Biocomposiet als alternatief voor hardhout
Op het oog is de Koningsbrug in Leiden een fiets- en voetgangersbrug zoals vele andere. Dat is het echter niet. Het brugdek is namelijk gemaakt van biocomposiet, uit 100% geupcycled restafval. Een prachtig én zeer duurzaam alternatief voor hardhout.
“De kracht van Innodeen is dat wij samen met opdrachtgevers de best mogelijke duurzame oplossingen en alternatieven ontwikkelen voor uiteenlopende toepassingen. Zodoende kregen wij vanuit de keten de vraag of wij wilden meedenken over een ‘afvalstoffen’ fiets- en voetgangersbrug”, vertelt Jos Beverborg, Technical Sales Engineer bij Innodeen. “Daarbij kregen wij de vraag hoe circulair het door ons ontwikkelde biocomposiet is. Het heeft al een duurzaamheidsklasse 1, maar wij zoeken altijd nog betere oplossingen en mogelijkheden. Voor ons aanleiding om nog eens kritisch te kijken naar ons biocomposiet.”
Het originele biocomposiet bestaat uit 72% naaldhoutvezels, geïmporteerd uit Duitsland, en 28% virgin polypropyleen. “Een grote winst konden we behalen door de bestanddelen niet meer te importeren maar dichterbij huis te halen. In samenwerking met recyclebedrijf Rouwmaat uit Enschede en Hogeschool Saxion is onderzocht of ingezameld sloophout klasse A, denk aan pallets en verpakkingshout, kon worden vermalen tot vezels die geschikt zijn voor onze productielijn. Uit testen is gebleken dat de kwaliteit net zo volwaardig is als de Duitse naaldhoutvezels.” Dat zette Innodeen aan het denken. Zouden zij ook niet de polypropyleen korrels van een recyclingbedrijf kunnen verwerken? Dat bleek inderdaad het geval te zijn en wel van Veolia uit Vroomshoop. “Hier nemen we polypropyleen regeneraat af die we verwerken in ons biocomposiet. Dit zou twintig jaar geleden niet denkbaar zijn geweest, maar tegenwoordig produceren de recyclingbedrijven dusdanig hoogwaardig materiaal dat je het eigenlijk geen sloopafval meer mag noemen.”
Het ‘nieuwe’ biocomposiet is toegepast in het brugdek van de Koningsbrug, een fiets- en voetgangersbrug in Leiden. En zo is de Koningsbrug de eerste brug met een brugdek van volledig restafval. Inmiddels staan er meer vergelijkbare bruggen op de lijst om op deze manier gerenoveerd te worden.
“Nu willen we stappen maken”, aldus Jos. “Met Rijkswaterstaat en de waterschappen onderzoeken we bijvoorbeeld of de bestaande hardhouten oeverbeschoeiing vervangen kan worden door circulair biocomposiet. Ook is het heel geschikt voor steigers, vlonders, gevelbekleding en remmingwerken. Het mooie van biocomposiet is dat je er aparte vormen mee kunt maken en het zoet-, zout- en brakwaterbestendig is.” Innodeen komt dan ook graag in contact met bedrijven in de bouw en civiele techniek die op zoek zijn naar een volwaardig duurzaam alternatief voor hardhout. “Op termijn voorzie ik dat we profielen kunnen maken waarvan we nu het bestaan nog niet weten. En heel belangrijk, qua prijs is het concurrerend met de reguliere materialen. Bovendien kan dit materiaal minimaal vier keer worden gerecycled en niet onbelangrijk óók de CO2 die in het hout opgeslagen zit.”