verzorgt Novis Roads het 3D-ontwerp voor de planning en uitvoering van de wegfasering. Dit betekent dat ze precies bepalen hoe de weg tijdens de werkzaamheden wordt ingericht. Dit is een complexe klus, waarbij veel partijen betrokken zijn.

Jan Roelof Leidekker is samen met Remco Kluiver en Wouter Bets eigenaar van Novis Roads. Het ingenieursbureau is onderdeel van Novis Group met als nichemarkt grote multidisciplinaire infraprojecten die ze van begin tot eind kunnen uitvoeren. Leidekker: “We zijn met zes man en hebben zowel ervaring aan de aannemerskant als opdrachtgeverskant. Daardoor kunnen we snel schakelen.” Hun kracht volgens Leidekker en Kluiver is dat ze werken volgens de BIM-methodiek. “Door aan de voorkant ervoor te zorgen dat je snel inzicht hebt in de vraag van de opdrachtgever, kunnen we goed nadenken over de gewenste output, weten we welke data nodig zijn en kunnen we het geheel vervolgens 3D in beeld brengen. Een tekening zegt iets, maar een 3D-beeld zegt alles.”

Afbeelding 1 GWW v1
Novis Roads signaleert knelpunten al in de ontwerpfase en kan deze tijdig oplossen.

BIM-methodiek

In opdracht van Rijkswaterstaat verbreedt en verdiept VeenIX de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Bij de werkzaamheden aan de A9 vormt BIM een onmisbaar instrument in het ontwerpen en afstemmen van de tijdelijke wegfaseringen. Omdat het verkeer op deze drukke snelweg tijdens de bouw moet blijven rijden, worden complexe verkeerssituaties gefaseerd ingericht. Denk daarbij aan het tijdelijk versmallen van rijstroken, het verlagen van de maximumsnelheid en het verschuiven van de hoofdrijbaan om ruimte te creëren voor werkzaamheden aan bruggen, viaducten, de verdiepte ligging en de verbreding van de snelweg. Deze faseringen worden volledig uitgewerkt in een 3D BIM-model, waarin ook het wegontwerp integraal wordt meegenomen. Kluiver: “Het project is verdeeld in drie deelgebieden – west, midden en oost – met ieder een eigen faseringsstrategie. Dat biedt flexibiliteit: vertraging in het ene gebied beïnvloedt het andere niet direct.” Het 3D-model maakt het mogelijk om verkeerssituaties vooraf te toetsen op uitvoerbaarheid, veiligheid en raakvlakken – zowel boven- als ondergronds. “We signaleren knelpunten al in de ontwerpfase en kunnen deze tijdig oplossen, zodat ontwerp, uitvoering en omgeving naadloos op elkaar aansluiten.”

Afbeelding 4 GWW v1
Omdat het verkeer op deze drukke snelweg tijdens de bouw moet blijven rijden, worden complexe verkeerssituaties gefaseerd ingericht.

De nodige uitdagingen

Het project is bijzonder uitdagend voor Novis Roads. Allereerst vraagt de locatie het nodige puzzel- en denkwerk. “We werken in feite op postzegelformaat, zeker als je kijkt naar het traject bij Amstelveen waar we een hele bypass bedacht hebben. Aan de zuidzijde van de A9 hebben we hier namelijk een tijdelijke A9 gebouwd. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met de belangen van de diverse stakeholders zoals Schiphol, golfbaan Amsteldijk, Waterschap Rijnland en de diverse gemeenten. En de druk is hoog omdat je, tijdens een afsluiting, in een korte tijd zoveel mogelijk werk gedaan wil krijgen. Dit alles vraagt een goede samenwerking en afstemming. Niet alleen met collega’s die verantwoordelijk zijn voor de werkvoorbereiding en uitvoering. Maar ook met de wegbeheerders, Rijkswaterstaat en verschillende gemeenten.” De komende periode staat in het teken van het ombouwen van de huidige situatie naar de eindsituatie. “Normaal ga je van fase A naar fase B, maar hier gaan we van A1, A2, A3, A4 tot we een keer bij B zijn. De faseringen die we nu op de weg zetten, willen we zodanig inrichten dat straks alles definitief is en we alleen nog maar de witte lijnen hoeven te verplaatsen. Om dit te bouwen met zo min mogelijk tijdelijk werk en met minimale weekendafsluitingen, is voor ons de grootste uitdaging de komende tijd.” 

Proud

Kluiver en Leidekker zijn al sinds de aanbesteding bij het project betrokken. Op de vraag waar ze vooral trots op zijn, antwoordt Kluiver: “In 2018 zijn we begonnen met schetsen op papier tijdens de tender. Als je kijkt naar wat we tot nu toe gebouwd hebben, dan is dat nog steeds zoals we dat destijds bedacht hebben. Voor ons als Novis Roads was dit bovendien onze eerste grote infraklus. Dat het allemaal goed verlopen is tot nu toe, is ook zeker iets waar we heel trots op zijn.”     

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten