Voor Urban Mobility Systems (UMS) uit Oss is er in een half jaar tijd veel veranderd. Sinds de aankondiging van de overname door Deutz AG – daags voor de bauma – is dit clean-tech engineeringbedrijf ineens onderdeel van een multinational. Van een dappere koploper in Nederland schittert de organisatie nu op het wereldtoneel. CTO Lars Kool praat ons bij over de recente ontwikkelingen achter de schermen.
In de vergaderruimte van dit Osse technologiebedrijf, specialist in het ontwikkelen en bouwen van emissievrije aandrijflijnen voor bouwmachines, transportvoertuigen en defensiematerieel, zit Lars Kool er ontspannen bij. Er is zichtbaar een last van de schouders gevallen nu zijn legacy is veiliggesteld en hij zijn aandacht volledig kan richten op wat hij het allerleukste vindt: techniek. Uiteraard blijft Kool die goedgemutste druktemaker, maar aan alles is te merken dat nu de overname een feit is en de integratie van diverse bedrijfsprocessen in volle gang, dat de spreekwoordelijke rust is neergedaald.
Kool illustreert de impact van deze ommezwaai aan de hand van zijn nieuwe visitekaartje, dat hij trots tevoorschijn haalt. Enthousiast wijst hij naar het bedrijfslogo. Onder de vertrouwde letters UMS is Urban Mobility Systems vervangen door: A Deutz company. “Dat verandert álles”, heeft hij ervaren. “Deuren die potdicht zaten staan nu wagenwijd open. Blijkbaar is dit wat de markt wilde, want overal worden we met open armen ontvangen. Deutz is als een tanker die solide op koers ligt. Als zelfstandig onderdeel binnen de divisie NewTech zijn wij de speedboot die moet zorgen voor innovatie en verduurzaming.”
Als CTO – of zoals hij zelf zegt: technisch directeur – maakt Kool van dichtbij mee hoe sterk de reputatie van het Duitse moederbedrijf is. “Deutz is als grondlegger van de viertaktmotor een van de uitvinders van de verbrandingsmotor. Die impact is na meer dan 160 jaar overal merkbaar en voelbaar. Daarnaast is het merk bekend van de tractoren en landbouwmachines, maar de focus ligt nadrukkelijk op moderne dieseltechniek, die is terug te vinden in bouwmachines over de hele wereld.” Dat gegeven maakt dat fabrikanten graag samenwerken met Deutz, een producent die staat voor kwaliteit
en betrouwbaarheid.
Kool kreeg al eerder aanbiedingen om zijn onderneming te verkopen, maar hield die boot steeds af. “Ik heb altijd gezegd een white label te zijn, onafhankelijk van welke constructeur dan ook. Daarom heb ik er voor gestreden om niet corporate te worden. Nu we onder het Deutz-concern vallen, is voor iedereen duidelijk dat we zelfstandig opereren.” Veel OEM’s gaan graag mee in dat verhaal. In plaats van zelf miljarden te investeren in de ontwikkeling en realisatie van elektrische aandrijflijnen, kunnen ze terugvallen op de vertrouwde kwaliteit, expertise en service van Deutz, met wereldwijd ruim duizend servicepunten.
In juni bezocht het UMS-team de motorenfabriek in Keulen om kennis te maken met collega’s bij NewTech. Ondanks verschillende achtergronden leverde dit direct nieuwe ideeën en inzichten op. Kool: “Dat is de weg vooruit: krachten bundelen, ontwikkeling versnellen en zo de toekomst van zero-emissie vormgeven. In 2026 willen we 700 kits produceren en uiteindelijk opschalen naar 10.000 units per jaar.
Op die manier kunnen de prijzen omlaag, terwijl kwaliteit en veiligheid gewaarborgd blijven. UMS wordt continu nageaapt. Maar waarom zou je tevreden zijn met een kopie als je ook het origineel kunt krijgen?”
Inmiddels is Kool kind aan huis op de productievestigingen in Keulen en Ulm, tussen Stuttgart en München. “Je kijkt er je ogen uit”, klinkt het opgetogen. “Daar zie je wat het inhoudt om pakweg 100.000 motoren te bouwen en ervaar je aan den lijve hoe immens deze organisatie is. UMS is slechts een klein radartje in dat geheel, maar wel een belangrijk onderdeel. Dat is aan alles te merken. Als het aankomt op vernieuwing wordt er nadrukkelijk naar ons gekeken. Nederlanders gelden nog altijd als aanjagers van vernieuwing. De hele wereld kijkt mee naar wat wij hier doen. Dat moeten we koesteren en verder uitbouwen.”
Deze overname brengt volgens Kool het beste uit twee werelden samen: snelheid en innovatie uit Nederland, gekoppeld aan Duitse structuur en productiviteit. Deutz richt zich nadrukkelijk op vier pijlers in de transitie: elektrisch, waterstof, hybride en diesel. UMS voegt diepgaande kennis op het gebied van batterij-elektrische aandrijving toe aan de organisatie en vormt om die reden een waardevolle toevoeging aan de NewTech-divisie. Van ‘We ensure the world keeps moving’ wordt de aandacht steeds meer verlegd naar ‘Let’s make the world electric’. “Met nog eens 250 engineers erbij gaan we nu pas echt gas geven.”
Achter de schermen wordt er gewerkt aan een retrofitkit om dieseltrucks te elektrificeren, want naast off-road richt de onderneming zich ook nadrukkelijk op de on-road markt. Een ander boeiend project is de realisatie van een emissievrije 150-tons dumptruck voor in de mijnbouw. Ga daar maar eens aan staan! Het ligt in de planning om vanaf februari de eerste elektrische kits uit serieproductie aan te leveren op de productieband van vooraanstaande fabrikanten als Komatsu, Genie en Magni. “Nu gaan klanten daadwerkelijk het verschil zien tussen een Tier 1-supplier en ombouw”, is Kool stellig overtuigd. “Deutz kent deze markt door en door, en staat daarbij voor kwaliteit, veiligheid en schaalbaarheid.”