Al ruim een eeuw geldt Te Loo in en rond de Achterhoek als een vertrouwde naam in de transportwereld. Het familiebedrijf, opgericht in 1921 door overgrootvader Gerrit Jan, wordt vandaag de dag geleid door Henri te Loo en zijn vrouw Audrey. Waar het ooit begon met turf en kolen, is Te Loo inmiddels uitgegroeid tot een specialist in het vervoeren van asfalt, grond, zand of grind, maar ook in diepladertransport en gladheidsbestrijding.
Bijna 105 jaar na de oprichting schrijft de vierde generatie geschiedenis met de aanschaf van een volledig elektrische Volvo FH Electric 8×4 kipper met tridem naloopas en luchtvering. “Elektrisch rijden is voor ons een logische stap”, vertelt Henri. “Onze klanten, waaronder Ploegam en Dura Vermeer, hebben ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. Dankzij hen zijn wij met elektrificatie in aanraking gekomen. Met de aanschaf van deze Volvo hopen we nieuw werk te genereren – en dat lukt tot dusver uitstekend.”
De aflevering op 30 mei markeerde een primeur: het was immers de allereerste emissieloze 8×4-kiepauto in Noord- en Oost-Nederland. De FH Electric is verder rijk uitgerust met de maximale zes accupakketten van samen 540 kWh, het Media-pakket, Driver-pakket, Bereik-optimalisatie-pakket en een uitgebreide exterieurafwerking. De kipperopbouw is verzorgd door Vossebelt TruSteel, waarbij RVS-plaatwerkdelen zijn verwerkt in het bodywork. Oude Hendriksman Techniek heeft een overdruksysteem gemonteerd.
Ook in praktische zin is de vrachtauto veelzijdig. “We zetten de FH Electric in voor asfalttransport, maar ook voor zand, grind of grond”, aldus Henri. Dankzij de OHT-filtertechniek mag de truck zelfs vervuilde grond vervoeren. De gestuurde laatste as maakt de achteroverkipper bovendien uiterst wendbaar, ook in stedelijk gebied. Een leuk detail: de twee dochters van Henri en Audrey droegen bij aan het ontwerp. Zij bedachten het stekkertje op de truck en de slogan op de zijkant: Waarom diesel, als het ook elektrisch kan.
De elektrische FH is geleverd door Volvo Trucks-dealer Paashuis Bedrijfswagens en is tot eind dit jaar actief op het project Herstel verdroogde natuur Lampenbroek in Klarenbeek. Daar draait alles volledig emissievrij, van graafmachines en shovels tot zeven vrachtauto’s. Henri: “In opdracht van Ploegam zetten we de truck in voor ouderwets 6×6-werk. Het heeft ons positief verrast hoe sterk en robuust deze Volvo is. Ook al ontbreekt voorwielaandrijving, toch presteert hij uitstekend en trekt moeiteloos 20 ton door mul zand.”
Het wagenpark van Te Loo telt in totaal negen voertuigen, grotendeels 10×4- en 8×4-kippers (al dan niet met Wide-Spread-tandemas). De hoofdmoot bestaat uit asfalttransport, maar dagelijks wordt ook grond, zand en grind vervoerd. Verder beschikt de onderneming over een dieplader voor het transport van bouwmaterieel. Daarnaast heeft het bedrijf een traditie in gladheidsbestrijding. “Al sinds de jaren ’70 strooien we zout voor de provincie Gelderland”, vertelt Henri. “Ook met onze nieuwe Volvo is dat straks de bedoeling.”
De vierassige FH Electric past volgens Te Loo naadloos in deze brede inzet. “Zo laten we zien dat emissievrij werken in onze sector een haalbare kaart is.” Een cruciale factor bij de overstap van diesel naar elektrisch is volgens Henri de chauffeur. “Uiteindelijk staat of valt het succes met de bereidheid van de chauffeur om verduurzaming te omarmen. André had al affiniteit met elektrisch rijden opgedaan bij zijn vorige werkgever en stond er direct voor open om er samen voor te gaan. Alleen dan ligt succes in het verschiet.”
