Platform on civil engineering, underground infrastructure, energy, construction equipment & construction machinery
Duurzaam transport met specialisme in asfalt en GWW
De vloot van Millenaar en van Schaik Transport telt ruim 100 trucks, waarvan inmiddels 20 procent volledig zero-emissie is.

Duurzaam transport met specialisme in asfalt en GWW

Al meer dan een eeuw levert Millenaar en van Schaik Transport betrouwbare logistieke oplossingen voor de grond-, weg- en waterbouw. Het bedrijf voelt zich als een vis in het water bij een logistiek en constructief complex project zoals de vernieuwing van de A10 Zuid. “Binnen zo’n project opereren wij als partner die met vakmanschap en flexibiliteit het verschil maakt”, zegt operationeel directeur Marcel Vermeulen.

Samenwerken in complex werk

Projecten in de infrastructuur zijn zelden standaard, stelt Vermeulen terecht. “En dat geldt zeker voor de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer. Het is bouwen terwijl de ‘winkel’ openblijft, de wegen en kruispunten blijven druk bereden, terwijl ook fietsers en voetgangers oversteken. Het is immers een gebied waar metro- en treinstations samenkomen en waar ook de universiteitscampus ligt. Dat vraagt om nauw overleg, strakke afstemming en maximale aandacht voor veiligheid. Veel meer dan op een gemiddeld project waar je een werkvak kunt afsluiten. Onze chauffeurs leveren hier elke dag een geweldige prestatie door veilig te werken in een omgeving die vol in beweging blijft. Dat lukt alleen als iedereen elkaar scherp houdt en veiligheid voortdurend bespreekbaar is.”

Duurzaam transport met specialisme in asfalt en GWW 1
Asfalteren op knooppunt De Nieuwe Meer.

Logistieke spil

De inzet van materieelstukken door Millenaar en van Schaik Transport varieert sterk: van twee vaste wagens per dag tot dertig trucks tijdens een intensief asfaltweekend. “Onze kracht ligt in die flexibiliteit”, vindt Vermeulen. “Bij grootschalige asfalteringsoperaties zorgen wij dat materieel, materiaal en mensen precies op tijd beschikbaar zijn. Niet voor niets voelen wij ons thuis in de rol van logistieke spil in complexe projecten.” En daar is de vloot ook naar. “Onze vloot telt ruim 100 trucks, waarvan inmiddels 20 procent volledig zero-emissie is. In 2026 willen we dit aandeel laten groeien naar 25 procent. Alle nieuwe voertuigen die we aanschaffen zijn elektrisch, met uitzondering van enkele specials die nog niet elektrisch beschikbaar zijn.”

Duurzaam transport met specialisme in asfalt en GWW 2
De inzet van materieelstukken door Millenaar en van Schaik Transport varieert sterk: van twee vaste wagens per dag tot dertig trucks tijdens een intensief asfaltweekend.

Own charging plaza

Millenaar en van Schaik Transport beschikt dan ook over een eigen laadplein aan de Fokkerweg in de Haarlemmermeer. “Met een capaciteit van 1,7 megawatt en ruimte om 40 trucks gelijktijdig te laden, behoren we tot de voorlopers in elektrisch zwaar transport”, zegt Vermeulen vol trots. “Het laadplein is bovendien openbaar toegankelijk op afspraak, zodat ook partners en collega-vervoerders hier gebruik van kunnen maken.

We merken dat nog niet elke opdrachtgever de stap naar zero-emissie verplicht stelt. Toch geloven wij dat dit de toekomst is. Daarom investeren wij nu, zodat wij straks kunnen leveren wanneer de vraag stijgt. Zo combineren wij duurzaamheid met betrouwbaarheid.”

Ons vak vraagt meer dan alleen moderne trucks, vervolgt Vermeulen. “Chauffeurs moeten logistieke situaties kunnen inschatten, veilig werken en omgaan met zwaar en soms gevaarlijk materieel. Daarom investeren wij in opleidingen, certificeringen en samenwerking met andere vervoerders en opleidingsinstituten. Daarnaast leiden wij ook actief zij-instromers op, omdat veel chauffeurs de komende jaren met pensioen gaan. Zo blijft het vakmanschap behouden dat ons bedrijf al 102 jaar kenmerkt. Of het nu gaat om groot asfaltwerk, complexe stadslogistiek of bijzonder transport: wij zorgen dat het veilig, duurzaam en professioneel wordt uitgevoerd.”     

Gerelateerde artikelen

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Send us a message

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten