“Ik ben zo blij als een kind”, zegt Lars Kool, oprichter van Urban Mobility Systems (UMS) in Oss, met een twinkeling in de ogen als hij terugblikt op de overname van de onderneming door het Duitse Deutz AG. Een mijlpaal die – pal voor de aftrap van de bauma in München – niet alleen zijn ondernemersdroom bekroont, maar ook de versnelling kan inluiden waar de energietransitie zo naar snakt.
Na jaren van pionieren met het elektrificeren van voertuigen en bouwmachines heeft UMS de aansluiting gevonden bij een wereldspeler. Begin april verraste Deutz AG vriend en vijand met de bekendmaking dat de multinational het Nederlandse UMS voor 100 procent overneemt. Voor Kool is het een bevestiging van zijn koers: een onafhankelijk techbedrijf opbouwen, zonder subsidie, maar met een heldere visie. “Dit is waar ik altijd voor heb gestaan. Ieder zijn specialisme en samenwerken om vooruit te komen. Ik was weliswaar koploper, maar te klein om echt het verschil te maken bij grote OEM’s. Nu heb ik zoveel power achter me staan. Dit klopt hé-le-maal.”
Lars Kool is geen man van holle frasen of powerpoints vol buzzwoorden. Hij praat liever met zijn handen. Bij voorkeur midden op de werkvloer, tussen de engineers en andere techneuten. Wanneer de deal met Deutz ter sprake komt, klinkt hij merkbaar opgetogen. “Er is zoveel druk van mijn schouders gevallen. Ik heb al die jaren alle ballen in de lucht moeten houden. Deed engineering, maar ook inkoop, financiën en personeelszaken. Het is me vaak gevraagd en steeds weer zei ik: nee, ik verkoop de zaak niet. Tot Deutz kwam. Zij delen wat betreft kwaliteit en veiligheid onze visie op elektrificatie en zijn geen concurrent van onze klanten. Alles viel op z’n plek.”
UMS zet als zelfstandige dochteronderneming alle werkzaamheden met dezelfde werknemers voort. Kool wordt als technisch directeur verantwoordelijk voor R&D binnen de divisie Deutz New Technology, kortweg NewTech, waar ook batterijproducent Futavis onder valt en die wordt geleid door een Nederlandse CEO, Bert van Hasselt. Het verschil qua grootte, productiecapaciteit en wereldwijd netwerk is gigantisch, merkt Kool. “Nu staat er een solide partij achter ons, die vraagt: wat heb je nodig? Er staat hier zomaar ineens voor 1,5 miljoen euro aan batterijen. En over drie weken volgt nog een batch. Tja, dan sta zelfs ik met mijn oren te klapperen.”
De officiële aankondiging van de overname kwam daags voor de bauma in München, ’s werelds grootste bouwmachinebeurs. “Ik zat in de auto onderweg naar Duitsland en was even ingedut na al die intensieve weken. Ik schrok wakker omdat mijn telefoon maar bleef piepen en trillen. Wat is hier aan de hand? Nou, Deutz had het nieuws dus online gezet. Ik kreeg honderden appjes en sms’jes. Mijn LinkedIn was ontploft, écht ontploft.” Eenmaal op de beurs wordt het effect direct merkbaar. “Iedereen kwam langs: OEM’s, leveranciers, dealers. Ineens zaten we aan tafel met alle grote partijen uit de branche. Iedereen wil nu met ons praten. Dat voelt zo goed!”
Blijkbaar maakt een Duits A-merk achter de naam toch meer indruk dan tien jaar pionieren in de polder. “UMS is mijn levenswerk, waar ik met hard en ziel aan heb gebouwd. Dat verkoop je niet voor het geld, maar voor de toekomst. Deutz gelooft volledig in wat wij doen.” Wat Kool vooral motiveert, is dat zijn oorspronkelijke missie – de energietransitie versnellen – nu meer slagkracht krijgt. “We hebben toegang tot technologie, knowhow en een internationaal distributienetwerk waar je ú tegen zegt. Zo kunnen we in één keer de sprong maken van pionier naar wereldspeler. Bovendien gelooft Deutz er net als wij in dat samenwerking de sleutel is tot succes.”
Deze stap stelt UMS in staat om sneller, slimmer en op grotere schaal te leveren. Doen waar ze goed in zijn, maar dan met de kracht van een internationale industriële partner erachter. “Nu er met Deutz een oerdegelijk bedrijf met 161 jaar ervaring achter ons staat, gaan ineens alle deuren open”, vertelt Kool. Dr. Sebastian Schulte, CEO van Deutz, vult aan: “Met de overname van UMS versnellen we de ontwikkeling van batterij-elektrische oplossingen voor zware toepassingen in de bouw. UMS brengt bewezen technologie, sterke klantrelaties en praktijkervaring met ruim 200 machines. Samen met onze industriële expertise is dit een krachtige combinatie.”
Dankzij het modulaire ontwerp van UMS kunnen de zero-emissie aandrijfsystemen eenvoudig worden geïntegreerd in bestaande machines zonder ingrijpende aanpassingen.
In veel gevallen zijn de systemen direct toe te passen op bestaande assemblagelijnen of als retrofit-oplossing beschikbaar voor bestaande dieselmachines. De technologie is verder breed toepasbaar voor bouwmaterieel en transportvoertuigen, maar opent ook de deur naar defensietoepassingen. Zo lopen er al haalbaarheidsstudies voor hybride aandrijving van voertuigen zoals de Bushmaster, waarbij het stille karakter van de elektrische aandrijving tactische voordelen biedt.
Duidelijk is dat UMS Deutz een technologische voorsprong biedt. De emissievrije oplossingen – of het nu gaat om aandrijflijnen, powerpacks of laadstations – hebben zich in de praktijk immers ruimschoots bewezen. Deutz biedt de capaciteit en financiële armslag om op industriële schaal te gaan bouwen. “We zijn nu UMS, powered by Deutz. De rollercoaster waar we in zaten, dat is klaar. Nu wordt het alleen nog de highway. We gaan opschalen, industrialiseren. Laat dat maar aan Duitsers over. Geen ander kan zoiets qua productie zo perfect doorvoeren”, vindt Kool. Naast Ulm (D) gaat in mei ook eindelijk de productie vanuit UMS in Arnhem van start.
Achter de schermen gaan de ontwikkelingen onverminderd voort. In navolging van LFP-batterijen en een 800V-systeem is UMS druk bezig met een nieuwe standaard qua batterijtechniek, die in de loop van dit jaar wordt gelanceerd. “Dat wordt echt revolutionair, compleet met een nieuw veiligheidsprotocol. Met InnerWatch kunnen we op afstand de conditie van accu’s monitoren. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Netbalancering bijvoorbeeld of vehicle-to-grid als verdienmodel in de weekenden, als een machine toch stilstaat. Je praat dan al gauw over 300 tot 600 kWh aan capaciteit, die je toch niet nodig hebt. Waarom zou je daar geen geld aan verdienen?”
Oss blijft een spil binnen de organisatie van waaruit alle R&D-activiteiten worden aangestuurd. “Wij leveren simpelweg de beste kwaliteit. Ik heb engineers van grote OEM’s over de vloer gehad en hun conclusie is eenduidig: hier kunnen wij absoluut niet aan tippen. Ik ben dan ook altijd trots op onze Nederlandse maakindustrie.” Toch is Kool niet blind voor de uitdagingen in de markt. “Een grote speler als Northvolt is failliet, ELEO moet afslanken. De wereld verandert en dat maakt huiverig. Deutz is juist oerdegelijk, kapitaalkrachtig en biedt een enorm servicenetwerk. Daarmee win je de strijd, zeker tegen de Chinezen. Alles draait om betrouwbaarheid en aftersales.”
Kool ziet dat zijn aanpak eindelijk vruchten afwerpt en op grote schaal navolging vindt. Vanuit de visie dat samenwerken de toekomst is, kan nu gewerkt worden aan standaardisatie binnen de branche en zo een versnelling realiseren voor veel producenten. Tot besluit heeft hij een mooie metafoor: “Ik heb dit altijd als een soort bergbeklimming ervaren, een beproeving van lange adem. Ik ben al snel mijn eigen tempo gaan wandelen en ben door de jaren heen links en rechts best eens ingehaald. Maar uiteindelijk waren dat allemaal hardlopers. Dit is geen race, maar een marathon. Nu, na al die jaren, kom ik als eerste aan de meet. Dit is mijn bestemming.”