Voor BKS Schagen is het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht het paradepaardje en een goed voorbeeld van professioneel en toegankelijk bouwkostenadvies. In een klein maar ervaren team van drie personen hebben ze dit project op een slimme en effectieve manier aangepakt.
“In veel grote teams wordt calculatie en bouwkostenbegroting verdeeld over meerdere mensen, waarbij iedereen een klein deel doet”, vertelt Marten Kingma, mede-eigenaar en directeur van BKS Schagen. “Wij hebben het juist met drie man opgepakt. Dit zorgde ervoor dat we snel konden schakelen en beslissen.” BKS Schagen is een breed georiënteerd bouwkostenadviesbureau. Ze werken aan projecten in de woningbouw, utiliteitsbouw, civiele techniek en industrie, zowel voor opdrachtgevers als opdrachtnemers. “Bouwkosten spelen al een rol in de eerste fase van een project”, legt René Wagter, mede-eigenaar van BKS, uit. “Wij helpen bij het berekenen en begeleiden van deze kosten, van het eerste schetsontwerp tot aan de aanbesteding en uitvoering.” Projecten waar BKS bij betrokken was, zijn onder meer de Energiecentrale op de Maasvlakte, de Noordzuidlijn en de A9.
In opdracht van Rijkswaterstaat verbreedt en verdiept VeenIX de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Voor BKS is dit een speciaal project. Hierin werkten ze nauw samen met Gerben van Strien. “Met ons drieën hebben we aan dit project gewerkt. Samen hebben we bijna honderd jaar ervaring”, vertelt Kingma. Ze verdeelden de taken op basis van hun expertise: Marten richtte zich op de kostenberaming van het civiele deel, zoals de Schipholbrug en de verdiepte ligging bij Amstelveen. Gerben nam het wegenbouwdeel voor zijn rekening, terwijl René het overzicht hield. “Bij een viaduct heb je verschillende onderdelen, zoals het brugdek, de landhoofden en eventuele steunpilaren. Marten focuste zich op deze constructies, Gerben keek naar het onderliggende wegennet. En ik zorgde ervoor dat de kosten van randvoorwaarden zoals bouwketen, omheining en bouwteams in kaart werden gebracht”, aldus Wagter.
Het werken in een klein team heeft haar meerwaarde bewezen. “We hadden volledig overzicht op het totale werk met enkel het doel om een marktconforme prijs te bepalen zonder enig belang”, zegt Kingma. Een uniek aspect van dit project was dat er in de tenderfase nog geen aannemer betrokken was. “Normaal bepaalt de aannemer hoe iets gebouwd wordt en wat het kost”, legt Van Strien uit. “Nu werkten we direct samen met ontwerpteam Nobleo, dat verantwoordelijk was voor de ontwerpen van de vernieuwde A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Daardoor konden we heel efficiënt werken”, vult Wagter aan. “Dankzij onze ervaring weten we namelijk niet alleen hoe je moet begroten, maar ook hoe je moet bouwen. Zodoende waren de plannen en kostenberamingen al ver uitgewerkt voordat hoofdaannemer FCC aan boord kwam. Zij herkenden onze manier van begroten en hadden er zoveel vertrouwen in dat ze het project hebben omarmd. Uiteindelijk vroeg FCC ons ook om de Nederlandse markt te verkennen en een goed beeld te krijgen van de onderaannemers. Dit benadrukt wat ons betreft de meerwaarde van onze expertise en aanpak. Door slimme samenwerking, korte lijnen en de mogelijkheid om snel te schakelen hebben we efficiënt en doeltreffend kunnen werken.”
Neem dan rechtstreeks contact op met BKS Schagen.