Zo levert de vaste berijder van de Volvo FH Electric een uitstekende prestatie door zeven vrachten van Klarenbeek naar Zutphen te rijden en heeft dan nog 16% aan accucapaciteit over. Henri stapte deze zomer zelf achter het stuur van de kiepauto tijdens de vakantie van André Bargeman. “Ik heb in die periode wel gemerkt dat wij ons werk gemakkelijk kunnen uitvoeren met de actieradius van deze truck. Dat zegt genoeg. Natuurlijk vergt zero-emissie-transport soms een andere manier van plannen, maar in de praktijk blijkt het verrassend goed werkbaar.”
Een elektrische truck levert bovendien meer op dan alleen emissiereductie, waarmee tegemoet wordt gekomen aan de wensen van opdrachtgevers in de bouw. Volgens Henri zijn de voordelen talrijk. Zo zorgt de stilte in de cabine voor ontspannen rijden. Naast lagere kosten voor onderhoud en stroom wordt ook het gemak van de Volvo Connect-app genoemd, waarmee laadstatus en rijgegevens op afstand zijn te volgen.
“Dat geeft het vertrouwen dat de truck na een nachtelijke laadsessie altijd met volle accu’s start.” Opladen gebeurt op de eigen terrein in Vorden via een 40 kW mobiele AC-lader van AVIA Volt. “We hebben een AVIA-tag om onderweg te kunnen laden, maar die hebben we, behalve om een keer te testen, nog niet nodig gehad.”
Voor Te Loo is dit de eerste Volvo in het wagenpark. Toch was de keuze snel gemaakt. Henri: “Ik heb diverse merken overwogen, maar Volvo is simpelweg het verst met elektrische trucks. Na een bezoek aan de fabriek in Zweden was ik overtuigd. Zowel technisch als qua modellenaanbod loopt Volvo Trucks voorop.”
Ook over de samenwerking met Paashuis Bedrijfswagens is hij enthousiast. “We zijn gewend dat onze truckdealer de lat hoog legt en Paashuis kan zich daar moeiteloos aan meten. Kleine punten na aflevering zijn perfect opgelost. Daarnaast heeft Volvo Trucks ons tegen een geringe vergoeding volledig ontzorgd in het subsidietraject – toch een bedrag van ruim een ton, dus serieus geld. Alles was tot in de puntjes geregeld.”
Hoewel de aanschaf van een e-truck een forse investering is, ziet Henri de meerwaarde duidelijk. “Stroom is goedkoper dan diesel en met de komst van de kilometerheffing en een mogelijke accijnsverhoging op brandstof wordt de businesscase alleen maar gunstiger. Natuurlijk vraagt elektrisch rijden een andere mindset, maar zodra alles loopt, is het een serieus alternatief.”
Te Loo merkt dat collega-transporteurs soms sceptisch zijn. “Veel ondernemers zeggen: ‘Het zal mijn tijd wel duren.’ Maar ik ben ervan overtuigd dat je moet investeren om toekomstbestendig te blijven. Doe je dat niet, dan boer je achteruit.”
De stap naar elektrisch past bij de pioniersmentaliteit van het Gelderse kippertransportbedrijf. “We vinden het altijd leuk om nieuwe ontwikkelingen uit te proberen”, vertelt Henri. “Mijn vader is inmiddels 85, maar volgt alle innovaties nog op de voet. Zo zijn we trots op ons duurzame concept voor onderhoud aan asfaltwegen in Portugal, waarbij een speciaal gekalibreerde strooiwagen dankzij een watersysteem op de banden kan afstrooien met droog zand. Hiermee onderscheiden we ons in de markt.”
Die innovatiekracht blijft niet onopgemerkt. Tijdens de aflevering van de Volvo FH Electric werden Henri en Audrey door verzekeraar TVM verrast met een nominatie voor een TVM Award in de categorie Innovatie. “Daar zijn we supertrots op”, klinkt het enthousiast. “Deze elektrische Volvo 8×4 is niet zomaar een investering, maar een statement dat we meegaan in de transitie naar een duurzame GWW-sector. Wij zijn blij met deze stap en hebben er geen seconde spijt van gehad. De FH Electric bewijst iedere dag dat emissievrij transport in de praktijk werkt. Als het financieel haalbaar is, smaakt dit zeker naar meer.”