Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Krúsrak brug: gecontroleerde renovatie en slimme verdeling van contract 
De N7 werd tijdelijk afgesloten voor het bijzondere transport van de Krúsrak brug.

Krúsrak brug: gecontroleerde renovatie en slimme verdeling van contract 

De renovatie van de houten Krúsrak brug over de N7 bij Sneek is in volle gang. Aan de renovatie ging zeker twee jaar voorbereiding vooraf. Wat deze renovatie anders maakt en met welke vraagstukken dat gepaard gaat, vertellen Hans van Ooijen, projectmanager bij Rijkswaterstaat, en Theo Oenema, projectmanager planstudie en realisatie bij Rijkswaterstaat.

“Het is een gedurfd ontwerp,” zo begint Oenema die in 2008 ook al betrokken was bij de realisatie van de Krúsrak brug. “De brug is volledig van hout waarbij al het hout gebogen is. Niets is recht. De overspanning bestaat uit gelamineerde Accoya-houten vakwerkbalken die per stuk zijn gebogen, gelijmd en geïmpregneerd. Daardoor is het net zo sterk als hardhout en is het geschikt voor 60-tons vrachtverkeer.” De Krúsrak brug kreeg vanwege het ontwerp zelfs de Houtinnovatieprijs in 2010. 

Te veel vocht in hout

Ondanks het duurzame hout en de gedegen constructie, bleek de gelamineerde constructie het vocht te veel vast te houden. Na ruim 16 jaar zijn er scheurtjes in het Accoya-hout en laat de beschermende verflaag los, wat leidde tot vochtophoping, zwarte plekken en roestende pennen. “Het vocht gaat er in als water, en moet eruit als damp”, legt Van Ooijen uit. “Dat is nu niet het geval. Samen met Stichting Houtresearch is hier grondig onderzoek naar gedaan. Uit metingen blijkt dat het hout een verhoogd vochtgehalte heeft. De renovatie is hoe dan ook noodzakelijk, vooral ook omdat we als Rijkswaterstaat de veiligheid van de constructie moeten kunnen garanderen.” 

Krúsrak brug: gecontroleerde renovatie en slimme verdeling van contract  1
Naast transport over de weg, moest de Krúsrak brug ook de vaart oversteken langs de N7.

Geconditioneerde omstandigheden

De renovatie omvat een heel proces: drogen, hout repareren, pennen vervangen en opnieuw coaten onder geconditioneerde omstandigheden. Daar is veel denk- en rekenwerk aan vooraf gegaan. Want hoe knap je een dergelijke houten constructie van 354 ton op een veilige en verantwoorde manier op? “Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om de brug in zijn volledigheid te verplaatsen naar een tijdelijke werkplaats. Voor de periode van de renovatie is er een tijdelijke stalen hulpbrug geplaatst. Deze brug verbindt de wijk Duinterpen met het centrum van Sneek. Op de werkplaats is een tijdelijke loods gebouwd. Hier wordt de houten brugconstructie grondig gedroogd onder geconditioneerde omstandigheden, wat betekent dat de temperatuur zorgvuldig wordt gecontroleerd om het droogproces te versnellen. Dat duurt ongeveer twee maanden. De volledige brug wordt opnieuw voorzien van een beschermende, ademende coating. Deze coating is zorgvuldig getest en beschermt het Accoya-hout voor minimaal 25 jaar tegen vocht, UV-straling en slijtage. Daarnaast heeft de architect opdracht gekregen om, met respect voor de vormgeving, iets te ontwerpen om de brug extra te beschermen tegen de eerste waterindringing.”  

Werk verdeeld in twee contracten

Wat dit project tevens bijzonder maakt, is dat Rijkswaterstaat het werk in twee contracten heeft gesplitst. Contract 1 betreft het in- en uitrijden van de brug. Dit is uitbesteed aan CT deBoer en Wagenborg Nedlift. Contract 2 betreft het gehele renovatieproject, dit is in handen van bouwcombinatie HWO (Hupkes Wijma & Koninklijke Oosterhof Holman). “Deze samenwerking is de sleutel tot succes. Op deze manier zijn de risico’s voor iedereen beheersbaar, kan ieder zijn specialisme inzetten en krijgt het regionale midden- en kleinbedrijf ook de kans om mee te werken. Bij een renovatie kom je altijd onverwachte zaken tegen. Door op deze manier samen te werken, werk je heel transparant, is er veel vertrouwen en verloopt alles heel soepel en prettig.” 

Na de renovatie wordt de Krúsrak brug weer naar zijn plek over de N7 gebracht. De tijdelijke stalen brug wordt verwijderd. Naar verwachting
gebeurt dit begin 2026, afhankelijk van het weer en het verloop van
de werkzaamheden.     

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten