Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Nieuwe Schinkelbrug volgens ROK 2.0-richtlijn
Keren van het val van een van de bruggen van het Schinkelcomplex op het buitenterrein van Solidd Steel Structures in Sumar, Friesland.

Nieuwe Schinkelbrug volgens ROK 2.0-richtlijn

De aanloop begon voor Solidd Steel Structures al vele jaren geleden, toen de staalbouwer betrokken was bij de plannen voor Zuidasdok. Al in die vroege fase maakte het bedrijf indruk, wat ertoe leidde dat bouwcombinatie TriAX hen vroeg opnieuw mee te doen toen de aanbesteding voor knooppunt De Nieuwe Meer op de markt kwam.

Binnen het omvangrijke project richt Solidd Steel Structures zich op een duidelijk afgebakend deel: de staalbouw en werktuigbouwkundige onderdelen van de Schinkelbrug. “Van de in totaal tien bruggen in het plangebied nemen wij de realisatie van vier nieuwe basculebruggen én de renovatie van één bestaande brug voor rekening”, zegt Wouter Wassink, projectleider bij Solidd Steel Structures. 

Eerste bruggen volgens ROK 2.0

Een belangrijke uitdaging zit ‘m in het ontwerp. “Dit project is het eerste in Nederland dat op belangrijke details wordt uitgevoerd volgens de nieuwe ROK 2.0-richtlijn van Rijkswaterstaat”, vertelt Jan Willem Stob, algemeen directeur van Solidd Steel Structures. “De nieuwe richtlijn legt extra nadruk op de vermoeiingsbestendigheid, omdat veel bestaande bruggen in ons land door hogere verkeersintensiteit hun levensduur niet halen.” Voor Solidd betekende dit dat dekplaten dikker moesten worden uitgevoerd, troggen doorlopend door de dwarsdragers moesten lopen en alle kritieke details volledig doorgelast moesten worden. Dit zorgt volgens Wassink voor een complexer productieproces, inclusief proefstukken en nauwe afstemming met Zuidasdok. 

Nieuwe Schinkelbrug volgens ROK 2.0-richtlijn 1
Solidd Steel Structures richt zich op de staalbouw en werktuigbouwkundige onderdelen van het Schinkelbruggencomplex.

Integratie en montage

Hoewel alle bruggen over rivier de Schinkel min of meer hetzelfde aandrijfprincipe hanteren, verschillen ze in vorm, afmetingen en gewicht. “De bruggen overspannen ongeveer 16 meter, met een doorvaartbreedte van 12 meter”, legt Wassink uit. “De grootste brug is echter een uitschieter: 27 meter lang inclusief ballastkist, 21 meter breed en 300 ton zwaar, exclusief de 250 ton ballast die we op locatie nog toevoegen. Juist die omvang maakt ook het transport en inbouw tot een complexe logistieke uitdaging, waarbij we al in een vroeg stadium sterkteberekeningen en hijspunten in het ontwerp moeten opnemen.” Elke brug wordt aangedreven door een elektromechanisch systeem. “Een elektromotor met tandwielkasten drijft transmissieassen aan die via panamawielen de brug openen en sluiten. De motoren en tandwielkasten worden geleverd door SEW, terwijl de panamawielen afkomstig zijn van CMD in Frankrijk. Vanuit Solidd verzorgen wij de samenstelling, integratie en montage.”

De eerste nieuwe zuidelijke brug wordt door Solidd Steel Structures in mei 2026 geplaatst. “Vanaf maart 2026 starten we al met het inbouwen van het bewegingswerk in de kelder van de brug”, zegt Wassink. “In het najaar van 2026 plaatsen we het eerste deel van de noordelijke brug, en starten we in onze werkplaats met de bouw van twee delen van de zuidelijke brug, die in 2028/2029 worden geplaatst.” In 2031 is de Schinkelbrug gereed. Met dit project bewijst Solidd Steel Structures opnieuw zijn expertise als staal- en werktuigbouwspecialist.     

Gerelateerde artikelen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten