Bij Bosch Beton, de Barneveldse keerwandenproducent, staan duurzaamheid en transparantie centraal in alle processen. Nadat het eerder al voor alle betonproducten CO2-labels introduceerde om de milieu-impact zichtbaar te maken, timmert de onderneming binnen de duurzaamheidsmissie opnieuw aan de weg. Dat gebeurt in de vorm van de CO2-klantkaart, een krachtige en in eigen huis ontwikkelde analysetool waarmee het mogelijk is om in één helder overzicht de duurzaamheid van bouwprojecten te beoordelen en waar nodig te verbeteren.
Met de introductie van de CO2-klantkaart geeft Bosch Beton concrete data in handen en draagt het een extra steentje bij aan een duurzamere bouwsector. “De CO2-klantkaart voorziet onze klanten van gedetailleerde en gevalideerde gegevens over de CO2-emissies van de producten die ze het afgelopen jaar bij ons hebben afgenomen”, vertelt co-CEO Brechtje van den Beuken. Concreet geeft de zorgvuldig samengestelde kaart inzicht in zowel de directe als indirecte emissies (volgens Scope 3 van de CSRD) die samenhangen met klantspecifieke projecten. “Elke levering wordt op basis van de toegepaste producten en de afgelegde logistieke afstanden geanalyseerd”, aldus Van den Beuken. “Daarbij worden de emissies zeer nauwkeurig berekend en gerapporteerd. De rekendata is extern gevalideerd, zodat we zekerheid kunnen bieden dat het correcte berekeningen zijn.”
Bij het berekenen van de individuele CO2-uitstoot wordt rekening gehouden met het specifieke betonmengsel, wapeningsstaal en de transportafstand tot de bouwplaats. “De gegevens worden gepresenteerd in een overzichtelijk jaarverslag met gedetailleerde orderinformatie”, legt Van den Beuken uit. “Op die manier ontstaat voor elk bij ons aangeschaft product een duidelijk beeld van de milieu-impact. Naast dit jaaroverzicht wordt het reductiepotentieel ook weergegeven op de klantkaart. Zo zie je in één oogopslag waar verbeteringen mogelijk zijn. Bijvoorbeeld door een duurzamer betonmengsel te kiezen, HVO-brandstof te gebruiken of elektrisch transport in te zetten.”
De klantkaart van Bosch Beton ondersteunt bij het voldoen aan de toenemende eisen op het gebied van duurzaamheid. De kracht van het innovatieve instrument zit ‘m vooral in de mogelijkheid om in één centraal overzicht de duurzaamheid van bouwprojecten te beoordelen en, waar nodig, te verbeteren. Van den Beuken: “De kaart biedt onze klanten de handvatten om tijdens de realisatie van projecten onderbouwde keuzes te maken richting een verminderde CO2-uitstoot, en zo duurzamer in te kopen. Tegelijk heb je hiermee een waardevol hulpmiddel in handen om te voldoen aan de CSRD-rapportageplicht. Het mes snijdt dus aan twee kanten.”
Bosch Beton hecht grote waarde aan privacy van haar klanten. Vandaar dat de CO2-klantkaart uitsluitend schriftelijk kan worden aangevraagd en enkel gegevens bevat over de eigen projecten. “We garanderen dat we de informatie van onze afnemers veilig en vertrouwelijk behandelen”, benadrukt Van den Beuken. “Na de schriftelijke goedkeuring door de klant wordt de kaart zorgvuldig uitgedraaid, formeel ondertekend en verzonden. Ook daarbij nemen we de hoogste normen van gegevensbescherming in acht.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Bosch Concrete.