In het project A27 Houten – Hooipolder wordt in het zuidelijk deel, tussen Everdingen en Hooipolder, niet alleen 40 kilometer snelweg verbeterd, maar worden ook meer dan 50 kunstwerken aangepakt, verbreed of zelfs helemaal vervangen. Rondom knooppunt Hooipolder worden twee nieuwe onderdoorgangen gemaakt. Mede vanwege de specifieke vorm van het dek heeft bouwcombinatie ALSÉÉN gebruikgemaakt van het geavanceerde Kwiksteigersysteem van Matemco. En dankzij de hoge toelaatbare staanderlasten van het 75 kN-gaffelsysteem was er bovendien minder ondersteuningsmateriaal nodig en dus ook minder arbeid.
Ballast Nedam, die samen met Fluor Infrastructure bouwcombinatie ALSÉÉN vormt, is bekend met de systemen van Matemco. “We zijn gevraagd om de ondersteuningsconstructie van beide dekken te engineeren en te leveren”, zegt Tom Diepgrond, technisch adviseur bij Matemco. “Vooral bij de onderdoorgang in de A27 zat de uitdaging hem in het ‘geknikte’ dek. Die vorm moesten wij volgen met onze ondersteuning. Ons Kwiksteigersysteem leent zich uitstekend voor dit soort uitdagende vormen, vanwege de flexibele ligger- en staanderlengtes én de hoge toelaatbare staanderlasten. We zijn daarmee heel flexibel in het maken van het ontwerp, dat we overigens altijd in 3D engineeren en uitwerken.”
Voor de onderdoorgang in de A27 heeft Matemco in totaal 1.000 m2 aan ondersteuningsmateriaal geleverd van het type Kwiksteiger 75 kN-gaffelsysteem. “We hebben de staanders dusdanig gepositioneerd dat we de kniklijn goed konden volgen”, legt Diepgrond uit. “Een van onze vaste arbeidspartners, Madema Steigerwerken, heeft de montage verzorgd tot aan de horizontale bekisting. Vervolgens heeft de bouwcombinatie alle overige bekistingen geplaatst, zijn de vlechters erop gegaan en is beton gestort. Na het uitharden is alles weer gedemonteerd en is een deel van ons ondersteuningsmateriaal hergebruikt en heringedeeld voor het dek van de onderdoorgang in de Oosterhoutseweg die nu in aanbouw is en later dit jaar wordt ingeschoven. Hiervoor wordt in totaal 275 m2 aan ondersteuning ingezet voor een dek met een gelijke dikte van 700 mm.”
Het Kwiksteigersysteem wordt veel ingezet in de civiele betonbouw. Het is geschikt voor de zwaardere belastingen en dankzij de unieke kantelplaten en voetplaten zijn hellingen en hoeken, zowel in het dek als op het maaiveld geen probleem. Het ondersteuningssysteem is bovendien compatibel met het gelijknamige Kwiksteiger steigersysteem, zodat indien nodig binnen de constructie een veilige werkplek op hoogte gecreëerd kan worden. “Het A27-project duurt nog wel een paar jaar, dus we hopen bij een volgende fase weer te mogen participeren”, zegt Diepgrond tot besluit.