De geo-informatiesector staat midden in een fase van transitie. Terwijl brancheorganisaties van oudsher vooral hun leden vertegenwoordigden, vraagt de huidige tijd volgens Jacqueline Meerkerk, directeur van GeoBusiness Nederland, om een bredere blik: samenwerken in ecosystemen, maatschappelijke opgaven centraal stellen en innovatie stimuleren. “Dat is precies waar wij als brancheorganisatie voor staan.” Ze wil GeoBusiness Nederland begeleiden naar de volgende fase: van een meer traditionele belangenorganisatie naar een (netwerk)vereniging 3.0.
GeoBusiness Nederland is de branchevereniging voor bedrijven die werken met geo-informatie en technologie. “In een vereniging 3.0 ligt de focus niet langer alleen op de interne organisatie, maar juist op de buitenwereld”, zegt Meerkerk. “Hoe kunnen we als sector bijdragen aan een duurzame toekomst? Hoe kan geo-informatie helpen bij de grote maatschappelijke opgaven zoals woningbouw, klimaatadaptatie en de renovatie van infrastructuur? Daarbij verandert onze rol: we worden steeds meer aanjager van innovatie en samenwerking. We blijven uiteraard onze leden ondersteunen met informatievoorziening, netwerkbijeenkomsten, kennisplatforms en als belangenbehartiger voor een gelijk speelveld, maar we richten ons daarnaast steeds meer op het strategisch verbinden van kennis, beleid en praktijk. De leden vragen dit ook van ons, ze willen een toekomstbestendige vereniging met impact.”

GeoBusiness Nederland telt zo’n tachtig leden: een mix van bedrijven met uiteenlopende achtergronden. “Via special interest groups, zoals Data inwinning en AI, en kennisplatforms gericht op thema’s als energie en klimaat en BIM/digital twin, stimuleren we kennisdeling en innovatie”, vertelt Meerkerk enthousiast. “Deze netwerken vormen de motor van onze vereniging en versterken onze verbinding met de buitenwereld. Veel leden zijn hierin actief.” Maar volgens Meerkerk is er méér nodig om de volgende stap te zetten: de vereniging als facilitator en aanjager van het innovatie-ecosysteem.
Een mooi voorbeeld van samenwerken aan innovatie is volgens Meerkerk het initiatief GeoSamen, een publiek-private samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen en vakprofessionals, naar analogie van de topsectoren. “De huidige visie 2021-2025 loopt dit jaar af en wordt vernieuwd met een blik op 2030. Daar spelen we als brancheorganisatie en secretaris van GeoSamen in opdracht van het Ministerie van VRO een actieve rol in. Tijdens de recente kick-off op 3 oktober jongstleden is de ambitie gezet: de komende jaren werken we samen aan een zichtbare en zelfbewuste sector die vanuit hoogwaardige expertise bijdraagt aan thema’s als woningbouw en infrastructuur. Zo moet de renovatieopgave 25 procent efficiënter, volgens Rijkswaterstaat. Dat lukt alleen als je geo-informatie en technologie optimaal inzet. Innovaties binnen ons vakgebied zijn daarbij super relevant. Het doel? Niet overal losse oplossingen, maar verbinding en opschaling. Zo versterken we zowel onze innovatiekracht als onze concurrentiepositie in Europa.”
Een grote uitdaging ligt ook bij de instroom van jonge professionals. “Opleidingen in geodesie verdwijnen, terwijl het vakgebied essentieel is voor onze datagedreven samenleving”, zegt Meerkerk. “We trekken daarom samen op met hogescholen zoals Saxion, waar recent een nieuwe Associate Degree-opleiding geodesie is gestart. Ons streven is uiteindelijk om een voltijdse bacheloropleiding te laten ontwikkelen en het vak opnieuw op de kaart zetten. Onze sector moet zich veel meer laten zien. De rol ervan wordt echt onderschat. We zijn vooral onder de motorkap bezig. Zo lang het goed gaat, vinden mensen het gewoon. Misschien moet er eens een grote meetfout worden gemaakt, zodat iedereen snapt hoe relevant we zijn”, zegt Meerkerk gekscherend.
De geo-sector is technologisch zeer vooruitstrevend en werkt dagelijks met hightech-systemen en -apparatuur, zoals drones, laserscanning en AI. “Het is een boeiend en dynamisch vakgebied dat maatschappelijk uitermate relevant is voor het benutten van onze schaarse ruimte. Precies dat willen we als brancheorganisatie nog meer over de bühne brengen. We willen uitgroeien tot een verbindende netwerkvereniging 3.0. Waarbij we ons inzetten om geo-informatie beter zichtbaar te maken in besluitvorming en uitvoering bij overheden en bedrijven, en zo de waarde van ons vakgebied te vergroten. Dat biedt niet alleen maatschappelijke meerwaarde, maar ook enorme kansen voor onze Nederlandse bedrijven in binnen- en buitenland. Er ligt nog volop potentieel, ook buiten onze landsgrenzen en er zijn ook nog veel Europese subsidies waar we gebruik van kunnen maken. We zitten in de wereldtop 5 als sector met onze hoogwaardige kennispositie, laten we die vooral benutten en versterken!”