Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
 De kracht van systeemintegratie bij de renovatie van het Krammersluizencomplex
De renovatie van het Krammersluizencomplex is één van de meest omvangrijke waterbouwkundige projecten van dit moment.

 De kracht van systeemintegratie bij de renovatie van het Krammersluizencomplex

Systeemintegratie is de stille motor achter complexe infraprojecten. Waar tientallen disciplines elkaar raken – van werktuigbouw en elektrotechniek tot besturing, civiel en cyberveiligheid – zorgt systeemintegratie ervoor dat alle onderdelen samen één betrouwbaar geheel vormen. Dat samenspel is nergens zo zichtbaar als bij derenovatie van het Krammersluizencomplex, een technisch huzarenstuk waarin ontwerp, bouw, veiligheid en onderhoud tot in detail op elkaar moeten aansluiten. In opdracht van bouwcombinatie ZEEKR is INNOCY één van de partijen die samen met CPM Consultancy invulling geeft aan de afdeling systeemintegratie.

De renovatie van het Krammersluizencomplex is één van de meest omvangrijke waterbouwkundige projecten van dit moment. Het complex, gelegen tussen het zoete Volkerak en de zoute Oosterschelde, speelt een cruciale rol in zowel de scheepvaart, het wegverkeer als de waterhuishouding van Nederland. Met vier sluiskolken voor de beroeps- en recreatievaart, een beweegbare brug en een unieke functie in de zoet-zoutwaterscheiding, is dit het grootste betonnen complex van Nederland. 

“Sinds de ingebruikname van het Krammer-sluizencomplex in 1987 is veel van de technische infrastructuur sterk verouderd”, begint Wout van Tol, Manager Systeemintegratie. “De komende jaren worden vrijwel alle installaties vernieuwd: van elektrotechnische systemen tot hydrauliek en werktuigbouw. De complexiteit zit niet alleen in de omvang, maar vooral in de noodzaak om de werkzaamheden uit te voeren terwijl het complex in gebruik blijft. Jaarlijks passeren hier meer dan 66.000 schepen, het is onderdeel van een belangrijke internationale vaarroute.”

 De kracht van systeemintegratie bij de renovatie van het Krammersluizencomplex 1
De eerste sluisdeur, een stalen reus van 26 meter lang, 4 meter breed, 12 meter hoog, is in oktober naar de werf gebracht voor revisie.

Integrale samenhang

De uitvoering is in handen van combinatie ZEEKR, een samenwerkingsverband tussen hoofdaannemer BESIX en haar partners BESIX Unitec, Croonwolter&dros, Demako, Iemants en Bosch Rexroth. “ZEEKR is een verwijzing naar zekerheid in tijd, inpassing en verbondenheid met de omgeving en de scheepvaart”, legt Van Tol uit. De veelheid aan disciplines vraagt om een strakke regie en een integraal ontwerpproces waarin alle onderdelen naadloos op elkaar aansluiten. Die integrale samenhang wordt bewaakt door het team systeemintegratie, waarin ook INNOCY een centrale rol speelt. “Wij zorgen er samen met de ontwerpteams voor dat alle disciplines – van machineveiligheid en cyberveiligheid tot RAMS en vormgeving – in één samenhangend ontwerp wordt samengebracht”, zegt Thijs van den Eerenbeemt, RAMS engineer bij INNOCY. “We zijn een verbindende factor tussen alle ontwerpteams. We kijken over de volle breedte mee, prikken dwars door de disciplines heen en zorgen samen met de ontwerpteams ervoor dat de puzzelstukjes op de juiste wijze in elkaar vallen.”

Levenscyclusgerichte insteek

INNOCY denkt mee over de volledige levenscyclus van het complex. Niet alleen over de ontwerpfase, maar ook over exploitatie en onderhoud. “Door in een vroeg stadium slimme keuzes te maken, kan later veel tijd, geld en energie worden bespaard. Dat is ook de reden dat we onderhoud al in een vroege fase betrekken”, legt Thijs uit. “Zo voorkomen we dat er straks dure aanpassingen nodig zijn of onderdelen lastig te onderhouden blijken.” INNOCY helpt bij het maken van bewuste afwegingen in keuzes tussen robuustheid, onderhoudbaarheid en prijs. “Die combinatie van brede technische kennis, ervaring met dit soort complexe en grootschalige werken en onafhankelijke sturing is schaars”, weet Van Tol uit ervaring. “Met hun pragmatische en levenscyclusgerichte insteek levert INNOCY al in het voorontwerp toegevoegde waarde. Het resulteert in ontwerpen die geoptimaliseerd zijn op risico’s, kosten en prestaties, denk hierbij bijvoorbeeld aan de achterlandbescherming en continuïteit van de vaarweg.”

Stalen reus

De renovatie van het Krammersluizencomplex loopt tot eind 2028, waarna nog drie jaar onderhoud volgt. De eerste sluisdeur, een stalen reus van 26 meter lang, 4 meter breed, 12 meter hoog, is in oktober naar de werf van Smulders te Vlissingen gebracht voor revisie. “Elke deur wordt vervolgens gefaseerd aangepakt in een ritme van 26 weken per deur”, legt Van Tol uit.” Tijdens de renovatie moet het systeem blijven functioneren, wat de noodzaak voor integrale afstemming nóg groter maakt. Volgens beide heren is het project uniek in zijn soort. “Een werk van deze omvang, met zoveel installaties en disciplines tegelijk, komt in Nederland niet vaak voor”, zegt Van Tol. De meerwaarde van systeemintegratie zit in het voorkomen van faalkosten en het verhogen van betrouwbaarheid. “Door een afgewogen robuust en onderhoudsvriendelijk ontwerp te realiseren, wordt de veiligheid, beschikbaarheid en onderhoudbaarheid van het complex optimaal ingericht.”

De renovatie van de Krammersluizen maakt deel uit van de bredere vernieuwingsopgave van Rijkswaterstaat. Veel wegen, bruggen, sluizen en viaducten in Nederland zijn tientallen jaren geleden aangelegd en worden steeds intensiever gebruikt. Door ze nu te onderhouden en te versterken, zorgen we dat iedereen veilig, vlot en betrouwbaar kan blijven reizen – ook in de toekomst.     

Gerelateerde artikelen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten