Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Specialistisch laswerk A9: 21 kilometer damwand aflassen
Marsé Montage uit Castricum werkt aan verschillende onderdelen van het A9-project.

Specialistisch laswerk A9: 21 kilometer damwand aflassen

Bij de verbreding en verdieping van de A9 Badhoevedorp-Holendrecht spelen damwanden een belangrijke rol. Zij zorgen immers voor een stabiele en duurzame fundering voor de grondkeringen. Bouwconsortium VeenIX werkt in opdracht van Rijkswaterstaat en heeft Marsé Montage gevraagd voor het aflassen van de damwanden. En dat betekent letterlijk meters maken, het gaat namelijk om maar liefst 21 kilometer.

Marsé Montage uit Castricum werkt aan verschillende onderdelen van het A9-project. Ze branden damwanden op hoogte, lassen betonijzer aan deze damwanden en maken een speciale mal van staal voor de brugliggers van het viaduct. Marsé Montage is hiermee één van de grotere staalleveranciers op dit project. Het bedrijf is gespecialiseerd in het maken van stalen hulpconstructies, stempelframes en verankeringen in bouwputten en andere grondwerken. Eigenlijk maken ze alles wat met staal te maken heeft. Ze werken vooral aan projecten in de weg- en waterbouw. Eerder hielpen ze al mee aan de bouw van de xoutdam bij IJmuiden, de Brittenpassage in Amsterdam en ze zijn één van de vaste staalleveranciers voor het onderhoud van de Zeesluis IJmuiden.

Wapeningsmal viaduct

“Wij waren verantwoordelijk voor de fabricage van de wapeningsmal van de betonnen brugliggers van het viaduct over de A9”, zegt Job Hester, directeur van Marsé Montage. Deze wapening versterkt de betonnen brugliggers, zodat ze het zware verkeer goed kunnen dragen. “De mal hebben we speciaal op maat ontworpen en gemaakt volgens de precieze eisen van het project. Het is modulair gebouwd in drie onderdelen. Zodoende kan de maatvoering eenvoudig aangepast worden, is de mal goed transporteerbaar en is het toe te passen op verschillenden bruggen met andere maten liggers in dit tracé.”

marse 5
Nadat de damwanden zijn geplaatst, last Marsé Montage het betonijzer aan deze damwanden.

Aflassen van damwandsloten

Een tweede belangrijke opdracht was het aflassen van damwanden over een lengte van in totaal 21 kilometer. De damwanden zijn nodig voor het verbreden en verdiepen van de A9 ter hoogte van Amstelveen en het bouwen van overkappingen. Op die overkappingen komt later groen, zoals planten en bomen. Inmiddels is de helft van de damwanden bijna gereed, de andere helft volgt naar verwachting volgend jaar.  

Specialistisch laswerk

Nadat de damwanden zijn geplaatst, last Marsé Montage het betonijzer aan deze damwanden. Dit werk voldoet aan strenge regels volgens executieklasse 3 en ROK 1.4. “Eerst branden we de damwanden op hoogte af”, vertelt Hester. “Daarna lassen we het betonijzer er nauwkeurig aan vast. Dit is nodig om de constructie klaar te maken voor het storten van de deksloof. Die zorgt voor steun aan de grond eromheen en aan het verkeer op de nieuwe A9. Het is precies en technisch werk. Het lassen gebeurt op hoogte en op vaste plekken, met steeds wisselende lengtes. In totaal gaat het om zo’n 700 tot 800 meter damwand. Per meter lassen we gemiddeld zeven stukken betonijzer.”

Oplossingen op maat

Het is de omvang wat het project niet-alledaags maakt voor Marsé Montage. “Maar”, zo zegt Hester, “het laat ook zien dat wij veel ervaring hebben met het leveren van oplossingen op maat voor grote infraprojecten.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten