Op 12 januari 2023 hebben Rijkswaterstaat en bouwcombinatie ALSÉÉN het contract ondertekend voor de verbreding van het zuidelijke deel van de A27 tussen Everdingen en Hooipolder. Sinds oktober 2023 heeft de bouwcombinatie het areaal in beheer gekregen en is Ballast Nedam Road Specialties actief betrokken in de uitvoering. “We zijn in het begin vooral bezig geweest met het in orde brengen van het areaal”, zegt Joep Hartjes, directeur bij Ballast Nedam. “Nu houden we ons bezig met calamiteitenafhandeling, (groen)onderhoud en nieuwe werken.”
In de afgelopen anderhalf jaar is er intensief gewerkt aan het verbeteren van het wegdek op het traject A27 tussen Everdingen en Hooipolder. “Tijdens verschillende weekendafsluitingen hebben we in 2024 en 2025 in totaal zo’n 55.000 ton asfalt verwerkt zodat het wegoppervlak weer voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen”, legt Hartjes uit. “Oude asfaltlagen zijn gefreesd en vervangen door nieuw asfalt. De wegmarkering is vernieuwd, geleiderails zijn hersteld of vervangen. Regulier groenonderhoud is gecombineerd met deze werkzaamheden. Alles uitgevoerd in eigen beheer vanuit Leerdam.”
Ook het wegdek op de Merwedebrug is door Ballast Nedam vervangen. “Het vervangen van het asfalt op de Merwedebrug was zonder twijfel een van de meest technische klussen die we zijn tegengekomen”, vertelt Hartjes. “Die brug is van staal en beweegt. Dat is precies waar standaard asfalt niet goed tegen kan.”
Samen met Rijkswaterstaat is er volgens Hartjes intensief gezocht naar een oplossing die zou kunnen werken.“We hebben samen een duurzame en slimme opbouw bedacht: eerst dakleer, dan gietasfalt, nog een laag dakleer en daarbovenop een asfaltdeklaag. Geen standaard aanpak, maar eentje die bestand is tegen de bewegingen van de brug.” Hartjes legt uit dat gietasfalt een vak apart is. “Er zijn nog maar drie partijen in Nederland die dit kunnen, en wij zijn er één van. We hebben de kennis, de mensen en de ervaring om dit soort werk zelf uit te voeren.”
De uitvoering gebeurde in twee weekendafsluitingen. “Als je weet wat er allemaal bij komt kijken, dan besef je pas hoe bijzonder het is dat we dit hebben gedaan. Dit is geen standaard klus. Dit is vakmanschap op z’n best.”
“We regelen ook de calamiteitenafhandeling op de A27”, vervolgt Hartjes. “Dat betekent dat we snel moeten kunnen schakelen zodra er iets gebeurt. Bij een verkeersongeluk staan we binnen no-time op de weg. Als er schade is aan het asfalt of de geleiderail, pakken we dat direct op. Vaak nog dezelfde dag.”
“Inmiddels zijn we ook druk met de aanleg van tijdelijke en definitieve werken. We hebben bouwwegen aangelegd, fietspaden gemaakt en een koepad bij tankstation Scheiwijk. Het koepad is onderdeel van de voorbereidingen die zijn getroffen voor de nieuwe aansluiting Groote Haar. Het grootste deelproject waar we op dit moment mee bezig zijn. Groote Haar is een nieuw bedrijventerrein in Gorinchem waarvoor een nieuwe aansluiting op de A27 wordt gerealiseerd. Daarvoor hebben we al ruim 355.000 m3 zand aangevoerd.”
Voor Hartjes staat de veiligheid van zijn medewerkers voorop. “We doen ons best om te allen tijde een veilige werkomgeving te garanderen. Bij de weekendafsluitingen hebben we lange tracés afgezet. Dit bracht de nodige uitdagingen met zich mee. Vooral om de snelheid in het werkvak laag te houden. We hebben ons hier extra voor ingezet. Fysieke maatregelen maar ook extra voorlichting. Veiligheid gaat voor alles. Het zit in ons DNA om goed voor onze mensen te zorgen. Onze mensen moeten hun werk met vertrouwen kunnen doen. Daarom nemen we geen enkel risico als het gaat om hun veiligheid. Als je dan van de onderaannemers complimenten ontvangt dat het goed geregeld is, kan ik niet anders dan trots zijn op mijn team.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Ballast Nedam Road Specialties.