Platform on civil engineering, underground infrastructure, energy, construction equipment & construction machinery
Renoportalen als duurzame oplossing voor Nederlandse snelwegen
Bijzonder is dat ieder renoportaal wordt afgeleverd met een soort geboortekaartje: een document waarin de volledige historie van het portaal staat beschreven.

Renoportalen als duurzame oplossing voor Nederlandse snelwegen

Ook knooppunt De Nieuwe Meer profiteert mee

In Nederland worden dagelijks duizenden automobilisten veilig door het wegennet geleid dankzij portalen: de stalen constructies waar verkeersborden en signalering op bevestigd zijn. Bij de vernieuwing van de A10 Zuid plaatst GS Birkhoff Staalwerken in totaal 25 portalen, waarvan het merendeel bestaat uit gerenoveerde palen, de zogenaamde renoportalen. Dit markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van de infrastructuur, waarbij hergebruik centraal staat zonder concessies te doen aan veiligheid en kwaliteit.

Van de 25 portalen die GS Birkhoff Staalwerken voor TriAX op Zuidasdok plaatst, zijn er slechts tien volledig nieuw. “De rest vullen we in met onze renoportalen”, zegt Henk van den Ochtend, directeur van GS Birkhoff Staalwerken. “Dit zijn bestaande portalen die eerder langs de weg hebben gestaan, maar opnieuw geschikt zijn gemaakt voor inzet. Rijkswaterstaat moedigt dit hergebruik aan en heeft hiervoor een nieuw programma van eisen opgesteld. Daarin staat beschreven hoe portalen op een veilige en verantwoorde manier hergebruikt kunnen worden, ook buiten de oorspronkelijke projecten waaruit ze afkomstig zijn. Voorheen mocht hergebruik alleen binnen hetzelfde project plaatsvinden, maar nu is het mogelijk om portalen projectoverstijgend in te zetten.”

Renoportalen als duurzame oplossing voor Nederlandse snelwegen 1
Van de 25 portalen die GS Birkhoff Staalwerken op Zuidasdok plaatst, zijn er slechts tien volledig nieuw.

Zorgvuldige inspectie en documentatie

Door te kiezen voor renovatie wordt de inkoop van nieuwe grondstoffen drastisch verminderd, wat kosten bespaart en bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen. Maar het hergebruik van portalen verloopt niet vanzelf. “Elk portaal wordt uitgebreid geïnspecteerd volgens de VDC 2005-standaard”, legt Van den Ochtend uit. “Hierbij wordt gekeken naar de technische staat. Er worden foto’s gemaakt, lasonderzoeken uitgevoerd en zo nodig worden onderdelen ingekort of verlengd. Vervolgens krijgt elk gerenoveerd portaal een nieuwe conserveringslaag en wordt alle informatie vastgelegd in een uitgebreid inspectierapport.”

Geboortekaartje 

Bijzonder is dat ieder renoportaal wordt afgeleverd met een soort geboortekaartje: een document waarin de volledige historie van het portaal staat, inclusief het oorspronkelijke constructienummer, de uitgevoerde aanpassingen en de gebruikte materialen. “Deze gegevens worden gedeeld met Rijkswaterstaat, zodat altijd duidelijk is waar een portaal vandaan komt, welke bewerkingen het heeft ondergaan en waar het opnieuw geplaatst is. Zo wordt wildgroei of onduidelijkheid voorkomen, en blijft de veiligheid volledig geborgd”, zegt Van den Ochtend.

Renoportalen als duurzame oplossing voor Nederlandse snelwegen 2
De inzet van renoportalen bewijst dat hergebruik in de infrastructuursector niet alleen haalbaar is, maar ook grote voordelen biedt op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en efficiëntie.

Limited space 

Het plaatsen van portalen is altijd een uitdagende klus, maar in dit project komt daar volgens Van den Ochtend nog een extra moeilijkheid bij. “In knooppunt De Nieuwe Meer is de ruimte zeer beperkt, met soms slechts anderhalve meter afstand tussen de gebouwen en onze portalen. Daarbij moeten grote kranen manoeuvreren in beperkte ruimte, en is het essentieel om de werkzaamheden in strakke tijdvensters van vier tot vijf uur uit te voeren. Dat vergt niet alleen technisch vakmanschap, maar ook een uiterst zorgvuldige planning en samenwerking tussen alle betrokken partijen.” 

GS Birkhoff Staalwerken heeft de eerste twee renoportalen inmiddels succesvol geplaatst. “De inzet van renoportalen bewijst dat hergebruik in de infrastructuursector niet alleen haalbaar is, maar ook grote voordelen biedt op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en efficiëntie. Het is een ontwikkeling die past bij de ambitie om onze infrastructuur toekomstbestendig te maken, met respect voor zowel mens als milieu. En daar dragen wij als portaalbouwer graag een steentje aan bij”, zegt Van den Ochtend tot besluit.     

Gerelateerde artikelen

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Send us a message

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten